اگر بگوییم ماجرای گردشگری فارس عجیب و غریب است اغراق نکردیم چرا که در این استان چند متولی مدعی وجود دارد که اتصالشان به بدنه دولت است، اما همواره با یکدیگر در تضاد هستند و کارهایشان هم موازی و گاهی هم جزیزه ای
کد خبر: ۱۰۷۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹ 22 November 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: هشت تا ۹ ماه از سال گذشت و گردشگری در شیراز و فارس همچنان بی رمق مانده و به اعتقاد برخی از منتقدین چنانچه روند کنونی ادامه یابد گردشگری تعطیل می‌شود هر چند که برگزاری مهم‌ترین رویداد گردشگری استان (نمایشگاه گردشگری پارس) در راه است و آنطور که مسئولان دولتی می‌گویند با برگزاری این رویداد به زودی حال گردشگری استان خوب خواهد شد، اما آنطور که از شواهد پیداست احتمال این که نمایشگاه نوش دارویی شود که هیچ وقت به موقع نمی‌رسد هم وجود دارد!

اگر بگوییم ماجرای گردشگری فارس عجیب و غریب است اغراق نکردیم چرا که در این استان چند متولی مدعی وجود دارد که اتصالشان به بدنه دولت است، اما همواره با یکدیگر در تضاد هستند و کارهایشان هم موازی و گاهی هم جزیزه ای...

در فارس مانند دیگر استان‌ها اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد با یک سری وظایف تعریف شده و ذاتی. از سویی در بعضی از استان‌ها، در استانداری معاونتی شکل گرفته که وظیفه هماهنگی امور زائرین بوده، ولی ظاهرا و بر اساس شنیده‌ها با حکمی که توسط وزیر کشور صادر شدده گردشگری هم به آن اضافه شده و از سویی دیگر هم برخی ادارات و نهاد‌های دولتی همچون دانشگاه علوم پزشکی، اوقاف و شهرداری‌ها و ورزش و جوانان هم مدیریت مستقل برخی از جاذبه‌ها و انواع گردشگری ها، چون زیارت، طبیعت، ورزشی و سلامت را دارند!

اینجاست که که برای بخش خصوصی همانند ضرب المثل‌های آشپز که دوتا شد، سالی که نکوست و.. را می‌توان برای گردشگری فارس به کاربرد و هراسی نداشت.

براساس شواهد و شنیده‌ها این روز‌ها استانداری فارس در حال تشکیل سازمانی گردشگری است تا در کنار سایر نهاد‌ها و ارگان‌هایی که داعیه گردشگری دارند چیزی کم نداشته باشد.

نکته جالب اینجاست که به جز اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی هم مدعی و منجی گردشگری شده اند که بعضان از کمترین تخصصی در حوزه گردشگری و ضوابط و قوانین جاری آن برخوردارند و متولی متخصص گردشگری هم بنا مجبور شده خواب پاییزی و زمستانی را ترجیح دهد.

از سویی به نظر می‌رسد وزارتخانه گردشگری نقطه ضعفی در دست تمام ارگان‌های مذکور دارد که خود را به خواب زده است و نمی‌خواهد ببیند که مدیریت گردشگری برخی استان ها، چون فارس مدتهاست دیگر در دستان این وزارتخانه و اداره کل مطبوعه نیست.

به اعتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس متاسفانه گردشگری در این استان و کشور به سکوی پرتابی برای کار‌های سیاسی و انتخاباتی افراد تبدیل شده‌است. محمود فخری می‌گفت از افراد حقیقی و حقوقی خواست از گردشگری مانند پل و یا سکوی پرش در جهت اهدافی سیاسی و انتخاباتی استفاده نکنید.

او تاکید کرد: بگذارید گردشگری مثل همیشه مردمی، تخصصی و غیر سیاسی بماند.

به گفته فخری برخی از مسئولان در این استان به مردم گزارش دهند این همه هزینه‌های گزاف برای سفر‌های استانی و کشوری و یا متاسفانه خارجی که به بهانه و هدف توسعه گردشگری انجام می‌شود را از چه منبعی تامین می‌کنند و خروجی این سفر‌ها تا حال چه بوده؟

فخری گفت: سفر‌های مسئولان دولتی با هدف توسعه گردشگری تنها به گشت و گزار و البته گپ و گفت‌های دوستانه ختم می‌شود و اگر بگوییم توسعه گردشگری به بهانه‌ای برای سفر‌های داخلی و خارجی آقایان تبدیل شده اغراق نکرده ایم.

او با ذکر این پرسش که هزینه سفر مسولان دولتی از چه منبعی تامین می‌شود؟ و چرا افراد غیر متخصص که تنها مسئولیت دولتی دارند باید به چنین سفر‌های تخصصی بروند؟ گفت: همواره هزینه سفر‌های کاری و تخصصی گردشگری بخش خصوصی به عهده خودشان است هر چند که جامعه گردشگری که مردم از آن متنفع می‌شوند، اما سفر دولتی‌ها فقط هزینه کرد از جیب مردم و بیت المال است چرا که مسئولیت آن‌ها متغیر است و امروز هستند و فردا نه.

فخری در بخش دیگری از این گفتگو به عملکرد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عملکرد وزیر گردشگری نه تنها تخصصی نیست بلکه از نظر کارشناسان و باتجربه‌های گردشگری بسیار ضعیف است.

فخری گفت: قطعا بخش خصوصی موافق کوچک سازی دولت و تفیض به بخش خصوصی است، نه به آن معنا که از وزارت خانه‌ای به وزارت خانه دیگرکوچک سازی شکل گیرد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس با بیان اینکه هم اکنون مدیریت قسمت‌های مختلف تحت نظارت این وزارتخانه به دست دیگر وزارتخانه قرار گرفته است گفت: در حال حاضر وزارتخانه های، چون بهداشت و درمان و ورزش و جوانان البته وزارت کشور عهده دار بخش بزرگی از وظایف ذاتی وزارتخانه گردشگری هستند برای نمونه می‌توان به گردشگری سلامت اشاره کرد که چطور توسعه آن در دست وزارت بهداشت درمان و دانشگاه‌های پزشکی در استان هاست.

او همچنین گفت: از سویی دیگر با ایجاد معاونت گردشگری در استان هایی، چون فارس عملا اختیارات و نظارت‌های اداره کل میراث فرهنگی این استان به عهده معاونت استانداری قرار گرفته است.

به گفته فخری هم اکنون گردشگری در وضعیت خطر قرار گرفته و اگر فکری به حال و روز این صنعت نشود تعطیلی واحد‌های صنفی گردشگری برای همیشه وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس تاکید کرد: بار‌ها از مسئولان دولتی کشور و استان درخواست شده که گردشگری یک کار تخصصی است و باید از نظر کارشناسی متخصصان در امور تصمیم گیری استفاده شود البته گا‌ها این اتفاق در استان فارس افتاده، ولی در حد برگزاری چند جلسه دورهمی که خروجی نداشته و بیشتر به جلسات انتخاباتی و به قول معروف شوآف شباهت داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار