برداشت انار از باغ‌های شهرستان نی ریز آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ 03 November 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار تن انار از سطح سه هزار هکتار باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود که از این نظر نی‌ریز مقام اول سطح و تولید را در استان فارس داراست.
علیرضا بصیری افزود: متوسط عملکرد در باغ‌های این شهرستان ۲۰ تن در هر هکتار و بالاترین عملکرد بیش از ۱۵۰ تن در هکتار بوده است و در سالیان متمادی باغدار نمونه استانی یا کشوری از این شهرستان انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان در ارقام زودرس مانند انواع انار شیرین و فاروق تا اواخر شهریورماه و در مورد ارقام دیررسی مانند رباب تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد.
به‌گفته بصیری؛ عمده‌ترین رقم انار تولیدی نی‌ریز رباب است که به‌دلیل رنگ پوست و آریل، درصد فیبر، طعم میوه و ضخامت پوست، بسیار بازارپسند بوده و شهرت جهانی دارد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: انار نی‌ریز علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، کره‌جنوبی، روسیه، و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود که زمینه ایجاد سه هزار فرصت شغلی موقت را فراهم‌کرده است.
وی اضافه کرد: تا کنون یک‌هزار تن انار برای صادرات بارگیری شده است که پیش‌بینی می‌شود به ۲ هزار تن نیز برسد.
بصیری با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی با توجه به ظرفیت بالای شهرستان، کارخانه‌های صنعتی فرآوری انار نی ریز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: از جمله تولیدات آن‌ها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستنی، ترشی، سرکه و لواشک انار است که با استقبال خوب و ارزآوری برای کشور همراه بوده است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: کمبود آب با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وجود آفات و امراض به‌خصوص کرم گلوگاه انار و عدم پوشش بیمه‌ای آن، کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه و عدم استقبال مناسب بهره برداران از تشکل‌های صنفی از عمده مشکلات انارکاران این شهرستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار