عباس رضاییان زاده با اشاره به اینکه در قالب طرح تحقیقاتى و ارزیابى علمى مشــخص شد که در حال حاضر بیمارى آنفلوانزا غالب است، عنوان مــى کند: از مجموع تســت هایى کــه از بیماران با علائم تنفســى و علائم مشــابه آنفلوانزا گرفته مى شــود؛ درصد قابل توجهى از آنها مثبت اعلام مى شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 24 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: در هفتــه هاى اخیر و با شــروع فصل پاییز، روند ابتلا به آنفلوانزا افزایشــى شــده و بسیارى از کودکان و بزرگسالان را درگیر کرده است.

به نظر مى رسد با کاهش میزان ابتلا به کرونا و استفاده کمتر از ماسک؛ شیوع آنفلوانزا افزایشى شــده اســت ضمن اینکه نتایج تست هاى مثبت نشــان دهنده افزایش ابتلا به آنفلوانزا نســبت به کرونا در سطح کشور است.

آنطــور که معاون بهداشــتى دانشــگاه علوم پزشکى شیراز در گفت و گو با ایلنا مى گوید همه ساله و با شروع فصل پاییز ابتلا به بیمارهاى ویروســى از جمله آنفلوانزا را شــاهد هســتیم که طى دو تا سه هفته گذشته میزان ابتلا به این بیمارى افزایش داشته است.

اغلب نتایج تست آنفلوانزا مثبت مى شود

عباس رضاییان زاده با اشاره به اینکه در قالب طرح تحقیقاتى و ارزیابى علمى مشــخص شد که در حال حاضر بیمارى آنفلوانزا غالب است، عنوان مــى کند: از مجموع تســت هایى کــه از بیماران با علائم تنفســى و علائم مشــابه آنفلوانزا گرفته مى شــود؛ درصد قابل توجهى از آنها مثبت اعلام مى شود.

وى با اشــاره بــه اینکه واکســن آنفلوانزا در دســترس اســت و شــهروندان مى توانند آن را از داروخانه ها تهیه کنند،خاطرنشان مى کند: واکسن آنفلوانزا براى سنین کودکان 6ماه تا 5 سال و افراد بالاى 60 سال قابل تزریق است و همچنین برخى از گــروه هاى خاص نیز مى توانند این واکســن را دریافت کنند.

رضاییــان زاده ادامه مى دهد: افراد داراى بیمــارى زمینه اى حتى اگــر در این گروه ســنى نباشــند از جمله بیماران مبتلا بــه ایدز و سالمندانى که در مراکزنگهدارى سالمندان هستند مى توانند واکســن آنفلوانزا را در مراکز بهداشتى استان دریافت کنند.

به گفتــه وى هچنین مادران بــاردار پرخطر نیز مى توانند واکســن را از مراکز بهداشت دریافت کنند وگروه هــاى دیگر نیز در صورت تمایل مى توانند این واکسن را از داروخانه ها تهیه کنند.

معاون دانشــگاه علوم پزشکى شــیراز با اشاره به اینکه ابتلا به آنفلوانزا مانند کرونا نیاز به بسترى دارد، ابراز مى کند: نســبت به شــیوع آنفلوانزا باید همانند کرونــا هشــدار داد چراکه ایــن بیمارى نیــز احتمال کشندگى و نیاز به بسترى در بیمارستان دارد.

اسـتفاده از ماسـک به کمتـر از 5 درصد رسیده است

به گفته رضاییان زاده تاکنون فوتى ناشى از ابتلا به آنفلوانزا نداشــته ایم و در 2 ســال شیوع کرونا به دلیل اینگه مســائل بهداشت فردى و جمعى از سوى مردم رعایت مى شد آمار ابتلا به آنفلوانزا کمتر بود.

وى مى گوید: کاهش اســتفاده از ماسک یکى از دلایل افزایش ابتلا به آنفلوانزا است و در سطح استان درصد اســتفاده از ماســک به کمتر از5 درصد رسیده است.

معاون بهداشت دانشــگاه علوم پزشکى شیراز با اشــاره به اینکه طى 4 تــا 5 هفته آنفلوانزا به اوج مى رسد و سپس سیر نزولى را طى مى کند، خاطرنشان مى کند: درحال حاضر آمار افزایشى است و تا 2 هفته دیگر ادامه دارد و بعد از آن روند کاهشى مى شود.

رضاییــان زاده با اشــاره بــه اینکه شــروع روند کاهشــى ابتــلا به آنفلوانــزا به معناى صفر شــدن آن نیســت، خاطرنشــان مى کند: با عبور از پیک، آمار به درصد قابل قبولى مى رســد اما در هفته هاى پیش رو روند افزایشى همچنان ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار