رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز بیان کرد: طرح راه راه اندازی 22 بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و انعقاد تفاهم نامه با 8 دستگاه استان فارس از اقدامات شورای پنجم بود که در نحوه واگذاری آنها مشکلاتی وجود داشته است و بعد از برسی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای ششم برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شده است تا بزودی شاهد راه اندازی آنها باشیم.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ 12 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: مسعود زارعی در نشست خبری تشریح عملکرد این کمیسیون ادامه داد: کارخانه پشم شیشه تا پایان امسال منتقل می شود و کارخانه های فعال نشاسته سازی که مشکل انتقال فاضلاب رودخانه چنار راهدار را دارند نیز با خرید تجهیزات از شبکه فاضلاب استفاده می کنند.
به گفته وی برای انتقال دو کارخانه دنا و نیروگاه گازی در حال رایزنی هستیم.

زارعی با اشاره به مسئله بحران خشکسالی در سطح کشور و شهر شیراز بیان کرد: از این رو طرح جامع منابع آبی با هدف بررسی وضعیت نحوه مصرف و تامین منابع برای حفظ فضای سبز و باغ های شهر شیراز درحال تهیه است که در این طرح وضعیت و مدیریت منابع آبی تا ۲۰سال مشخص می شود.

وی با بیان اینکه کاهش ذخایر منابع آبی و هدر رفت ها آن، مشکلات بسیاری را در حوزه تامین منابع آبی برای حفظ و توسعه فضای سبز شهر شیراز ایجاد کرده است، ابراز کرد: در این راستا اقدامات اجرایی ایجاد اولین تصفیه خانه محلی با اداره آبفا برای آبیاری باغ های قصر دشت در شهر صدرا در مرحله انعقاد قراداد با پیمانکار است که این تفاهم نامه در راستای بهره مندی از پساب فاضلاب یا آبهای خاکستری است.

زارعی گفت: احداث تصفیه خانه های محلی در ۵ نقطه شهر پیش بینی شده است و دومین تصفیه خانه محلی در شهرک آرین نیز احداث می شود.

تامین منابع آبی باغ های قصر دشت با احیای قنوات

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با اشاره به موضوع احیای قنوات و تامین اعتبار آن گفت: برای تامین منابع آبی باغ های قصر دشت یکی از مصوبات احیای قنات است کما اینکه خشک شدن قنات ها مقطعی است و در صورت بارندگی به چرخه باز می گردند.

زارعی ادامه داد: تعداد 17 قنات در سطح شهر شیراز وجود دارد که شهرداری آنها را مدیریت و بعضا احیا می کند.

وی با اشاره به رفع مشکل تامین منابع آب برای هزار هکتار جنگل در اراضی سایت برمشور عنوان کرد: طرح لوله گذاری و شبکه انتقال منابع آبی خاکستری از تصفیه خانه جنوب شرق شیراز بعد از حدود ۱۲سال توقف برطرف شده است و بزودی شاهد رفع مشکل تامین آب این اراضی سبز خواهیم بود.

وی با تایید این موضوع که همچنان شاهد آبیاری فضای سبز در ساعت های نامناسب هستیم، عنوان کرد: در طرح جامع منابع آبی رفع این مشکلات دیده شده است تا با شیوه های جدید، شاهد حفظ و توسعه ظرفیت فضای سبز شهر شیراز باشیم.

ساماندهی ۲۲ بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز بیان کرد: طرح راه راه اندازی 22 بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و انعقاد تفاهم نامه با 8 دستگاه استان فارس از اقدامات شورای پنجم بود که در نحوه واگذاری آنها مشکلاتی وجود داشته است و بعد از برسی در کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای ششم برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارسال شده است تا بزودی شاهد راه اندازی آنها باشیم.
زارعی عنوان کرد: الگو برداری از طرح راه اندازی و ساماندهی بازارچه ها از شهر تهران و تامین اعتبار برای ایجاد یک بازارچه ثابت در مناطق یازده گانه از جمله موضوعاتی است که در کمیسیون درحال برسی و تصویب است.

وی درباره مشاغل مزاحم نیز گفت: ۲۵ شغل مزاحم در مصوبه هیأت وزیران اعلام شده است که نباید در محدوده قانونی شهر فعالیت داشته باشند لذا انتقال صنف ضایعاتی ها در سطح شهر شیراز یکی از برنامه های جدی این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز تصریح کرد: رشد ضایعات فروش ها بصورت قارچ گونه است و تاکنون به صورت غیر رسمی بیش از ۴۰۰ مرکزجمع آوری ضایعات در سطح شهر شیراز شناسایی شده است.

زارعی افزود: بیش از ۸۵ ضایعاتی دارای مجوز هستند و مقرر شد ساماندهی این ضایعات فروش با مدیریت سازمان پسماند صورت بگیرد.

به گفته وی در این راستا دو قطعه زمین ۱۰ و ۲۷ هکتاری جهت انبار به این مشاغل اختصاص داده می شود که در این مسیر از تجربه موفق کلان شهر اصفهان نیز استفاده می کنیم.

زارعی در خصوص تکمیل سایت نخاله های ساختمانی کیان آباد که در صورت عدم تکمیل به یک بحران برای شهر شیراز تبدیل می شد، ابراز کرد: در این خصوص در جاده داریون سایت دیگری پیش بینی شد و در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به مرکز تولید گل و گیاه گویم شهرداری شیراز از ارتقا این مرکز خبرداد و خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شهرداری شیراز در سال جاری 27 میلیارد تومان گل و گیاه باید تامین کند می توانیم با ارتقا مرکز گویم در راستای کاهش هزینه ها عمل کنیم.

سه چهارم اموات در بهشت احمدی دفن می شوند

وی در خصوص آرامستان ها نیز گفت: درحال حاضر ظرفیت آرامساان دارالرحمه اشباع شده است و سه چهارم اموات در بهشت احمدی دفن می شوند.

زارعی یادآور شد که زیر ساخت ها در این آرامستان برای خاکسپاری اموات فراهم است و همچنین هیچ گونه مجوزاحداث آرامستان جدید حتی به صورت وقفی داده نمی شود.

به گفته وی ۳۲ قبرستان در شیراز وجود دارد که ۴ قبرستان غیر فعال و ۲ قبرستان اقلیت به صورت فعال است و در آرامستان بهشت احمدی نیز اقداماتی برای متمرکز کردن آن در حال انجام است.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای با بیان اینکه برای تمام پروژه های شهری الزام پیوست محیط زیستی تصویب شده است تا شهرداری به موازات طراحی پروژه ها این اقدام را در دستور کار قرار دهد، تصریح کرد:آیین نامه ساماندهی دکل های مخابراتی و جانمایی براساس آیین نامه جدید و تصویب آیین نامه ساماندهی ورودی های چهارگانه شیراز نیز در انجام شده است.

زارعی با اشاره به اینکه شهر شیراز قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می شود، یادآور شد: مجمع خیرین تأمین سلامت در راستای تکمیل یک مجموعه به نام همراه سرای بیمار با شهرداری همکاری می کند.

ساماندهی معتادین متجاهر و طولانی کردن مدت نگهداری

وی در خصوص ساماندهی معتادین متجاهر نیز گفت: در این خصوص بسیاری از سازمان های متولی مسئولیت دارند و درحالی سال گذشته برای نگهداری و جمع آوری معتادان با ظرفیت یک هزار نفر شهرداری هزینه اختصاص داد که دومین مرکز نگهداری معتادین متجاهر در سال جاری باظرفیت ۵۰۰ نفر توسط سایر نهادها راه اندازی شده است.

به گفته زارعی طولانی کردن مدت زمان نگهداری معتادین متجاهر در مراکز ماده 16 اقدامی بود که شورا و شهرداری شیراز آن را در راستای بهبودی کامل معتادین در پیش گرفتند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در موضوع سگ های ولگرد براساس آمار ۳ هزار و ۷۰۰ مورد گاز گرفتگی ۴ فوتی ناشی از حمله سگ گزارش شده است، عنوان کرد: شهرداری تنها وظیفه زنده گیری دارد اما فرآیند نامعیوب در مراحل جمع آوری و عقیم سازی سگ ها موجب شده است تا این چرخه به خوبی اجرا نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار