تحقیق جدیدی در کشور فنلاند نشان داده است که گیاهان نیز می‌توانند ذرات نانوپلاستیک را از خاک جذب کرده و وارد زنجیره غذایی انسان کنند.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹ 04 October 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:یکی از نگرانی‌ها در مورد آلودگی محیط زیست به پلاستیک این است که ترکیبات پلاستیک به تدریج به ذرات کوچک میکروپلاستیک و نانوپلاستیک تبدیل شده و وارد موجودات زنده شوند.

وحید بااقبالی، با بیان اینکه باید بدانیم ذرات نانوپلاستیک می‌توانند برای اکثر گیاهان و جانواران سمی و مضر باشند افزود:آن‌ها می‌توانند وارد میکروارگانیسم‌های تک سلولی موجود در آب و خاک شده و پس از ورود به بدن جانداران بزرگ‌تر نظیر گیاهان، حشرات، ماهی‌ها و دام ها، در نهایت وارد غذای انسان شوند. این مسئله در آزمایش‌هایی با ردیابی نانوپلاستیک‌ها اثبات شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد:نانوپلاستیک‌ها با عبور از غشای سلولی وارد سلول‌ها شده و در عملکرد اندامک‌های سلولی اختلال ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است باعث مرگ سلول شوند. این ترکیبات ابتدا در دیواره روده تجمع پیدا کرده و سپس وارد جریان خون می‌شود و از آنجا به سایر اندام‌ها منتقل می‌شود.
به گفته این کارشناس مطالعات نشان داده که نانوپلاستیک‌ها حتی می‌توانند وارد سلول‌های مغزی شده و به مغز جانوران آسیب برسانند، پس به صورت بالقوه برای انسان نیز خطرات زیادی دارند.
دکتر بااقبالی گفت:بنابراین توصیه می‌شود با کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی، بازیافت کامل زباله‌های پلاستیکی، پرهیز از دفن پلاستیک‌ها به همراه زباله های‌تر و جلوگیری از رها شدن هر نوع پلاستیک در محیط زیست، مانع از تشکیل این ذرات و ورود آن‌ها به زنجیره غذایی شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار