یکی از اصلی‌ترین علت‌های هموروئید، یبوست مزمن می‌باشد. وقتی به خودتان فشار می‌آورید تا دفع کنید، فشار زیادی به رگ‌های رکتوم وارد می‌کنید و این فشارهای مداوم باعث می‌شوند خون بیشتری در این قسمت جمع شود و بماند و منجر به تورم رگ‌ها شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 26 September 2022

هموروئید می‌تواند درد و خارش و خونریزی ایجاد کند که نشستن را واقعا سخت می‌کند. این رگ‌های متورم در دیواره‌ی رکتوم می‌توانند برآمدگی‌هایی ایجاد کنند. برآمدگی‌ها می‌توانند در داخل رکتوم (هموروئید داخلی) یا بیرون آن و نزدیک مقعد (هموروئید خارجی) باشند. هموروئیدهای داخلی اغلب علامتی ندارند و تقریبا نیمی از افرادی که آن را دارند حتی این موضوع را نمی‌دانند. این هموروئیدها ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند، مگر اینکه چیزی باعث تورمشان شود.


چه چیزی خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد؟

حداقل ۵ درصد از افراد بزرگسال هموروئید دارند و مردان و زنان به یک اندازه در معرض این عارضه‌اند و احتمال ایجاد هموروئید با بالاتر رفتن سن بیشتر هم می‌شود. وقتی سنمان بالا می‌رود، احتمال اینکه علائم هموروئید را داشته باشیم افزایش می‌یابد.
یکی از اصلی‌ترین علت‌های هموروئید، یبوست مزمن می‌باشد. وقتی به خودتان فشار می‌آورید تا دفع کنید، فشار زیادی به رگ‌های رکتوم وارد می‌کنید و این فشارهای مداوم باعث می‌شوند خون بیشتری در این قسمت جمع شود و بماند و منجر به تورم رگ‌ها شود.
فشار زیاد به لگن در دوران بارداری هم می‌تواند همین اثر را داشته باشد. با بزرگ‌تر شدن و سنگین‌تر شدن رحم، به رگ‌های اطراف رکتوم فشار وارد می‌شود. این فشار همراه با افزایش حجم خون در بارداری می‌تواند ایجاد هموروئید کند.
هر روز دوش بگیرید و ناحیه را کاملا تمیز نگه دارید. از صابون یا دستمال‌های الکل‌دار برای تمیز کردن استفاده نکنید چون می‌توانند هموروئید را بدتر کنند


درمان‌های خانگی هموروئید
خوشبختانه راه‌های موثری برای کاهش علائم هموروئید و تسکین ناراحتی آن در خانه وجود دارد:
. سه بار در روز یک ربع در وان آب گرم بنشینید. می‌توانید یک بسته نمک مخصوص تسکین هموروئید به آب اضافه کنید.
. کرم و شیاف استروئید داروهایی هستند که مقداری کورتیزون دارند و می‌توانند تورم و درد هموروئید را کاهش دهند؛ اما بیشتر از یک هفته از این داروها استفاده نکنید. استروئید اگر طولانی استفاده شود می‌تواند پوست را نازک کند و مشکل را بدتر کند.
. اگر رگ‌های متورم اجازه نمی‌دهند راحت بنشینید، بالش طبی دوناتی کمک می‌کند حین نشستن از فشار وارد بر ناحیه مورد نظر کم شود.
. کمپرس یخ می‌تواند التهاب و درد هموروئید را تخفیف دهد؛ اما هرگز نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید چون پوست سرمازده می‌شود.
. برای کاهش یبوست، غذاهای فیبردار بیشتر بخورید. اگر مدفوعتان نرم‌تر باشد احتمال خونریزی از مقعد و درد حین دفع خیلی کمتر خواهد شد.

آیا برای درمان هموروئید باید به پزشک مراجعه کنید؟
در مورد بیشتر افراد، راهکارهای خانگی کافی‌اند تا علائم را تسکین دهند؛ اما اگر این روش‌ها جواب ندادند باید به پزشک مراجعه کنید.
پزشک می‌تواند کرم یا شیاف استروئیدی قوی‌تری تجویز کند و دیگر روش‌های کاستن از احتمال عود هموروئید را به شما توصیه کند. در مواردی نادر، عمل جراحی برای برداشتن هموروئیدهای مزمن لازم است.
اگر از همان اول شک دارید که مشکلتان هموروئید است باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. گاهی علائمی مانند تغییر در عادات دفع، درد یا خونریزی می‌توانند ناشی از دیگر عوارض و بیماری‌های جدی‌تر باشند، مثل آبسه مقعد یا سرطان کولورکتال.

چگونه از هموروئید پیشگیری نمایید؟
. بهترین راه پیشگیری از هموروئید، پیشگیری از یبوست است. اگر اغلب برای دفع به خودتان فشار بیاورید، خودتان را در معرض هموروئید قرار می‌دهید. بیشتر از سه تا پنج دقیقه در دستشویی نمانید، در عوض راه بروید و تحرک کنید و آب بنوشید و مجددا به دستشویی بروید.
. اگر شغلتان جوری است که باید ساعت‌های طولانی بنشینید، حداقل هر یک ساعت از جایتان بلند شوید و چند دقیقه‌ای راه بروید تا از فشار وارد بر رکتوم کاسته شود.
. در باشگاه‌های ورزشی، اسکوات انجام ندهید و از دوچرخه ثابت استفاده نکنید. در عوض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تند انجام دهید تا روده‌هایتان بهتر حرکت کنند.
. هر روز دوش بگیرید و ناحیه را کاملا تمیز نگه دارید. از صابون یا دستمال‌های الکل‌دار برای تمیز کردن استفاده نکنید چون می‌توانند هموروئید را بدتر کنند. از آب سرد برای شستن مقعدتان استفاده نکنید. وقتی از حمام بیرون آمدید از باد ملایم سشوار برای خشک کردن ناحیه کمک بگیرید.

باورهای غلط در مورد درمان هموروئید
سرکه سیب
شاید شنیده باشید سرکه سیب می‌تواند خیلی سریع درد هموروئید را تسکین دهد و خارش آن را کم کند؛ اما سرکه سیب خصوصا اگر زیاد استفاده شود می‌تواند پوست را بسوزاند و مشکل را تشدید کند.

روغن درخت چای
بعضی از افراد می‌گویند خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی روغن درخت چای می‌تواند تورم و خارش هموروئید را تسکین دهد؛ اما پژوهش‌ها به طور دقیق نشان نداده‌اند که ژلی که از روغن درخت چای درست شده بتواند چنین اثری داشته باشد.

برچسب ها: هموروئید ، درمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار