مدیر جهاد کشاورزی لارستان گفت: بارش های سیل آسای تابستانی امسال و به دنبال آن رطوبت بالا در منطقه سبب بروز خسارت به بیش از ۹۰۰ هکتار از نخیلات این شهرستان شد و کام نخلداران را برای برداشت کامل محصولشان تلخ کرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴ 24 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مدیر جهاد کشاورزی لارستان روز شنبه در این زمینه گفت: بارندگی موسمی و گرمای بی سابقه و بیماری خشکیدگی به حدود ۴۰ درصد محصول رطب و خرمای این شهرستان خسارت وارد کرد.

محمد جواد مظفری اظهار داشت: بر اساس برآورهای اولیه بیش از هزار و ۲۶۰ تن از محصول خرما و رطب امسال شهرستان از بین رفت.

 

وی تصریح کرد: میزان برآورد خسارات به نخیلات و محصول خرما و رطب شهرستان رقمی افزون بر ۸۲ میلیارد ریال است.

او بیان کرد: عامل اصلی عارضـه خشکیدگی محصول خرما گرمـای بی سابقه در منطقه است و البته عـوامل دیگری همچون وزش بادهای گرم، بافـت سـبک خـاک، ضـعف مـواد غـذایی و رطوبت نسبی کم، کم آبی و شوری خـاک نیز تشـدید کننـده اثـر گرما و در نتیجه افزایش دهنده شدت این آفت بوده است.

به گفته وی از آنجا که این عارضه یکی از عوامل محیطی وپیش بینی نشده محسوب می شود لازم است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بررسی، ارزیابی و پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده در اسرع وقت اقدام کنند.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰ درصد تولید خرما در استان فارس مربوط به لارستان است که بر این اساس این شهرستان رتبه پنجم را بین شهرستانهای فارس دارد.

این مسئول جهاد کشاورزی لارستان همچنین گفت: خام فروشی و عدم بسته بندی مناسب و نبود صنایع تبدیلی از دیگر چالش های فراروی کشاورزان و به ویژه نخلداران است که می توان با سرکایه گذاری و وورد بخش خصوصی در این راستا رونق و شکوفایی بخش کشاورزی در این خطه را بیش از پیش شاهد باشیم.

مظفری یادآور شد: هم اینک نیز بردشت خرمای نوبرانه در سطح حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان آغاز شده است.

وی پیش بینی میزان تولید خرمای نوبرانه از نخلستان های این شهرستان را نیز افزون بر ۶ هزار تن اعلام کرد.

مظفری گفت : برداشت نوبرانه این محصول به صورت خارک و رطب هر ساله از نیمه مرداد ماه و برداشت خرما از شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت .

او تصریح کرد: بیش از ۲۰ تا ۳۰ رقم خرما در لارستان وجود دارد که شامل شاهانی، خاصویی، قصب، پیارم، مجول، گنتار، هلیله، هلو، گچخواه، خلاص، برحی، لشت ، لؤلؤ، خنیزی، کبکاب، خصاب، گیونی، هلالی، آل مهتری، زرد، خروباغ، گمسری، مرزبان، مضافتی، خوش خارک، بگشی، گبدر، نلسو، خصاب است.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار