معاون اقتصادی استاندار فارس نیز به خبرنگار فارس گفت: آزمایش به مزایده می‌رود و 85 درصد آن رهن بانک ملت است
کد خبر: ۱۰۶۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳ 24 September 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: سه ماه از آغاز به کار فاز نخست کارخانه آزمایش می‌گذرد. طبق برنامه زمان‌بندی شده‌ای که آذر سال گذشته در کارگروه رفع موانع تولید به تصویب رسید، متولیان کارخانه متعهد شدند نیمه ابتدای سال 250 نفر و نیمه دوم نیز همین تعداد و در مجموع 500 نفر تا پایان سال 1401 در کارخانه مشغول به کار شوند.

اکنون با آغاز مهر ماه، مطابق تعهدات باید 250 نفر در آزمایش مشغول به کار شده باشند، که اگر چنین اشتغالزایی بزرگی رخ داده بود و آزمایش پس از 2 دهه خاموشی مطلق، نشاط تولید و حضور کارگران را به خود دیده بود، بی شک یک جشن و موفقیت ملی بود. اما انتظارات برای عملی شدن وعده های مالکان آزمایش به جایی نرسیده است و آزمایش با همان محصول نخست و اشتغال زایی برای بین 40 تا 50 نفر در حال ادامه فعالیت در بخش کوچکی از فضای چندین هکتاری کارخانه است.

مرتضی شریفی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: مجموعه آزمایش تعهد داشتند تعداد مشخص شده‌ای اشتغال تا پایان شهریور ایجاد کنند، ما رصد می کنیم، اگر این اتفاق نیفتد با توجه به جلساتی که اخیرا برگزار شد، ابتدا حمایت‌هایی که دولت از آنها داشته، برداشته شده و بعد فرآیند قانونی تصمیم در مورد کارخانه طی شود.

وی با بیان اینکه تا آخر شهریور ظرفیت 250 نفر را قول داده بودند، تصریح کرد: در فاز اول در مورد تعداد نفرات، به تعهد خود توجه نکردند، اما در ادامه که تا آخر شهریور تعهد داشتند، ما با پایان یافتن این ماه، از آنها مطالبه می کنیم که اگر واقعا توانایی ندارند یا انگیزه ای برای راه اندازی کارخانه وجود ندارد، فرآیند قانونی مزایده و واگذاری که یکسری مقدمات دارد، آغاز شود.

شریفی با تأکید بر اینکه درصورت عمل نکردن به تعهدات اقدامات قانونی، از جمله مزایده انجام خواهد شد، افزود: مسئله واگذاری کارخانه است، آزمایش چندین متقاضی دارد که تولیدکننده هستند و می توانند آن را به تولید برسانند.

 

 

وی در خصوص فرجه زمانی در خصوص روشن شدن وضعیت کارخانه آزمایش گفت: زمان دقیقی نمی توان گفت اما تمام تلاش خود را می کنیم، ما برای 4 واحد باسابقه، (آزمایش، روغن نباتی، آی تی آی و قند ممسنی) مداوم جلسه داریم و پیگیری می کنیم که به سرانجام مطلوبی برسند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پاسخ به این پرسش که با توجه به شناختی که از سابقه متولیان کارخانه آزمایش وجود داشت، چرا یکسال به آنها فرصت داده شد؟ گفت: اکنون مهلت تمام و با مالکان آزمایش اتمام حجت شده است، این مهم بود که خودشان به میدان بیایند و متوجه شوند که اهل کار نیستند تا بعد مدعی نشوند که ما خودمان انجام می‌دادیم و چرا فرصت داده نشد.

شریفی افزود: خودشان ادعا می کنند تا آخر سال احیا می کنند، اما با توجه به برنامه زمان بندی که ارائه دادند، تعداد اشتغال ابتدایی 50 نفر بوده، اما بعد گفتند 40 نفر، در مرحله بعد 250 نفر و در آخر هم 500 نفر بوده، و این تعداد با این شیوه، شدنی نیست. در هفته اول مهرماه، اولین جلسه پیگیری وضع آزمایش را تشکیل می‌دهیم.

بانک ملت آزمایش را به مزایده می‌گذارد

معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: آزمایش به مزایده می‌رود و 85 درصد آن رهن بانک ملت است
بنابراین بانک ملت آزمایش را به مزایده می‌گذارد، مزایده هم طوری برگزار می‌شود که به تولیدکنندگان جدید واگذار شود.

محسن ربانی زاده افزود: الان متقاضیانی متعددی هم هستند اما باید در مزایده شرکت کنند و با توجه به اینکه مکان مناسبی دارد، شرط این است که باید به عنوان واحد تولیدی استفاده شود.

معاون استاندار فارس تأکید کرد: نخست باید اهلیت متقاضیان تایید شود، در مرحله بعد هم باید حتما به عنوان واحد تولیدی به کار گرفته شود.

 

 

پیشنهاد به شهرداری شیراز برای ورود به موضوع کارخانه آزمایش

در شرایطی که به مزایده گذاشته شدن کارخانه آزمایش قطعی به نظر می‌رسد، یک منبع آگاه و موثق از پیشنهاد خرید کارخانه آزمایش از سوی مجموعه اجرایی استان به شهرداری شیراز خبر داد. مسئله تعجب برانگیزی که مدیران اقتصادی استانداری آن را رد نکردند.

معاون اقتصادی استاندار فارس در همین راستا گفت: ما به همه پیشنهاد می دهیم، شهرداری الان سهامدار منطقه ویژه اقتصادی است و در بنگاه‌های اقتصادی فعالیت خوبی دارد.

وی افزود: شهردار منتخب نگاهش برای هم سرمایه گذاری و هم جذب سرمایه گذار باز و مثبت است که بتواند از سرمایه شهرداری به طور فزاینده استفاده کند، البته شهرداری هم اگر می‌خواهد باید در مزایده شرکت کند.

همچنین مرتضی شریفی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در رابطه با این پیشنهاد گفت: این موضوع در جلساتی که داشتیم که به جای خاصی واگذار نشود، مطرح نشد اما به طور کلی افراد مختلفی متقاضی هستند و هدف هم همین است که کارخانه به تولید برسد.

وی البته تصریح کرد: این موارد را رد نمی کنم، فقط می گویم در جلسات مطرح نشده است.

به گزارش فارس، شرایط کنونی کارخانه آزمایش، زخم عمیقی بر پیکره تولید و صنعت کشور است.

از کارخانه با سابقه و قدرتمندی که روزی در عرصه تولید لوازم خانگی بی رقیب بود، اکنون تنها چند سوله باقی مانده که انبار برخی فروشگاه های زنجیره ای شده است.

بازگشت آزمایش به عرصه تولید عزمی جدی و برنامه ریزی دقیق و قوی می‌طلبد.

پیشنهاد ورود شهرداری شیراز به موضوع کارخانه آزمایش، نشان از ادامه سردرگمی در فراهم کردن شرایط احیای کارخانه دارد.

آزمایش، نیازمند ورود سرمایه گذار و صنعتگر پرقدرت است که در میان متقاضیان خرید آن، چنین گزینه‌ای وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار