میگوی سالم دارای رنگ روشن، سینه و دم به طور کامل به هم متصل، بافت‌ها سخت و سالم و چشم‌ها به طور کامل روشن، براق و محکم است.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱ 22 September 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:میگوی سالم دارای رنگ روشن است، در حالی که میگوی فاسد به ویژه در قسمت سرسینه، دم و پوست دارای سیاه شدگی است. سینه و دم در میگوی سالم به طور کامل به هم متصل، بافت‌ها سخت و سالم و چشم‌ها به طور کامل روشن، براق و محکم است، در حالی که در ماهی فاسد اکثر چشم‌ها از بین رفته است و بوی شدید و تند آمونیاک استشمام می‌شود.
الهام باباعلی افزود:عمر نگهداری میگوی تازه بدون بسته بندی هفت روز (در دمای صفر تا ۲ درجه سانتی گراد)، میگوی تازه بسته بندی شده در بسته‌های معمولی سه روز (در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد)، بسته بندی در خلاء پنج روز و بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده هفت روز است. اما میگوی منجمد بسته بندی شده را می‌توان به مدت ۱۲ ماه در دمای ۱۸- نگهداری کرد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که عمر نگهداری از زمان صید محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: در هنگام پخت، گوشت میگوی سالم و تازه به رنگ قرمز در می‌آید. در حالی که در میگوی فاسد ایجاد رنگ قرمز بستگی به درجه فساد میگو دارد؛ به این معنی که هر اندازه میگو بیشتر فاسد شده باشد، مقدار پیدایش رنگ قرمز کاهش می‌یابد.

انواع تقلب و تخلف بهداشتی در نگهداری و فروش میگو

بهداشتی نبودن یخچال و وسایل مورد استفاده

تغییر تاریخ تولید و انقضای میگوی بسته بندی شده

تامین میگو از منابع غیر مجاز

عرضه بسته بندی تاریخ گذشته

نپوشاندن کامل میگوی تازه با یخ


رعایت نکردن دمای یخچال و فریزر در زمان عرضه


رعایت نکردن اصول بهداشت فردی از جمله نداشتن لباس کار مناسب، کارت بهداشت و گواهی سلامت


رعایت نکردن اصول بهداشت محل کار، میز و وسایل مورد استفاده

یخ زدایی میگوی منجمد و عرضه آن به صورت تازه

استفاده از میگوی فاسد در تولید فرآورده‌های میگو

برای خرید محصول ایمن و با کیفیت و همچنین حفظ سلامت خود، خرید از مراکز معتبر و دارای پروانه‌ی بهداشتی توصیه می‌شود.

برچسب ها: میگو ، میگوی سالم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار