طرح انتقال شرکت پشم شیشه ایران در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در دست اجرا است و براساس صحبت‌های مدیران مربوطه امید است که تا پایان سال شاهد بهره‌برداری کارخانه جدید باشیم.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ 21 September 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: این کلانشهر براساس اعلام رسمی کارشناسان و مسئولان شهری هشتمین کلانشهر آلوده کشور است و حدود هفت سال از مطرح شدن طرح انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده شهر شیراز گذشته است.

کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم و شیشه به عنوان صنایع آلاینده‌ای شناخته شده‌اند که انتقال آن‌ها از شهر شیراز ضروری و تهدیدی برای سلامتی شهروندان است. موضوعی که صدای اعضای شورای شهر شیراز را در دوره‌های چهارم و پنجم نیز درآورد و در چندین جلسه این موضوع در صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد.

مسئولان استانی بار‌ها اعلام کردند که زیرساخت‌ها برای انتقال این کارخانه‌ها فراهم شده است، اما تاکنون تنها کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شده است.

استاندار فارس نیز دیماه سال گذشته در دایدر با معاون وزیر کار خواستار تسریع در جابه‌جایی کارخانه سیمان شیراز به خرامه و همچنین جابه‌جایی کارخانه پشم شیشه شد. محمدهادی ایمانیه با اشاره به اهمیت انتقال این صنایع از معاون وزیر کار خواست هماهنگی‌های لازم با مجموعه شستا برای تامین نقدینگی لازم در این زمینه را ایجاد کند.

وی همچنین با بیان اینکه در طرح توسعه کارخانه پشم شیشه، تولید پشم سنگ نیز مطرح شده است، بر لزوم تسریع راه‌اندازی این فاز توسعه‌ای تاکید کرد.

کارخانه پشم و شیشه در شهر شیراز یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های این صنعت است که این روزها عمری بالغ بر 50 سال را پشت سر گذاشته است. قرار گرفتن این کارخانه در محدوده شهر و مسائل زیست محیطی سبب شده که طرح انتقال آن از مدت‌ها پیش مطرح شود اما موانعی بر سر راه بود که انتقال را به تاخیر می‌انداخت.

برای اجرای پروژه انتقال پشم شیشه ایران از شهر شیراز به منطقه ویژه اقتصادی عددی بالغ بر 15 میلیون یورو نیاز بوده است علاوه بر آن تکنولوژی وابسته آن سبب شده بود که این کار با اما و اگر پیش رود تا اینکه جوانان و مهندسان داخلی آستین همت بالا زدند و پروژه انتقال با بومی‌سازی و تکیه به دانش داخلی شروع کردند که خبرگزاری تسنیم نیز در این باره گزارشی را تدوین و منتشر کرد.

اما امروز مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین با حضور در سایت احداث کارخانه جدید از روند اجرایی پروژه بازدید کرد و امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین درباره روند انتقال این کارخانه گفت: پروژه انتقال این کارخانه از اهداف مهم این شرکت است و با توجه به شرایط اقتصادی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه انتظار این است که انتقال هر چه سریعتر این کارخانه صورت بگیرد، گفت: این امر باید براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده به منطقه ویژه اقتصادی شیراز انجام شود و این شرکت آمادگی دارد تا با تعامل با شرکت‌های دانش بنیان داخلی و شرکت‌های خارجی تجهیز و راه‌اندازی هرچه سریعتر این کارخانه را انجام دهد.

نادری در پایان ابراز امیدواری کرد: حداکثر تا پایان سال شاهد به بهره‌برداری رسیدن این کارخانه مادر در حوزه‌های عایق‌های حرارتی و صوتی باشیم.

 

براساس این گزارش پروژه انتقال شرکت پشم شیشه ایران در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حال حاضر با هزینه‌ای بالغ بر بیش از 2000 میلیارد ریال ، پیشرفت فیزیکی 54 درصد و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی و داخلی در دست اقدام است.

با توجه به اینکه این شرکت جایگاه خوبی در صادرات محصولات خود داشته و توانسته در 4 ماهه نخست سال با رشد 96 درصدی 312 تن محصول با ارزآوری 365 هزار دلار را صادر کرده است.

انتقال این کارخانه و قرار گرفتن آن در منطقه ویژه اقتصادی شیراز می‌تواند رونق بیشتری به تولید و صادرات آن دهد چراکه در حال حاضر به دلیل قرارگیری آن در سطح شهر محدودیت‌هایی برای تولید آن وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار