جمال رازقی با اشاره به اینکه قطعا فروش کارخانه و واحدهای تولیدی با این روشی که در کشور در حال انجام است تفاوت دارد، می‌افزاید: روند اشتباه واگذاری در کل کشور انجام شده است و واحدهایی مانند هپکو، هفت تپه و کارخانه‌های فارس… قربانی خصوصی‌سازی شده اند.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ 06 September 2022

تابناک فارس به نقل از ایلنا: قربانیان خصوصی‌سازی تنها معطوف به کارگران اخراجی و املاک از دست‌رفته نیست، حتی بخشی که انتظار می‌رفت زیر پوشش قانون به بخش خصوصی منتقل شود نیز آینده‌شان، متأثر از بی‌تجربگی مسئولان وقت، به یغما رفت.

شرکت مخابرات راه دور ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های واگذارشده در سال ۸۳ با ۱۶۰۰ کارگر در حالی به بخش خصوصی واگذار شد که با خصوصی شدن این کارخانه کارگران برای دریافت مطالباتشان کماکان مشکلات زیادی را بر دوش می‌کشند و سیاهی‌اش بر پیشانی خصوصی‌کنندگان مانده است.

Itmc نیز همان سال‌ها در چرخه خصوصی‌سازی قرار گرفت و واگذار شد و پس از این اتفاق، کارخانه رو به زوال رفت.

سرنوشت امروز کارخانه‌هایی که در فارس به بخش خصوصی واگذار شدند نشان می‌دهد خصوصی‌سازی‌ها در سال‌های اخیر معمولاً بر اساس رابطه و نه ضابطه انجام‌شده است و در برخی موارد تنها مدیران وابسته به افراد قدرتمند توانسته‌اند مالکیت یک کارخانه را به دست آورند و بهره و سود فراوانی نیز از آن ببرند.

روند اشتباه واگذاری کارخانه‌ها در کل کشور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه در سال‌های گذشته مسئولان در قالب اصل ۲۴ قانون اساسی کارخانه را به سرمایه گذار واگذار نکرده است، می‌گوید: مسئولان در آن زمان با قیمت‌گذاری کارشناسی زمین و ماشین آلات کارخانه‌ها را با عنوان خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار کردند.

جمال رازقی در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه قطعا فروش کارخانه و واحدهای تولیدی با این روشی که در کشور در حال انجام است تفاوت دارد، می‌افزاید: روند اشتباه واگذاری در کل کشور انجام شده است و واحدهایی مانند هپکو، هفت تپه و کارخانه‌های فارس… قربانی خصوصی‌سازی شده اند.

 

رازقی در ادامه با بیان اینکه قطعا فروش مجدد زمین و ماشین آلات در قالب مزایده به بخش خصوصی چندان تفاوتی با وضع فعلی ندارد، بیان می‌کند: مشخص نیست که چه فردی و با چه هدفی آقای رئیس جمهور را بازدید کارخانه آزمایش برد که متاسفانه بعد از فعالیت مجدد وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان می‌کند: سرمایه گذار کارخانه آزمایش بارها در جلسات عنوان می‌کرد که قصد تولید آب گرمکن‌های گالنی دارد که این محصول چندین سال است که منسوخ شده است.

مالکان کارخانه‌های آزمایش و آی تی آی به دنبال فروش زمین هستند

وی ادامه داد: کاملا مشخص است که مالکان کارخانه‌های آزمایش و آی تی آی به دنبال فروش زمین هستند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه از مزایده گذاشتن کارخانه‌هایی مانند آزمایش و آی تی آی اطلاعی ندارم، می گوید: شوربختانه در حال حاضر خشکسالی‌ها باعث شده که کشاورزی در فارس جواب ندهد و ذکر این نکته ضروری است که درصد بسیار کمی از آب استان صرف صنعت می‌شود.

 

با برند کارخانه محصولات را در جایی دیگر تولید کردند و فروختند

قادری نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر موضوع فروش زمین در مزایده‌های کارخانه‌های مطرح نیست و مسئولان قصد دارند که این واحدها را به افرادی بسپارند که آن‌ها را احیا کنند، می‌گوید: به روز نکردن تکنولوژی، مراقبت نکردن از کارخانه‌ها توسط بخش دولتی و خصوصی باعث می‌شود تا از لحاظ دانش فنی گوی رقابت را از دست بدهند و در نهایت در تولید و رقابت با مشکل مواجه می‌شوند.

جعفر قادری  با اشاره به اینکه کارخانه‌هایی مانند آی تی آی و کارخانه آزمایش با این مشکل مواجه شدند و مالکان این واحدها با استفاده از برند و این کارخانه محصولاتشان را در جایی دیگر تولید کردند و فروختند می‌گوید: مالکان این واحدها با استفاده از برند این کارخانه‌ها واحدهایی را در دیگر نقاط راه اندازی کردند و تمرکز و فعالیتشان را در آن بخش به کار بردند که در نهایت منجر به واحدهایی آی تی آی و آزمایش شد.

نائب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با بیان اینکه مالک آی تی آی با استفاده از برند این کارخانه اقدام به تولید کارت سوخت کرد و واحدی را در نقطه دیگر راه اندازی کرد که در نهایت منجر به سقوط آِی تی آی در شیراز شد، ادامه می‌دهد: متاسفانه این اتفاق در کل کشور رخ داد و شدت و ضعف تاثیرات خصوصی‌سازی در بعضی از استان‌ها متفاوت است.

اقدامات کارخانه آزمایش بیشتر شو آف بود

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه اقدامی که در کارخانه آزمایش در ماه‌های گذشته رخ داد بیشتر شو آف و حرکت نمایشی بود، می‌افزاید: مالکان کارخانه آزمایش تلاش کردند تا از واگذاری زمین کارخانه آزمایش که حدود ده هکتار است را به بهانه راه اندازی مجدد جلوگیری کنند و این در حالی ست که تولید آّب گرم کن منبعی آزمایش در یک مغازه کوچک هم قابل انجام است.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه طی بازدیدی که از کارخانه آزمایش داشتم عنوان کردم که این میزان تولید به هیچ وجه نمی‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند، ادامه می‌دهد: قطعا مالکان این کارخانه باید به صورت کامل خطوط تولید را راه اندازی کنند و در صورتی‌که از انجام این کار معذورند این مجموعه را واگذار کنند.

قادری با اشاره به اینکه سرمایه گذاران زیادی هستند که از خرید و راه اندازی این مجموعه‌ها استقبال می‌کنند می‌گوید: در حال حاضر نیاز است تا مسئولان استان فشار بر روی مالکان واحدهایی که راکد هستند بیاورند تا آن‌ها مجددا راه اندازی کنند در غیر این صورت مسئولان باید این مجموعه‌ها را به افراد دارای اهلیت واگذار کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه بی‌شک وجود فضای اداری و تحریم‌ها کار را برای تولید کنندگان دشوار کرده است، می‌گوید: اما نباید فراموش کرد که بخش‌هایی هم وجود دارد که رشد خوبی در سال‌های گذشته داشتند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه سرمایه گذاران زیادی از راه اندازی مجموعه آزمایش و تولید لوازم خانگی در فضای آزمایش استقبال کردند اما مالکان این مجموعه با انجام یک سری کارهای سطحی زمان خریدند تا بتوانند از واگذاری مجموعه آزمایش طفره بروند.

نائب رئیس کمیسیون جهش تولید می‌گوید: در شرایط فعلی نیاز است تا مسئولان با فشار بر مالک آزمایش این مجموعه را از مالک خلع ید و به افراد اهل واگذار کنند.

قادری در خصوص مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز نیز عنوان می‌کند: اگرچه مجموعه روغن نباتی شیراز هم با مشکلاتی مواجه است اما به نظر می‌رسد که در مرحله نخست سرمایه گذار این مجموعه باید با راه اندازی خطوط تولید اقدام به فروش زمین کند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار کارخانه روغن نباتی به دنبال این موضوع است که از محل فروش زمین منابع تولید را تامین کند، می‌افزاید: با توجه به اینکه سرمایه گذار نرگس بخش خصوصی است نمی‌توان اعتماد کرد که این اتفاق به صورت کامل رخ دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار