محققان دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید و اختراع پودر ماء الشعیر طبی موثر در درمان بیماری‌های کهیر شدند.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱ 09 August 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیرضا درخشان عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این محصول براساس آموزه‌های طب سنتی ایرانی تهیه شده است، گفت: این ترکیب دارویی با نوشیدنی که در حال حاضر تحت عنوان ماءالشعیر شناخته می‌شود تفاوت اساسی دارد و صرفا در نام مشابه هستند.

او افزود: بطور کلی در متون طبی ایران، ترکیب دارویی که تحت عنوان ماءالشعیر طبی شناخته می‌شود، یک ترکیب دارویی بسیار پرکاربرد است و به عنوان یک داروی ضد التهاب، در طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دارو در واقع در یک فرایند علمی فرموله و استانداردسازی شده و برای استفاده راحت‌تر و ماندگاری طولانی‌تر این دارو که در ابتدا به صورت مایع تهیه می‌شود، به شکل پودر تهیه و عرضه شده است.

درخشان با بیان اینکه پودر ماء الشعیر علاوه بر ثبت اختراع ملی، فرایند ثبت بین المللی آن نیز در حال انجام است، بیان کرد: این دارو که در حال حاضر به شکل نیمه صنعتی تولید شده است تا دو ماه آینده به مرحله تولید انبوه و صنعتی خواهد رسید.

به گفته وی، این دارو مجوز سازمان غذا و دارو یا IRC را در ۲ محور فرآورده طبیعی و فرآورده‌های طب سنتی اخذ کرده و دارای پروانه تولید است و تولید صنعتی آن و ورود به بازار دارویی هم تا اواخر تابستان انجام خواهد پذیرفت.

او تصریح کرد: این پودر ابتدا تولید آزمایشگاهی شد و یک مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی این دارو در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک یا آبریزش حساسیتی بینی که بیشتر بصورت فصلی بروز پیدا می‌کند، انجام گرفت که در مقایسه با داروی فکسوفنادین تاثیر خوبی از آن مشاهده و نتایج آن در یک ژورنال معتبر منتش شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ادامه روند تحقیقات علمی روی این دارو و گسترش کاربرد‌های آن مطالعات دیگری نیز طراحی شده و در حال اجراست، تاکید کرد: قرار است اثرات این دارو در مدل بیماری کولیت اولسروز که از جمله بیماری‌های التهابی روده‌ای است، سنجیده شود که این مطالعه تصویب شده است و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.

درخشان اظهار کرد: در پایان نامه یکی دیگر از دانشجویان پزشکی، سنجش پودر ماءالشعیرطبی برای درمان پروکتیت یا التهاب راست روده در بیماران مبتلا به سرطان‌های لگنی انجام خواهد شد.

او افزود: این دارو حاصل فرمولاسیون و فرآوری بر روی دانه‌های جو است، شکل فعلی دارو قابلیت ماندگاری بالایی دارد، قابلیت جابجایی و مصرف سالم تری دارد و این موارد اقتضا می‌کند که به سمت صنعتی کردن و استانداردسازی دارو در قالب‌های مدرن برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار