مطابق روال هر ساله و طبق یک سنت ۲۵۰ ساله، بزرگترین تعزیه میدانی کشور در منطقه صحرارود شهرستان فسا استان فارس در ایام محرم برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ 31 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: حمید حیدری، مسئول روابط عمومی تعزیه عاشورائیان امروز، ۹ مردادماه در نشست خبری که در فرهنگسرای رسانه شیراز برگزار شد، گفت: تعزیه عاشورائیان در روستای صحرارود شهرستان فسا هر ساله در دهه اول ایام محرم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سابقه تعزیه روستای صحرارود به ۲۵۰ سال قبل بر می‌گردد، یادآور شد: به دلیل مسائلی مدتی برگزاری این تعزیه متوقف شد اما نسل جدید از سال ۸۱ با تعزیه شهادت حضرت زهرا(س) با سبک و سیاق جدید کار را شروع کردند و از آن زمان در روستای صحرارود در یک زمین ۱۰ هزار متری، میدان تعزیه و در یک محوطه ۱۲ هکتاری با کل مجموعه پارکینگ و تماشاگر، برنامه تعزیه اجرا می‌شود.

حیدری ادامه داد: از سال ۸۱ کار با نام حضرت زهرا(س) شروع شد و در ادامه کار، تعزیه ماه محرم زیر نظر افراد خبره و کارشناس با مطالعه کتاب‌های مقتل و استفاده از دکترهای تاریخ اسلام و حتی مراجع ادامه پیدا کرد و امروز با سبک و سیاق جدید به عنوان بزرگترین تعزیه میدانی کشور برگزار می‌شود.

وی با یادآوری اینکه هر سال عنوانی برای این تعزیه انتخاب می‌شود که به مسائل اجتماعی و مسائلی که در جامعه نیاز است، برمی‌گردد و یکی از افراد عاشورا را انتخاب می‌کنند و بر آن اساس کار انجام می‌شود، افزود: امسال شهادت حضرت علی اصغر(ع) به عنوان «حدیث تیر و عطش» برای عنوان تعزیه انتخاب شده است.

مسئول روابط عمومی تعزیه عاشورائیان با تصریح اینکه در روستا صحرارود با جمعیت ۶۰۰۰ نفری با این کار فرهنگی همه خانواده‌ها و جوانان درگیر شده‌اند، اظهار کرد: از ۳۰۰ الی ۵۰۰ نفر به عنوان بازیگران تعزیه از روستای صحرارود و شهرستان فسا استفاده می‌شود که ۱۰۰ نفر از بانوان و ۴۰۰ نفر از آقایان به عنوان بازیگران نقش‌آفرینی می‌کنند که از سنین ۵ تا ۹۱ سالگی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه این تعزیه مردمی است و با کمک‌های مردم و خیرین انجام می‌شود، گفت: در ۶ ماه کار تحقیق از کتاب‌های مختلف انجام و دو ماه، تمرین و برنامه‌ریزی می‌شود و اجرا یک روز است که با حضور چشمگیر مردم از سراسر کشور و استان برگزار می‌شود.

حیدری در پایان یادآور شد: امسال این تعزیه، پنج‌شنبه، ۶ محرم ساعت ۱۷ در روستای صحرارود، میدان تعزیه، تپه صاحب‌الزمان(عج) کنار جاده اصلی شهرستان فسا به شهرستان جهرم، حدود ۱۰ کیلومتر از فسا به سمت جهرم برگزار می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار