امیدرضا امرآبادی اظهار کرد: هم استانی‌های عزیز در صورت مراجعه به مناطق روستایی و داشتن سابقه تماس با دام زنده یا ترشحات و بافت‌های دام پس از کشتار و یا کنه گزیدگی یا مشاهده علائمی نظیر تب ناگهانی، خستگی، گرفتگی و درد عضلانی، سردرد، درد در پشت حدقه چشم، تهوع، استفراغ، ترس از نور(حساسیت به نور)، بی‌اشتهایی، دل درد و خونریزی زیر جلدی باید سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ 09 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: امیدرضا امرآبادی افزود: هر سال به مناسبت فرا رسیدن عید قربان و لزوم اجرای هرچه باشکوه‌تر مراسم در این روز، تمهیدات نظارت بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان و شهرداری با هدف خدمت‌رسانی بهتر به هم استانی‌های گرامی و رعایت اصول بهداشتی در عرضه و ذبح دام اندیشیده می‌شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس ادامه داد: در سال‌جاری به‌ علت شیوع بیماری تب کریمه کنگو، اهمیت نظارت بهداشتی بر ذبح دام ها بیشتر شده است‌.
امرآبادی اضافه کرد: امسال توصیه‌های بهداشتی و آموزشی دامپزشکی استان از چند هفته پیش با تأکید بر پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری ارائه شد؛ به گونه‌ای که ۱۲۲ کلاس آموزشی چهره به چهره در کل استان برای جمعیت هدف که دامداران، قصابان و کارگران کشتارگاه هستند برگزار شد.
وی بیان داشت: برای اطلاع رسانی بیشتر و بهتر تلاش شد تا از طریق امامان جماعت و روحانیون در خطبه‌های نمازجمعه توصیه‌های بهداشتی در خصوص ذبح دام در عید قربان برای نمازگزاران مطرح شود. همچنین در جایگاه‌های نماز جمعه میز خدمت توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها برپا شد تا به سؤالات مردم در این زمینه پاسخ داده شود.

فعالیت ۸۹ بازرس

این مقام مسئول عنوان کرد: در سراسر استان فارس جایگاه‌های کشتار با همکاری شهرداری‌ها مشخص شده و می‌توان گفت ۳۷ کشتارگاه، ۸۱ جایگاه موقت کشتار و ۴۹ اکیپ سیار دامپزشکی برای ذبح دام در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: این مراکز توسط ۶۷ نفر دامپزشک، ۸۹ بازرس بهداشتی دامپزشکی و ۴۴ ناظر ذبح شرعی مدیریت می شوند.
امرآبادی با اشاره به اینکه در شهر شیراز تعداد ۱۶ جایگاه و ۳ کشتارگاه برای این امر مهم در نظر گرفته شده است، گفت: در روز عید قربان بازرسان دامپزشکی از ساعت ۷ صبح تا ۱۴بعداز ظهر در تمامی مراکز حضور دارند و مهمترین توصیه دامپزشکی به هم استانی‌های عزیز این است که کشتار خود را فقط در این مراکز و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام داده و از کشتار دام دارای کنه و بیمار اکیدا خوداری کنند.

مکان‌های عرضه بهداشتی دام زیرنظر دامپزشکی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس به بیان مکان‌های عرضه بهداشتی دام پرداخت و گفت: میدان مطهری جنب سازمان سیما، منظر وفضای سبز شهری، میدان مطهری جنب ناحیه یک شهرداری، میدان کوزه گری ابتدای بلوار دلاوران بسیج، بوستان جوان، میدان کلبه، بلوار باهنرجنوبی، میدان پارسه، کمربندی کشن، میدان شهید فهمیده، سه راه دارالرحمه، سایت قصابان جاده بید زرد، فرهنگ شهر حد فاصل میدان احسان و بازارچه فرهنگ شهر، نبش کوچه ۲۳ شریف آباد، کمربندی احمد آباد خروجی میثم جنوبی، کمربندی مهدی آباد خروجی شهرک مهدی آباد، ورودی شهرک انجیره، بلوار سرداران بعد از خیابان موعود زیر تونل سعدی آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند.

راهکار پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو

وی با اعتقاد به اینکه مردم باید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند، گفت: گوشت قربانی را به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه در یخچال نگهداری و سپس با استفاده از دستکش آن را قطعه بندی کنند. جگر را نیز به مدت دو روز در یخچال نگهداری کنند. زیرا تغییرات شیمیایی که در طول این مدت در گوشت رخ می‌دهد موجب از بین رفتن ویروس می‌شود.
امرآبادی با اشاره به اینکه هنگام خرد کردن و شستشوی گوشت بایستی از دستکش استفاده شود، گفت: از مصرف گوشت، جگر، دل و قلوه به صورت خام و نیم‌پز اکیدا خودداری شود.

در صورت بروز این علائم،‌ به مراکز درمانی مراجعه کنید

وی اظهار کرد: هم استانی‌های عزیز در صورت مراجعه به مناطق روستایی و داشتن سابقه تماس با دام زنده یا ترشحات و بافت‌های دام پس از کشتار و یا کنه گزیدگی یا مشاهده علائمی نظیر تب ناگهانی، خستگی، گرفتگی و درد عضلانی، سردرد، درد در پشت حدقه چشم، تهوع، استفراغ، ترس از نور(حساسیت به نور)، بی‌اشتهایی، دل درد و خونریزی زیر جلدی باید سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.
امرآبادی در رابطه با آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در استان فارس گفت: تعداد موارد قطعی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان فارس سه نفر بوده اما تاکنون تلفات گزارش نشده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس اعلام کرد: اداره نظارت بهداشتی دامپزشکی شهرستان شیراز از طریق تلفن ۳۲۲۳۳۰۷۲ و سامانه ۱۵۱۲ در خدمت مردم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار