همه افراد می‌دانند که فعال بودن، تا حد بسیار زیادی به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. اما آیا می‌دانستید که ورزش، همچنین می‌تواند شانس شما در ابتلا به هموروئید را کاهش دهد؟
کد خبر: ۱۰۵۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰ 06 July 2022


سه نفر از هر چهار فرد بزرگسال، خارش، سوزش و خونریزی

ناشی از هموروئید (بواسیر) را در برهه‌ای از زندگی خود تجربه می‌کنند. این عادات، احتمال بروز چنین مشکلی را بیشتر می‌کند:

1. بلند کردن اجسام سنگین
ممکن است فکر کنید بلند کردن یک طرف مبل، در حال حرکت، کار بی‌خطری است؛ اما این کار فشار زیادی به بدن شما تحمیل می‌کند و باعث فشار به رکتوم شده و در نتیجه رگ‌ها مانند بادکنک، متورم می‌شوند (هموروئید پلکسوس). متأسفانه هیچ راه نتیجه‌بخشی برای جلوگیری کامل از این مسئله وجود ندارد. بلند کردن صحیح اجسام، به کمک زانوها نه کمر، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

2. بلندپروازی در هنگام ورزش
به همان دلیل که بلند کردن یک جعبه بزرگ می‌تواند باعث هموروئید شود، بلند کردن وزنه سنگین در باشگاه هم می‌تواند شما را دچار این مشکل کند. البته نظر متخصصین این است که خود را به چالش بکشید و مطمئن شوید میزان فعالیت ورزشی با توانایی‌تان متناسب است و از وزنه‌های مناسب خودتان استفاده می‌کنید.

3. نشستن طولانی‌مدت در توالت
وقتی به این‌که چه چیزی باعث بروز هموروئید شده فکر می‌کنید، مدت زمانی که در توالت می‌مانید را در نظر بگیرید. مطمئناً کار کردن با تلفن همراه در سرویس بهداشتی، که جایی ساکت و آرام است، مورد پسندتان است! اما نشستن بیش از حد و طولانی روی یک توالت باز باعث می‌شود که نیروی جاذبه فشار زیادی به این رگ‌ها وارد کند.

4. مناسب نبودن رژیم غذایی
اگر زیاد فست فود می‌خورید و یا از اسنک‌های بسته‌بندی شده در طی روز استفاده می‌کنید، ممکن است به اندازه کافی فیبر دریافت نکنید. فیبر ماده مغذی‌ای است که کمک می‌کند تا مدفوع به فرم مناسبی درآمده تا به راحتی از دستگاه گوارش خارج شود.
مصرف کافی فیبر، چه از طریق غذا، چه از طریق مکمل، منجر به حجیم شدن مدفوع می‌شود که در نتیجه معمولاً نرم‌تر هستند. توصیه معمول برای افراد بزرگسال، مصرف 25 تا 30 گرم فیبر در روز همراه با 1800 سی‌سی مایعات است. بررسی مطالعات منتشر شده در سال 2015 در مجله جهانی گوارش نشان می‌دهد که اضافه کردن فیبر، به کاهش علائم هموروئید و خونریزی کمک می‌کند.

5. عدم دفع کافی
اگر کمتر از سه بار در هفته برای دفع مدفوع به سرویس بهداشتی می‌روید، احتمالاً یبوست دارید. فشار زیاد برای دفع توده مدفوع ناصاف و سخت، باعث کشیده شدن لایه‌های مقعدی که از این رگ‌ها حمایت می‌کنند، می‌شود و رگ‌های هموروئیدی را گشاد می‌کند و احتمالاً به بروز علائم هموروئید منجر می‌شود. ورزش، مصرف فیبر و نوشیدن آب کافی برای رفع تشنگی همه از تغییرات سبک زندگی است که می‌توانید برای منظم‌تر شدن عمل دفع، انجام دهید.

6. دچار شدن به اسهال
یکی از دلایل شایع هموروئید، رفتن زیاد به دستشویی است. احتمالا فکر می‌کنید نتیجه کاملاً برعکس باشد، اما دفع مدفوع چند باره در روز، به این معنی است که شما وقت زیادی را صرف نشستن در توالت می‌کنید. راه‌حل، رفع دلیل اصلی اسهال است. اسهال ممکن است به دلیل ویروس (مانند آنفلوانزا)، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، داروها و بیماری‌های ناشی از غذا باشد و یا ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
فشار زیاد برای دفع توده مدفوع ناصاف و سخت، باعث کشیده شدن لایه‌های مقعدی که از این رگ‌ها حمایت می‌کنند، می‌شود و رگ‌های هموروئیدی را گشاد می‌کند و احتمالاً به بروز علائم هموروئید منجر می‌شود


7. بارداری
رشد یک انسان کوچک، اغلب یک فرآیند زیبا است؛ اما گمان می‌رود افزایش فشار داخل شکمی به علت گسترش رحم و جنین، می‌تواند برای زنان باردار، رنج‌آور باشد و گاهی آن‌ها پس از زایمان دچار هموروئید می‌شوند. در حقیقت، مطالعه‌ای نشان داد، تقریباً 41 درصد از زنان باردار به هموروئید مبتلا می‌شوند. این مسئله به‌ویژه در سه ماهه آخر بارداری و یک ماه پس از زایمان، شایع است. درمان‌های مرسوم مانند، مصرف بیشتر فیبر، هیدراته نگه‌داشتن بدن و مصرف ملین‌ها می‌تواند به مادران باردار کمک کند.

8. کنار گذاشتن ورزش
همه افراد می‌دانند که فعال بودن، تا حد بسیار زیادی به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. اما آیا می‌دانستید که ورزش، همچنین می‌تواند شانس شما در ابتلا به هموروئید را کاهش دهد؟ ورزش منظم، بیش از 30 دقیقه ورزش هوازی در روز، به بهبود عملکرد منظم روده، کمک می‌کند؛ اما، این تنها دلیل نیست. مطالعه منتشر شده در مجله بین‌المللی بیماری‌های کولورکتال، ارتباط بین BMI (شاخص توده بدن) و هموروئید را نشان داد. به ازای هر افزایش BMI، بزرگسالان 3.5 درصد بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید، قرار می‌گیرند. به این دلیل که وزن اضافه، فشار بیشتری به ناحیه مقعد وارد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار