کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: قبل از تکمیل شدن فازهای ماه و رسیدن ماه به موقعیت مقارنه خورشیدی، هلال کاهنده ماه سه‌شنبه –هفتم تیر- لحظاتی قبل از طلوع خورشید قابل رصد است.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 28 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره آبی رنگ نپتون این شب‌ها حدود نیمه شب طلوع می‌کند و از سه شنبه –هفتم تیرماه- حرکت رو به عقب خود را از دید زمینی‌ها آغاز می‌کند. این حرکت برای ناظران باستان شناخته شده بود و آنها را نگران می‌کرد، زیرا آنها نمی‌توانستند این حرکت را با تصوراتشان از حرکت سیارات در مدارهای بیضی شکل رو به جلو تطبیق دهند. حرکت برگشتی ناشی از حرکت زمین به دور خورشید و چشم‌انداز زمینی‌ها از این سیارات است.

وی افزود: نپتون هشتمین سیاره نسبت به خورشید است و اولین سیاره‌ای است که وجودش قبل از رؤیت، با تلسکوپ در ۲۳ سپتامبر ۱۸۴۶، با محاسبات ریاضی پیش‌بینی شد. این سیاره از مختصات رصدخانه لارستان، در آسمان سپیده‌دم قابل مشاهده خواهد بود. سیاره نپتون ساعت ۰۰:۴۴ طلوع می‌کند و حوالی ساعت ۰۴:۵۱ در ارتفاع ۴۹ درجه از افق جنوب شرقی غیر قابل رصد می‌شود. سیاره نپتون طی هفته‌های بعدی، هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و با نزدیک شدن به مقابله، به تدریج در آسمان عصر قابل مشاهده می‌شود. نپتون در این شب‌ها در صورت فلکی حوت قرار دارد و با قدر ۷.۹ به کمک یک تلسکوپ قابل مشاهده است.

هلال آخر ماه ذی‌القعده
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: قبل از تکمیل شدن فازهای ماه و رسیدن ماه به موقعیت مقارنه خورشیدی، هلال کاهنده ماه سه‌شنبه –هفتم تیر- لحظاتی قبل از طلوع خورشید قابل رصد است. بهترین زمان رؤیت هلال آخر ماه ذی‌القعده، ساعت ۰۵:۱۰ است. لحظاتی قبل از طلوع آفتاب، هلال ماه ۲۸ روز و ۱۳ ساعته در موقعیت صورت فلکی جوزا با ابزار اپتیکی قابل مشاهده است، درخشندگی این هلال حدود یک درصد است. ماه ساعت ۰۴:۵۶ طلوع می‌کند، طلوع خورشید نیز ساعت ۰۵:۵۰ است.

ماه در حضیض خورشیدی
وی تصریح کرد: سه‌شنبه –هفتم تیرماه- ساعت ۲۳:۲۷، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید یا حضیض خورشیدی در صورت فلکی جوزا قرار می‌گیرد. در این لحظه، زمین در فاصله 1.0166 AU از خورشید و ماه در فاصله 1.0139 AU از خورشید قرار می‌گیرد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در مدارش بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد، یعنی تقریباً همزمان با ماه نو. فاصله بین زمین و ماه 0.0027 AU (406 هزار کیلومتر) خواهد بود. ماه ۲۹ روزه در این شب غیر قابل رصد است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار