مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز :اینکه بخشهای مختلف مشترکین اعم از مشترکان صنعتی و کشاورزی به عنوان مهمترین بخشهای تولیدی تحت تاثیر شرایط خاص و مشوق ها، اقدام به مدیریت مصرف برق کنند، اما از طرف دیگر شاهد مصادیق پر مصرفی و ریسه های نوری در بخش تجاری، خانگی و یا اداری باشیم، اصلا شایسته نیست.
کد خبر: ۱۰۵۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ 27 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: طی سالهای اخیر،با برخی از مصادیق پر مصرفی و بدمصرفی در انرژی برق مواجه بوده‌ایم بگونه‌ای که برخی از صاحبان کسب و کار و مراکز بزرگ خرید در شیراز با هدف جلب مشتری به راهکارهایی رو آورده اند که با شاخص‌های مسئولیت اجتماعی،همخوانی ندارد و موجب تضییع حقوق شهروندی شده‌اند که برخورد قانونی با آنها در دستورکار است.

استفاده از ریسه و چترهای نوری، پرژکتورها و نورپردازی اماکن و واحدهای تجاری، از راهکارهای مورد استفاده برخی صاحبان کسب و کار در شیراز است؛ روشی که شاید در جلب نظر مخاطبان تاثیری موقت داشته باشد اما زمینه ساز اسراف، ترویج بد مصرفی و همچنین عادی انگاری و طبیعی سازی اتلاف منابع ملی محسوب می‌شود.

نورپردازی اماکن مختلف که به صورت روزافزونی در بخش مسکونی نیز مشهود است، به شکل مستقیم در فصل گرما و زمان اوج باری شبکه، فشار مضاعفی را به شبکه وارد کرده و به این شکل تاثیری مستقیم بر افزایش مصرف انرژی برق خواهد داشت.

در گذشته مصادق پر مصرفی بطور محدود در لوستر فروشی ها، برخی از بازارهای تره بار و برخی دیگر اصناف مشاهده می شد اما امروز شاهد گسترش نسبتا محسوس چترهای نوری، بی توجهی به معماری انرژی در ساخت و سازها، استفاده های غیر مجاز از انشعاب‌های قانونی مانند استخراج رمز ارز و استفاده از دستگاه‌های پرمصرف در ساعات اوج باری و ... هستیم.

علاوه بر بحث اتلاف منابع، اینگونه استفاده های غیر متعارف از انرژی گرانی های برق، به لحاظ روانی نیز اثرات مخربی بر شهروندانی که مدام شاهد پیامهای آموزشی و اطلاع رسانی پیرامون لزوم کاهش و مدیریت مصرف انرژی در بخش‌های مختلف هستند، دارد.

طی سالهای گذشته، شرکت‌های توزیع نیروی برق با هدف کمک به مدیریت بار و عبور از دوران پیک مصرف انرژی برق در ایام تابستان، ضمن بررسی و پایش مشترکان مختلف اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، تجاری و ... در صورت مشاهده تخلف نسبت به ابلاغ تذکر شفاهی و کتبی و حتی جمع آوری نورپردازیهای غیرمتعارف، اقدام می کردند.

امسال و با توجه به افزایش شدت گرمای هوا، خصوصا در مناطق جنوبی کشور و استان فارس و تداوم شرایط خشکسالی اقدامات مختلفی در زمینه مدیریت بار برق کشاورزی، صنعت، خانگی و دیگر مصارف مد نظر در دستورکار برق قرار گرفت و اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز، گفت: از این هفته و با توجه به مجوز های قانونی و قضائی اخذ شده، مقابله قانونی با مشترکان پر مصرف در بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری و ایجاد کنندگان چتر نوری و ریسه های روشنایی و استفاده کنندگان غیر متعارف از انرژی برق در محدوده تحت مدیریت این شرکت شروع می شود.

مهندس محمدرضا سلاحی با اشاره به مجوز اخذ شده از مراجع قضایی و با اشاره به قرارداشتن در شرایط پُرباری شبکه و اوج مصرف، گفت: مقرر شده است با هدف صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از اتلاف انرژی با تشکیل گروه‌های بازرسی و انجام بازدیدهای روزانه از مراکز صنعتی، تجاری، کشاورزی، اداری، خانگی و ...در صورت مشاهده مصادیق پر مصرفی پس از اخطار نسبت به لزوم رعایت الگوهای مصرف، اقدامات بازدارنده و مقتضی (حسب مورد تا قطع انشعاب و معرفی به مراجع قضایی) انجام شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز افزود: با وجود اینکه درصد مشترکان پر مصرف و بد مصرف در محدوده عملکرد این شرکت بسیار محدود است، اما مصادیق پرمصرفی نظیر استفاده غیرمجاز از انشعاب‌های مجاز، ایجاد چتر و ریسه‌های نوری، استفاده از دستگاه‌های پرمصرف در ساعات اوج باری و هر رفتار غیرمسئولانه در این زمینه، علاوه بر اینکه موجب اتلاف انرژی خواهد شد، بر اعتماد عمومی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سلاحی با اشاره به صدور مجوز قضایی در خصوص مواجهه قانونی با مصادیق مصرف غیرمتعارف و غیرمسئولانه از انرژی برق در بخش‌های مختلف، گفت: امسال و با توجه به اهتمام جدی وزارت نیرو بر گذر موفق از ایام پیک مصرف بدون اعمال خاموشی در بخش مشترکان خانگی و اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص اهمیت رعایت الگوهای مصرف انرژی برق، نظارت و پایش دقیق‌تری بر عملکرد بخش‌های مختلف انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز تاکید کرد: براساس دستور صریح مقام قضایی، در صورت مشاهده و احراز هرگونه تخلف از سوی مشترکان بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در خصوص مصرف نامتعارف انرژی برق، بعد از اخطار به مشترک، نسبت به قطع انشعاب و معرفی متخلف به دستگاه قضایی اقدام خواهد شد.

سلاحی، با اشاره به در دستور کار بودن قطع و جمع آوری انشعاب‌های غیرمجاز، ریسه و چترهای نور و شناسایی هرگونه سوء استفاده احتمالی از انشعابهای مجاز برق، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این اقدام، رعایت عدالت در توزیع انرژی برق و مدیریت مصرف و ممانعت از سوء مصرف، است.

او خاطرنشان کرد: برخی از مشترکان با تصور اینکه لامپهای کم مصرف و ال ای دی، تاثیری بر شبکه ندارد، اقدام به ایجاد چترها و ریسه های نوری و نورپردازیهای غیرمتعارف می کنند، حال آنکه براساس بررسی ها، حجم مصرف ناشی از این اقدامات، تاثیر قابل توجهی بر روند تامین برق مطمئن و پایدار خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به تشکیل هشت گروه عملیاتی ، گفت: این تیمهای عملیاتی با حضور در مناطق مختلف، که از قبل رصد و شناسایی شده است، اقدامات قانونی در خصوص استفاده های غیر متعارف از انرژی برق توسط مشترکان بخش‌های مختلف و چتر و ریسه های نوری را اجرایی خواهند کرد.

سلاحی ضمن انتقاد از گسترش روشهای ناصواب در مصرف انرژی برق با هدف تبلیغات و جلب مشتری توسط برخی از صاحبان صنوف، از مدیران مراکز تجاری، بازارها، پاساژها و ... درخواست کرد که نسبت به اطلاع رسانی مناسب به کسبه در خصوص عمل به مسئولیت اجتماعی در حوزه برق و انرژی، توجه لازم را داشته و اقدامات مناسبی را اجرایی کنند.

او گفت: اینکه بخشهای مختلف مشترکین اعم از مشترکان صنعتی و کشاورزی به عنوان مهمترین بخشهای تولیدی تحت تاثیر شرایط خاص و مشوق ها، اقدام به مدیریت مصرف برق کنند، اما از طرف دیگر شاهد مصادیق پر مصرفی و ریسه های نوری در بخش تجاری، خانگی و یا اداری باشیم، اصلا شایسته نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با قدردانی از آنچه همکاری شایسته و گسترده و مطلوب بخشهای صنعت و کشاورزی، خانگی و تجاری در برنامه مدیریت مصرف انرژی در ایام تابستان، عنوان می کرد، گفت: خوشبختانه امسال بیش از سالهای گذشته با همراهی و همکاری مطلوب از سوی مشترکان بخشهای مختلف مواجه بوده‌ایم.

سلاحی همچنین به همراهی شمار قابل توجهی از دستگاههای دولتی در بحث مدیریت مصرف انرژی برق خصوصا در سطح کلانشهر شیراز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با گسترش این همکاری در سطح همه دوایر دولتی و نیمه دولتی و حتی خصوصی، شاهد عبوری موفق از شرایط پُرباری شبکه در ایام تابستان پیش رو باشیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار