پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر است که همچنان به خاطر نداشتن اعتبارات مورد نیاز با سرعت بسیار کمی پیش می‌رود و با این روال امیدی به تکمیل آن نیست.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 26 June 2022

تابناک فارس به نقل از مهر: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری کشور علاوه بر اینکه از مطالبات مهم مردم استان بوشهر محسوب می‌شود، نقش مهمی در رونق اقتصادی سایر نقاط کشور هم خواهد داشت.

راه‌آهن بوشهر - شیراز اهمیت خط ریلی سراسری را بیشتر خواهد کرد و در واقع خط راه‌آهن سراسری به بندر بوشهر و عسلویه به عنوان دو مبادی مهم صادرات و واردات کالا در کشور متصل می‌شود.

این طرح که حدود ۱۵ سال از آغاز آن می‌گذرد، همچنان پیشرفتی در حدود ۹ درصد دارد و اگر روال اجرای پروژه و تزریق اعتبارات آن همین‌گونه باشد، شاید تا ۱۰۰ سال دیگر باید منتظر تکمیل آن باشیم.

مردم بوشهر منتظر شنیدن سوت قطار

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: اجرا نشدن راه آهن بوشهر پیش از آنکه بی مهری به خواسته‌ی مردم این استان باشد، ستم و خیانت به ظرفیت‌های کم نظیر اقتصادی استانی است که بیشترین سهم در تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی کشور دارد

حسن رمضانی خاطرنشان کرد: تزریق و تخصیص اعتبارات به پروژه‌های زیر ساختی استان بوشهر مطابقتی با اسناد توسعه‌ای و آمایش سرزمینی ندارد.

وی افزود: استانی که ملقب به پایتخت اقتصادی و انرژی ایران است و دارای فرصت‌های زیادی در بخش‌های اشتغالزایی و درآمد زایی است از اتصال خط راه آهن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های زیر ساختی محروم است.

 

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: سند آمایش سرزمینی گویا برای زینت بخشی به قفسه‌های کتابخانه برخی سازمان‌ها وزارتخانه‌ها در چند صد صفحه تهیه و تصویب شده است.

رمضانی ادامه داد: برخی دولتمردان تصور می‌کنند درخواست چندین دهه مردم و مسئولان استان بوشهر برای احداث راه آهن شنیدن صدای سوت قطار است، غافل از آنکه اتصال بوشهر به راه آهن یک هدفی منطقی برای به حرکت درآوردن چرخه فعالیت‌های درآمد زاد برای اقتصاد کشور است.

عدم تکمیل راه‌آهن بی‌مهری به بوشهری‌ها است

وی گفت: مبحث احداث راه آهن بوشهر با خواسته‌ها و مشکلات اساسی مردم این استان مثل موضوع اشتغال جوانان بومی در صنعت نفت، تأمین آب شرب شهرها و روستاها، توسعه زیر ساخت‌های درمانی و… متفاوت است که سال‌ها برای تحقق حداقلی آن سینه چاک کنند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: برشمردن قابلیت‌های بی نظیر استانی که در بخش‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، گردشگری، شیلات و صنایع دریایی، معدنی و کشاورزی، اقتصاد دریا محور، ترانزیت، حمل و نقل زمینی و دریایی، صادرات و واردات و… تکرار مکرراتی است که مردم کشور نیز به آن واقف هستند چه رسد به مسئولان ارشد و سیاست گذارانی که در هرم تصمیم گیری قرار گرفته اند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفت: در این بین آنچه مایه نگرانی است، سطحی نگری و اهمیت قائل نشدن نسبت به اولویت‌های بودجه‌ای در پروژه‌هایی است که می‌تواند به رشد و بالندگی و اقتصاد مقاومتی کشور کمک کند.

رمضانی ادامه داد: توجه عملی به ظرفیت‌های آمایش سرزمینی سالهاست که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و هر گونه بی توجهی به این دغدغه مهم و حیاتی به ویژه در دولتی که منتصب به دولت عدالت محور و انقلابی است قابل پذیرش نخواهد بود.

پیشرفت ۸.۵ درصدی

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

استاندار بوشهر چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت ۸.۵ درصدی اجرای راه‌آهن بوشهر طی سال‌های گذشته گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با روند فعلی تکمیل نمی‌شود.

 

بودجه مصوب راه آهن تخصیص یابد

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از پیگیری موضوع راه‌آهن بوشهر- شیراز خبر داد و اظهار داشت: استان بوشهر علیرغم برخورداری از نعمات فراوان، دچار محرومیت‌های جدی در حوزه‌های زیرساختی است که با نگاه دولتمردان در طول سال‌های مختلف شکل گرفته است.

عبدالکریم جمیری ادامه داد: به منظور ایفای حق مردم استان به ویژه شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نشستی برگزار و در خصوص مسائل و مشکلات اولویت دار استان بحث و گفت و گو شد.

وی با تاکید بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن بوشهر و زمینه سازی برای تهاتر نفت و تأمین منابع مورد نیاز این پروژه افزود: مورد دیگر تسریع در تخصیص و پرداخت بودجه مصوب پروژه راه آهن از ردیف بودجه ۱۴۰۱ برای جلوگیری از تعطیلی پروژه بود که دکتر میرکاظمی در هر دو مورد قول به همکاری دادند.

 

برچسب ها: قطار ، بوشهر ، راه آهن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار