شیراز و هزاران قصه ناگفته از این شهر، هر ایرانی را با وجد میاورد تا با رازهای روح پرور آن آشنا شود و این اصالت را با روح و جسمش لمس کند.
کد خبر: ۱۰۵۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 21 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: حتماً هنگامی که در حال رزرو بلیط پرواز تهران شیراز هستید، به فکر اقامت، اماکن گردشگری و جاذبه‌های دینی هستید که در فرصت محدود به تماشای آنها بپردازید؛ اما هشدار می‌دهیم که نیم نگاهی به غذاهای لذیذ شهر شیراز داشته باشید تا خاطرات خوبی برای شما ثبت شود.

چه بهتر که آشنایی نسبی با جنس غذاها و طعم‌های متفاوت شیرازی داشته باشید تا به محض ورود به این شهر، انتخاب خود را عملی کنید و وقت خود را صرف پرسش و پاسخ نکنید. در این محتوا از مجله علی بابا، امکان آشنایی با غذاهای مخصوص شیرازی برای شما فراهم شده است.

کلم پلو؛ پرچمدارغذاهای شیراز

کلم پلوی شیرازی از زمان‌های گذشته در بین مردم بومی و ایل قشقایی بسیار محبوب بوده است و هم اکنون، از اصلی‌ترین غذاهای اعیانی و لذیذ در سفره‌های سنتی شیرازی‌ها به شما می‌آید. این غذا پلوی مخلوطی با کلم و گوشت قلقلی است که روش طبخ و ادویه‌های مخصوص آن باعث می‌شود که طعم ویژه‌ای به همراه داشته باشد.

کلم پلوی شیرازی غذای کاملی است و فقط کافی است آن را با سبزی تازه و دوغ ترش با نعنا میل نمایید تا بهترین وعده غذایی خود را در شیراز سپری کرده باشید.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی و تهرانی رستورانی با گوشت قلقلی و ترکیب دقیق سبزی |  مجله کوروش

 

شکر پلو؛ ماندگاری شیرین در یاد

پلوی شیرین برای بسیاری سلیقه‌ها، اولویت اول را برای انتخاب دارد. مخصوصاً اینکه از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد و طبخ متفاوتی داشته باشد. اگر اهل میل کردن غذاهای شیرین هستید، چطور می‌توانید از شکر پلوی شیرازی غافل شوید؟!

شکر پلو با شهد شکر و زعفران طبخ می‌شود و برای اینکه شیرینی به دانه‌های برنج نفوذ کند، دو بار برنج را دم می‌کشند که برای بار دوم با خلال بادام و پوست پرتقال ترکیب می‌شود. گفتنی است این شکر پلوی لذیذ، ته‌دیگ‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد که شما را وابسته خواهد کرد!

شکر پلو

 

آش ماست؛ پایه ثابت سفره‌های تابستانی

بله آشی که در آن ماست دارد و برخلاف تصورتان، بسیار خوشمزه و هوس انگیز است! این آش بیشتر در بهار و تابستان باید میل شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند چون طبع سردی به همراه دارد.

آش ماست از ترکیباتی چون ماست، گوشت کوبیده شده، لپه، برنج، پیاز داغ و سبزی معطر تشکیل شده و سبزی ترخون از غالب‌ترین طعم‌های این آش است. ادویه‌های مخصوص در این آش استفاده می‌شود که شهر شیراز آن‌ها را به طور اختصاصی آماده می‌کند و بعضاً به شکل سوغات هم عرضه می‌شوند.

 

کوفته هلویی؛ بدون حضور هلو

کوفته هلویی که هیچ هلویی در کار نیست! علت این نام‌گذاری، اندازه کوفته با اندازه هلو است که به آشپز یادآور شود مبادا، اندازه کوفته‌ات بیشتر از یک هلوی متوسط باشد! این تعبیر باعث می‌شود به هوش و طبع بالای شیرازی‌ها پی برد که چه‌قدر زیرکانه و طنازانه چنین نکته‌ای را متذکر شده‌اند.

طعم متفاوتی از کوفته را در شیراز تجربه کنید و متوجه شوید که چقدر لذیذ است. در این کوفته از گوشت و برنج و لپه و ادویه سبزی مخصوص، کشمش، گردو، هویج و آلوی بخارا استفاده می‌شود و توصیه می‌شود با نان سنگک و ترشی لیته در فصول سرد سال میل شود.

طرز تهیه کوفته هلو شیرازی مجلسی و اصیل + فوت و فن وا نرفتن | مجله کوروش

 

دو پیازه آلو؛ انحصاری شیراز

نمی‌توانید این غذا را با اسمش حدس بزنید و متوجه شوید که دقیقاً چیست! دو پیاز با آلو پخته می‌شود؟ اصلاً غذا است؟ باید بگوییم بله! نمی‌توانید تصور کنید چه‌قدر خوشمزه و خاص است. در اصل، در گویش شیرازی، آلو به معنای سیب زمینی است و به میوه آلو، آلو سیاه یا آلو زرد می‌گویند. پس این نکته را در میوه‌فروشی‌ها دقت کنید تا به جای یک کیلو میوه، با یک کیلو سیب زمینی مواجه نشوید!

حال برای طبخ این غذا، نیاز به دو پیاز نگینی شده همراه با یک سیب زمینی پخته شده برای هر نفر داریم. هنگامی که به تعداد نفرات پیازها را جدا خورد کردیم و سیب ‌زمینی‌ها را جدا آب پز کردیم، به همراه ادویه‌های گوناگون، مخصوصاً زردچوبه، سرخ می‌کنیم و بعد از 15 دقیقه، آماده خواهد شد. این غذا سریع و حجیم است و با نون لواش و ترشی بسیار خوشمزه می‌شود. این غذای خوش طعم را مدیون شیرازی‌های محبوب هستیم و از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی ساده و خوشمزه با سیب زمینی و پیاز

 

هر چه‌قدر شد بخور و هر چه‌قدر شد ببر

می‌دانید که موقع پرواز تهران شیراز، وزن مشخصی از بار را می‌توان به همراه داشته باشید و پیشنهاد ما این است که حتماً بار سبکی را به شیراز ببرید تا فضای کافی برای سوغات و مواد خوراکی داشته باشید.

این غذاهای خوش طعم را لحظه‌ای که تجربه کردید، می‌توان مواد اولیه آن‌ها را به همراه خود بیاورد و بارها و بارها خودتان بپزید تا عضو اصلی سفره‌هایتان شود.

ادویه‌های پلویی، عرقیات، شربت‌ها، ترشی‌ها و سبزی‌های معطر را خوب و با دقت زیر نظر بگیرید و بنا به سلیقه خود گلچین کنید.

برچسب ها: غذا ، شیراز ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار