راه اندازی آزمایش برای چهارمین بار متوالی به تأخیر افتاده است. تجهیزات نصب شده در کارخانه، نوع محصول انتخاب شده، نبود شفافیت در میان مدیران کارخانه آزمایش و پرهیز از هر گونه توضیح و پاسخ به افکار عمومی، همگی نشان از این است که مدیران به راه اندازی کارخانه رغبتی ندارند.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱ 08 June 2022

تابناک فارس به نقل از فارس:  هفتمین سفر استانی رئیس جمهور، 23 مهرماه به مقصد استان فارس صورت گرفت، به گفته رئیس جمهور درخواست برای اشتغال، بیشترین تقاضای مردمی بود که از بدو ورود به استان با آن روبرو شد.

مسئله ای که با بازدید از شرایط کارخانه های استان و در صدر آن کارخانه آزمایش مرودشت، دلایل آن مشخص شد.

کارخانه آزمایش هنگام ورود رئیس جمهور، محل دپوی برخی کالاهای کشاورزی، از جمله پیاز شده بود.

بیست سال پس از واگذاری به بخش خصوصی تقریبا چیزی به نام کارخانه آزمایش جز چند سوله و ساختمان باقی نمانده بود و استاندار فارس که در روزهای آغاز فعالیت خود بود، به عنوان اولین ماموریت، از سوی رئیس قوه مجریه موظف به راه اندازی کارخانه شد.

 

تداوم امروز و فردا کردن ها

راه اندازی کارخانه از همان ساعت های ابتدایی پایان سفر رئیس جمهور و ترک شیراز، با اعلام آمادگی مدیران کارخانه آزمایش وارد فاز جدیدی شد.

متولیان کارخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کردند ظرف مدت 6 ماه کارخانه را به تولید باز خواهند گرداند.

6 ماه، مهلتی بود که خود مدیران آزمایش پیشنهاد داده و تعیین کردند و کسی بر آنها تحمیل نکرد. فرجه ای که با مبدأ گرفتن زمان ارسال بیانیه مدیران آزمایش، اواخر فرودین 1401 به پایان می رسید و طبق وعده، کارخانه باید انتهای آن ماه به تولید باز می گشت؛ اما به گفته مسئولان، این فرجه از زمان تصویب طرح زمان بندی شده احیای آزمایش شروع شده و تا اواسط خرداد فرصت دارد.

اکنون چند روزی از نیمه خرداد می‌گذرد؛ استاندار فارس وعده داده بود آزمایش ابتدای خرداد راه اندازی می‌شود، اما اتفاقی نیفتاد، مدیران آزمایش اعلام کردند سوم خرداد آزمایش راه اندازی خواهد شد، اما باز هم خبری از آغاز به کار کارخانه نشد.

مدیران استان از آغاز تولید در آزمایش در 15 خرداد خبر دادند، اما هنوز آزمایش راکد باقی مانده و اثری از تولید در آن نیست.

سید رضا ساداتی، معاون صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس 5 شنبه گذشته، پیش از تعطیلات نیمه خرداد، در خصوص آغاز فعالیت کارخانه در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: به گفته مدیران کارخانه، همه اسباب تولید فراهم شده و این چند روز تعطیلی به شستشو و رنگ آمیزی در و پیکر کارخانه پرداخته می شود و از پانزدهم خرداد نیز تولید آغاز می شود، اما بیست و هشتم برنامه افتتاح رسمی کارخانه با حضور مسئولین و مقامات استانی خواهد بود.

ساداتی با بیان اینکه طبق اعلام مدیران آزمایش از پانزدهم مشغول به تولید هستند، گفت: یک تیم کارشناسی جهت بررسی و تهیه گزارش از روند تولید به کارخانه فرستاده می شود.

 

آغاز به کار آزمایش از شنبه!

در همین رابطه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، شامگاه گذشته در خصوص نتیجه راستی آزمایش به خبرگزاری فارس گفت: هیچ تولیدی در 15 خرداد در کارخانه آزمایش انجام نشده و متولیان کارخانه همچنان به آماده سازی مقدمات مشغول بودند.

حمیدرضا ایزدی افزود: تعداد ۳۰ نفر از طریق کاریابی و اداره کار مرودشت در حال آموزش هستند و تولید از هفته آتی(شنبه) شروع می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس تصریح کرد: بنا به اظهارات حیدرزاده، قائم مقام شرکت هادکو، (مجری راه اندازی کارخانه آزمایش)، فعالیت کارخانه در مرحله اول به صورت مونتاژ تولید آبگرمکن شروع می شود و در مرحله بعد تا پایان شهریور تولید مخزن و رنگ آمیزی اضافه می شود که به تعهد ۴۰ نفر اشتغال در بخش تولید آبگرمکن می رسند‌.

مالک موظف به عمل به تعهدات خود است

همچنین محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: احیای کارخانه آزمایش از مصوبات سفر ریاست جمهوری است و برای ما مسئله ای حیثیتی است.

وی با تاکید بر بیان اینکه مسئله آزمایش را محکم دنبال می کنیم و این کارخانه باید تعداد شاغلین را طبق تعهد خود تا پایان سال به 500 نفر برساند، گفت: دعوتنامه ای از سوی مدیران آزمایش جهت شرکت در مراسم افتتاحیه کارخانه در هفته پیش رو به استانداری ارسال شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با تجهیزات ساده و ابتدایی چنین دورنمایی قابل تصور است؟ گفت: مدیران آزمایش متعهد شده اند تولید کولر و کابل را هم به مرور اضافه کنند و شرایط به این شکل نمی ماند.

 

مدیران کارخانه رغبتی به راه اندازی ندارند

به گزارش فارس، راه اندازی آزمایش برای چهارمین بار متوالی به تأخیر افتاده است. تجهیزات نصب شده در کارخانه، نوع محصول انتخاب شده، نبود شفافیت در میان مدیران کارخانه آزمایش و پرهیز از هر گونه توضیح و پاسخ به افکار عمومی، همگی نشان از این است که مدیران به راه اندازی کارخانه رغبتی ندارند.

احیای آزمایش _ اگر بالاخره رخ دهد_ درست همانند «ارج» یک جشن ملی و آغاز یک مسیر نو در صنعت استان است، با این وجود سکوت سنگین متولیان کارخانه بر آن سایه افکنده است.

از سوی دیگر مونتاژ یک محصول تقریبا منسوخ، امر پایداری نیست و به راحتی امکان پایان دادن به تولید و بازگشت به دوران رکود و خاموشی کارخانه وجود دارد و آنچه امروز در آزمایش دیده می شود، ناپایدار خواهد بود. مسئولان بارها از آمادگی سرمایه گذاران دیگر برای ورود به کارخانه صحبت کرده اند، اما اینکه چه زمانی قانع خواهند شد با تیم کنونی، آزمایش راه به جایی نخواهد برد سوالی است که بی پاسخ مانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار