کریمی با بیان اینکه بازار فروش دام وضعیت خوبی ندارد و قیمت جو به 13 هزار تومان رسیده است، اظهار داشت: مطالبه جامعه عشایری این است که قیمت دام باید متناسب با قیمت نهاده‌ها افزایش یابد.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶ 31 May 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: محمدهادی ایمانیه صبح امروز در جلسه شورای عشایری استان فارس با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای است که کمترین بیکاری را دارند و بیشترین اشتغال و تولید را ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: در سالی که به نام تولید مزین شده است توجه به جامعه عشایر مورد تاکید است.

وی بیان کرد: در جلسه شورای عشایر استان فارس نباید دچار پراکندگی و تنوع مشکلات شویم بلکه برای بررسی مشکلات عشایر باید کمیته‌های تخصصی تشکیل و مشکلات در آن کمیته‌ها بررسی شود.

استاندار فارس با بیان اینکه مطالب کمیته‌های تخصصی باید جمع‌آوری و به اداره کل امور عشایر ارجاع داده شود، افزود: اداره کل امور عشایر باید با برگزاری جلسات متعدد با مدیران دستگاه‌های اجرایی این مشکلات را برطرف کند و اگر مشکلی حل نشد به استانداری ارجاع دهد تا اگر لازم بود در سطح ملی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تمام فرمانداران مکلف هستند که تانکرهای آبرسانی عشایر را بازسازی‌ کنند و منبع تامین اعتبار این موضوع نیز مشخص شده است، گفت: 30 تانکر به تانکرهای آبرسان عشایر استان فارس اضافه می‌شود.

استاندار فارس با بیان اینکه با توجه به اینکه براساس سرشماری ثبت مبنای سال 1400 جمعیت عشایر فارس 120 هزار نفر است که ماهانه 12 کیلو آرد به هر نفر اختصاص می‌یابد، گفت: در مجموع 1440 تن آرد سهمیه ماهانه عشایر است که باید توسط اداره غله از اول خردادماه تامین شود.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف سند مالکیت اراضی عشایری استان فارس، افزود: باید تکلیف باغ‌شهرهای بی‌ضابطه منطقه کوهمره روشن شود، نمی‌شود که یک عده زمین‌های آن منطقه را بگیرند و باغ شهری ایجاد کنند.

ایمانیه با اشاره مشکل عشایر فارس درباره عدم تطبیق قیمت نهاده‌‌ها با قیمت دام، گفت: با توجه به اینکه استان فارس بیشترین جمعیت عشایر را دارد دو پیشنهاد کارشناسی و جدی از سوی این استان برای رفع این مشکل به کشور ارائه شود.

کسری 200 هزار تن علوفه در مراتع فارس

عبدالحمید کریمی صبح امروز در جلسه شورای عشایری استان فارس با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به فارس 80 میلیارد تومان اعتبار در قالب تامین تانکر آب‌رسان و ساخت 10 خانه بهداشت عشایری توسط بنیاد مستضعفان مصوب شد، اظهار داشت: در حال حاضر 38 فقره کانکس بهداشت در مناطق عشایری فارس مستقر است.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه 12.5 درصد جمعیت عشایر کشور در قالب 26 هزار و 700 خانوار و 147 هزار نفر جمعیت در استان فارس حضور دارند، عنوان کرد: عشایر استان فارس در 1241 استقرارگاه ییلاقی و قشلاقی مستقر هستند.

کریمی با اشاره به اینکه حداقل 13 هزار و 500 خانوار عشایر فارس باید در کانون‌های توسعه اسکان یابند، خاطرنشان کرد: تا کنون 8 هزار خانوار در کانون‌ها و سایت‌های اسکان فارس، اسکان داده شده است.

وی با اشاره به توزیع 200 پکیج خورشیدی در بین عشایر فارس، گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در سال گذشته 13 هزار تن علوفه برای دام مولد عشایر فارس تامین شده است.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه 40 میلیارد تومان برای زنجیره گوشت قرمز تخصیص یافته است، افزود: در بحث خرید دام مازاد عشایر فقط 7400 راس دام خریداری شد که مورد رضایت جامعه عشایر نیست که پیشنهاد می‌شود خرید 120 هزار راس دام حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام با نگاه حمایتی استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 49 درصد عرصه‌های استان فارس به خشکسالی مواجه است و هر یک میلی‌متر کاهش بارندگی سبب کاهش یک متر علوفه مراتع می‌شود، عنوان کرد: سالانه بیش از 15 میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر هزینه می‌شود.

کریمی با بیان اینکه آبرسانی به عشایر از طریق 46 تانکر آبرسان انجام می‌شود، افزود: بیش از 7 هزار متر مکعب آب برای عشایر از طریق تانکرهای آبرسان تامین می‌شود که این 20 درصد نیاز عشایر است.

 

وی با بیان اینکه بازار فروش دام وضعیت خوبی ندارد و قیمت جو به 13 هزار تومان رسیده است، اظهار داشت: مطالبه جامعه عشایری این است که قیمت دام باید متناسب با قیمت نهاده‌ها افزایش یابد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با بیان اینکه در اثر خشکسالی با کسری حدود 200 هزار تن علوفه در مراتع روبه‌رو هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود که حداقل 100 هزار تن علوفه مدت‌دار توسط شرکت پشتیبانی امور دام و 120 هزار تن علوفه با یارانه دولتی تامین شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار