به نظر می‌رسد طرح جهش مسکن برای خود مدیران نیز همچنان ناشناخته است، تناقض در پاسخگویی ها، انبوه مردم سرگردان که میخواهند در این طرح ثبت نام کنند اما نمی توانند، اطلاع رسانی قطره چکانی و با تهدید مداوم حذف شدن، اصلی ترین عامل عدم استقبال از طرح است، مسئله ای که بنظر می رسد مسئولان هنوز به آن پی نبرده اند.
کد خبر: ۱۰۴۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ 30 May 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، سوم خردادماه در جلسه شورای مسکن نسبت به آمار پایین ثبت‌نام در طرح جهش ملی مسکن ابراز نگرانی کرد و از مدیران دستگاه‌های مربوطه خواست تا پایان خردادماه ضمن بررسی دلایل این امر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه از تعهد ۲۶۰ هزار مسکن در استان فارس تاکنون ۹۵ هزار نفر متقاضی تایید شده داریم، اظهار داشت: بررسی روند ارائه تسهیلات، جانمایی زمین‌ها و موارد دیگر باید بررسی و هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام افرادی که نیازمند مسکن هستند اقدام شود.

در ادامه این جلسه عواملی از جمله ساخت مسکن در حاشیه شهر یا کیفیت ساخت به عنوان عوامل بازدارنده مطرح شد که به نظر می رسد در صورت نگاه دقیق تر و گفتگو با مردمی که دستشان از خانه دار شدن کوتاه مانده است، این عوامل به درصد بسیار پایینی را در بر خواهند گرفت.

قوانین سخت گیرانه و غربال تنگ پالایش سبب شده کمتر کسی بتواند به خانه دار شدن از این طریق امیدوار باشد.


محمود رضایی، معاون عمرانی استاندار فارس در این باره به شیرازه گفت:فرآیند نهضت ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید از ثبت نام تا ساخت و تحویل به متقاضیان، در حال حاضر در کل کشور در حال انجام است.

وی به سهم استان فارس اشاره کرد و افزود: در استان فارس بر اساس سهمیه بندی انجام شده، از چهار میلیون مسکن، 260 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است، بر همین اساس ثبت نام متقاضیان شروع شده و بیش از چهارصد هزار نفر تا کنون ثبت نام کرده اند.

رضایی اعلام کرد: حدود 100هزار نفر از این افراد پالایش شده اند، یعنی اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و توسط تیمهای متعددی که مشغول پالایش هستند به مشمول شناخته شده و در تعداد زیادی از شهرستانها این افراد مشخص شده اند.

معاون استاندار فارس گفت: زمین در استان فارس برای بیش از 2500 واحد، یعنی بیش از نصف سهمیه تعیین شده برای چهار سال، استحصال شده است.

وی با بیان اینکه در تعدادی از شهرستان ها کار شروع شده، افزود: و البته همزمان با شروع پروژه، متقاضیان هم باید پرداختی هایی داشته باشند.

رضایی با اشاره به اینکه تنها یک مشکل در مرکز استان بود که با دستور رئیس جمهور این مشکل هم حل شد، گفت: زمین برای افرادی که در میانه استان یعنی شیراز، صدرا و مرودشت هستند، استحصال شده و به زودی واریز وجه خواهند داشت تا پروژه شروع شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: در کنار این مسائل بحث تسهیلات بانکی هم هست، بحث زیرساخت پروژه ها هم هست.
محمود رضایی تصریح کرد: بخش عمده زمین پروژه ها در حاشیه شهر است، و نیاز به زیرساخت هایی مثل آب و برق و گاز دارد که هزینه های خاص خود را می طلبد.

وی گفت: در قانون بودجه سی هزار میلیارد تومان خاص این پروژه پیش بینی شده که ان شاءالله همزمان با شروع پروژه، عملیات زیرساختی هم شروع خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار فارس در خصوص استقبال پایین از نهضت جهش مسکن گفت: استقبال در استان متناسب با سایر استانهای کشور بوده و ما فاصله چندانی نداریم ولی قطعا باید این موضوع شتاب بگیرد.

رضایی در پاسخ به وجود قوانین سخت گیرانه گفت: ثبت نام بر اساس ضوابط است، دامنه شمول موضوع به شکلی است که شامل کسانی که مسکن ملکی ندارند، تسهیلات ثبت نام نکرده اند، می شود.

‌ اثبات سابقه سکونت با گواهی نیروی انتظامی امکان پذیر است

وی در خصوص اثبات سکونت در شهر مورد متقاضی گفت: باید سابقه سکونت در شهر ثبت نامی داشته باشد، که با مدارک ذکر شده در سایت یا گواهی نیروی انتظامی، قابل اثبات است و پاسگاه کلانتری هم سابقه سکونت را تایید کند، می توانند مدارک خود را بارگزاری کنند. البته موارد این چنینی بسیار کم است.

معاون استاندار قرمز شدن فرم ج کسانی که سابقا مسکنی به نامشان بوده و الان صاحب خانه نیستند را یکی از مشکلات جدی خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی در برنامه جدیدش گروه های هدف را توسعه می دهد، هم شامل کسانی شود که فاقد مسکن هستند، هم کسانی که در شرایط خاص یا سالهای گذشته مسکن داشتند اما اکنون صاحب خانه نیستند و حتی دایره افراد مجرد بیشتر شود، تا به افرادی برسد که مستحق مسکن باشند.

وی به بالا بودن سهم مردم اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است اگر میزان تسهیلات بیشتر شود و سودش کمتر شود، همچنین سهم مشارکت مردم کمتر شود استقبال هم بالا می رود.

این مسئول تصریح کرد: برخی به دلیل محاسباتی که دارند، که پرداختی هایی باید داشته باشند و میزان وام که 300 میلیون با سود 18 درصد است، میزان آورده خود و ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات، مشارکت نمی کنند.

گواهی انتظامی پذیرفته نیست

در عین حال حمیدی زاده،معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان فارس اعلام کرد: گواهی از نیروی انتظامی و پاسگاه پلیس پذیرفته نیست و چنین چیزی تا به حال ابلاغ نشده است، برای متقاضیانی که مدارک اثبات سکونت در شهر مورد تقاضا را ندارند هیچ راهی جز ثبت نام در شهر محل تولد نیست.

به گفته حمیدی زاده، شهر محل تولد خود یا همسر، داشتن سابقه پرداخت بیمه، شهر محل تحصیل فرزندان ملاک ثبت نام در شهر مورد نظر است و اگر کسی این مدارک را ندارد شهر محل تولد در شناسنامه را باید انتخاب کند.

وی گفت: تا الان وزارت خانه به دلیل مهاجرت با هیچ مدرک و سند دیگری که در سامانه نام برده شده موافقت نکرده است.

الان سامانه باز است و افراد می توانند شهر محل تقاضا را تغییر دهند به شهر محل تولد در شناسنامه و اگر نشد مراجعه کنند به اداره کل و درخواست تغییر دهد، که این اتفاق زود می افتد.

به گزارش شیرازه به نظر می‌رسد طرح جهش مسکن برای خود مدیران نیز همچنان ناشناخته است، تناقض در پاسخگویی ها، انبوه مردم سرگردان که میخواهند در این طرح ثبت نام کنند اما نمی توانند، اطلاع رسانی قطره چکانی و با تهدید مداوم حذف شدن، اصلی ترین عامل عدم استقبال از طرح است، مسئله ای که بنظر می رسد مسئولان هنوز به آن پی نبرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار