مجمع جهادگران جهاد تبیین بسیج رسانه استان فارس در یک بازدید میدانی با حضور برخی از مسئولان و اصحاب رسانه به بررسی مشکلات و مطالبات عشایر استان فارس پرداخت.
کد خبر: ۱۰۴۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳ 27 May 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: چادرهای عشایری، مرغ و جوجه‌هایی که دور تا دور این چادرها در پی دانه‌ای هستند و گوسفندان و بزهایی که هر چند تعدادشان کم است اما تصویر دویدن و جهیدن آنها برای آنان که همه روزشان را با دود و ماشین سپری می‌کنند، هیجان‌انگیز و نوید یک زندگی پرنشاط است.

اما این تنها ظاهر ماجراست، ماجرای زندگی عشایر که برای خودشان این روزها با سختی می‌گذرد هر چند که هنوز طبع بلند و همت عالی دارند، هنوز مهمان‌نوازند و بی‌هیچ خستی هر آنچه دارند را برای مهمان می‌آورند.

سفره پربرکتشان را برای مهمان می‌گشایند و از دسترنج خود پیشکش مهمان می‌کنند، این عشایر هستند که امام راحل فرمود ذخایر این کشور هستند.

عشایر استان فارس با بیش از 26000 خانوار کوچنده عشایری و با تولید 25 درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور و در اختیار داشتن 56 درصد از مراتع و با بیش از 3 میلیون راس دام سبک و همچنین 46 درصد تولید صنایع دستی و سایر تولیدات دامی همچون لبنیات، روغن، پشم و پوست سهم بسزایی در تامین نیازهای پروتئینی کشور ایفا می‌کند.

این ظرفیت می‌تواند در راستای رونق تولید و اقتصاد استان استفاده شود اما عشایر مشکلات زیادی دارند که مجمع جهادگران جهاد تبیین بسیج رسانه استان فارس در یک بازدید رسانه‌ای با حضور خبرنگاران پای صحبت‌های آنان نشست.

بسیج رسانه آماده مطالبه‌گری مشکلات عشایر

هادی رضایی، رئیس بسیج رسانه استان فارس در این بازدید با بیان اینکه این بازدید با هدف مطالبه‌گری از مسئولان در جهت رفع مشکلات عشایر برپا شده است، اظهار داشت: باید از ظرفیت رسانه استفاده شود چون تکلیفی بر عهده ما است.

وی با اشاره به مشکلات عشایر گفت: هدف از این بازدید میدانی از منطقه عشایرنشین این است که از نزدیک با این قشر آشنا شویم و مشکلات آنها احصا شود.

رئیس بسیج رسانه استان فارس با بیان اینکه مشکلات عشایر با حضور اصحاب رسانه بررسی و احصا می‌شود، افزود: بناست که این مشکلات را به مسئولان ارائه دهیم تا حل شود و جمع‌بندی در یک جلسه با حضور اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

رضایی با اشاره به برخی از مشکلات مطرح شده آب را از اولویت‌های عشایر دانست و افزود: حداقل امکان مورد نیاز زندگی آب است که برای این امر نباید عشایر در مضیقه قرار باشند.

رئیس بسیج رسانه استان فارس با تاکید بر مطالبه‌گری مشکلات عشایر استان فارس از طریق مسئولان بیان کرد: اگر مسئولیتی بر عهده می‌گیریم باید برای لحظه لحظه آن پاسخگو باشیم.

مشکلات عشایر استان فارس از آب تا بهداشت و آرد

در ادامه این بازدید از عشایر بخش دشت ارژن شهرستان شیراز بازدید شد که عشایر به بیان مشکلات خود پرداختند. ناصر والی، رئیس شورای عشایر تیره ماچانلو از ایل قشقایی در این باره به خبرنگاران گفت: عشایر این بخش 60‌ کیلومتری کازرون و شیراز قرار دارند اما مشکلات آنها تاکنون حل نشده است.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری از نظر بهداشتی خیلی مشکل دارد، افزود: هیچ شرکت خدمات درمانی از جامعه عشایری حمایت بیمه‌ای نمی‌کند؛ بیمه سلامت برای عشایر و روستایی در نظر گرفتند اما هیچ جا طرف قرارداد نیست علاوه بر آن بوروکراسی اداری دارد و دفترچه بیمه سلامت را قبول نمی‌کنند.

والی با بیان اینکه بهداشت و حمام عشایر مشکل دارد و روز به روز بیشتر می‌شود و هیچ کس پاسخگو نیست خواستار رسیدگی بیشتر به بهداشت عشایر شد.

مجید کرمی قراچه، مدیرعامل سازمان مردم نهاد طایفه قراچه نیز در این بازدید گفت: از مهم‌ترین مشکلات زندگی عشایری درگیری با منابع طبیعی در لغو پروانه چرای عشایر است و سال‌ها مرز مراتع و عشایر را تعیین تکلیف نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه درگیری روستائیان با عشایر از دیگر مشکلات است افزود: حریم رودخانه توسط روستائیان یا افراد دیگر مورد تجاوز قرار می‌گیرد که زندگی عشایر را با مشکل مواجه کرده است، مکان زندگی عشایر پس از کوچ توسط روستائیان شخم زده می‌شود یا تبدیل به مرغداری می‌شود که هم مکان زندگی و هم بهداشت عشایر را دچار مشکل می‌کند.

کرمی با بیان اینکه اگر این رویه ادامه یابد مناطق خالی از سکنه عشایر می‌شود و ایلات عشایر از بین می‌رود، عنوان کرد: فرزندان عشایر باید به این چادرها بازگردند نه اینکه به دلیل نبود امکانات مجبور شوند در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد طایفه قراچه با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در ایل راه‌ها و اینکه استان فارس محل عبور ایلات عشایر از سایر استان‌ها است تصریح کرد: چرا عشایر برای رفت‌ و‌ آمد باید از محیط شهری استفاده کند وقتی ایل راه دارد که می‌تواند ایمنی بیشتری هم برای عشایر داشته باشد.

منصور جاویدی از طایفه قراچه نیز پیرمرد خوش صحبتی است که به بیان برخی از مشکلات عشایر پرداخت و گفت: سهمیه آرد عشایر را کم کردند به گونه‌ای که به هر خانواده از 6 نفر تا یک نفر یک کیسه می‌دهند و مجبوریم برای گذران زندگی کیسه‌های آرد را آزاد بخریم که برای هر کیسه 300 تا 400 هزار تومان هزینه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آب چشمه‌ها خراب شدن و آب نداریم تاکید کرد: عشایر امروز یک لیتر آب ندارد که برای خود و دام‌هایش مصرف کند.

عشایر دیگری از مشکلات آموزش گفت و اینکه مدارس عشایری این بخش نه زیلو و نه تابلو دارند.

وی همچنین افزود: مشکل کمبود نیرو و امکانات در مدارس عشایری سبب مشکلات زیادی شده در حالی که هویت عشایری با مدارس عشایر تامین می‌شود و مدرسه نباید از منطقه جابه‌جا نشود.

عبدالحمید کرمی معاون اجرایی آموزش و پرورش عشایری کازرون در پاسخ به این مشکلات گفت: جابه‌جایی دانش‌آموزان از مهم‌ترین مشکلات آموزش عشایری است، مدارس در صورتی جابه‌جا نمی‌شود که دانش‌آموز باشد چون تعداد دانش‌آموزان عشایری کم است.

وی افزود: نهایت تلاش و کوشش را کردیم تا مدارس برپا باشد و جایی که حتی 2 دانش‌آموز داشته مدرسه دادیم و اگر درخواست بدهند حتما مدرسه می‌دهیم.

کمبود 225 نفر معلم عشایری؛ هیچ مدرسه عشایری تعطیل نیست

بهنام حیدری، مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان فارس نیز در این بازدید درباره کمبود نیروی انسانی در مدارس عشایری گفت: برای سال آینده 225 نفر در آموزش عشایر کمبود داریم اما این به معنای تعطیلی مدارس نبوده است.

وی با بیان اینکه از طریق سرباز معلم و نیروی حق‌التدریس کمبود را جبران کردیم افزود: اگر کمبود جبران شود می‌توان هر معلم برای یک مدرسه و یک پایه قرار داد اما الان معلم کار تدریس و بهداشت و پرورش را انجام می‌دهد.

حیدری با بیان اینکه به روش‌های مختلف از جمله سهمیه دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی اقدام کردیم، عنوان کرد: تنظیم قراردادی نیز برای تامین نیروی انسانی در چند روز آینده انجام می‌‌گیرد.

توزیع 20 هزار بسته معیشتی میان عشایر

سید محمد شکوهی، سپاه عشایر استان فارس نیز در این بازدید گفت: سپاه در بحث امنیت عشایر، محرومیت‌زدایی، آبشخورها و تامین آب و آبرسانی ورود کرده و در کرونا نیز با توزیع بسته‌های معیشتی بین عشایر کم بضاعت اقدام به محرومیت‌زدایی کرده است.

وی با بیان اینکه 20 هزار بسته تاکنون توزیع شده است گفت: مطالبات عشایر را پیگیری می‌کنیم و اقداماتی در بحث بهداشت، دامپزشکی و غیره داشتیم همچنین تامین آب از طریق آبرسانی با کمک گروه‌های جهادی را نیز در دستور کار داریم.

56 خانه بهداشت عشایری در استان فارس

احد امیری مسئول بهداشت عشایر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز درباره مشکلات بهداشتی عشایر گفت: خانه‌های بهداشت عشایری تصویب شده که در این راستا 56 خانه بهداشت در استان فارس مصوب شده و کانکس‌ها آماده است.

وی با بیان اینکه تمامی مناطق را نمی‌توان پوشش داد بلکه طبق فاکتورهای جمعیتی خانه‌های بهداشت مستقر می‌شوند، افزود: فاکتور جمعیتی ابتدا 500 نفر بوده اما با جمعیت 250 نفر نیز خدمات بهداشتی ارائه می‌شود.

 

امیری با بیان اینکه مسئولان خانه بهداشت بهورز است و نمی‌توان انتظارات یک پزشک داشت عنوان کرد: هدف از کانکس‌های بهداشت این است که مراقبت‌های بهداشتی بیشتری برای عشایر در نظر گرفته شود چرا که بهورز مردم را با بهداشت آشنا می‌کند و کانکس‌ها نیز در فاصله و دسترسی مناسب قرار گرفته است.
مسئول بهداشت عشایر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با این حال اعتقاد داریم که هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، تصریح کرد: زیرساخت‌ها را در چارچوب قانون فراهم کردیم اما برای عشایر باید دیگر سازمان‌ها نیز پای کار بیایند و اگر وسایل حمل و نقل مناسب برای مناطق صعب‌العبور در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم خدمات مناسب‌تری به عشایر ارائه دهیم.

امیری تصریح کرد: خدمات بهداشت و درمان رایگان است اما بیمه یک سازمان جداست و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیست و باید به تامین اجتماعی مراجعه کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار