رحیمی مظفری ادامه داد: اقدام دیگری که باید در راستای جلوگیری از خاموشی‌ها انجام داد؛ مدیریت مصرف بخش خانگی است چراکه طبق آمار مسئولان حاضر در جلسه، نیمی از مصرف برق خانگی مازاد بر الگوی مصرف است.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 25 May 2022

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح جلسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حضور آرش کردی؛ مدیرعامل شرکت توانیر در کمیسیون به منظور بررسی وضعیت تامین برق در تابستان پیش‌رو، گفت: "جلوگیری از خاموشی‌ها" و "به حداقل رساندن ناترازی‌ها" موضوع گزارش مسئولان شرکت توانیر به نمایندگان کمیسیون بود که گزارش مبسوطی را در این باره ارائه کردند.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه به گفته مسئولان ناترازی‌ها به 10 هزار مگاوات رسیده اما نمایندگان کمیسیون معتقدند؛ ناترازی‌ها در زمان پیک مصرف در 4 ماه آینده سال بیش از میزان فوق خواهد بود، به همین دلیل به یقین باید اقدامات خاصی در حوزه تولید، توزیع، مصرف و جلوگیری از اتلاف انرژی صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از اقدامات موثری که باید به‌منظور تامین برق تابستان سریعا انجام شود؛ تفاهم با صنایع به‌منظور قرار گرفتن برق آن‌ها در مدار اصلی خطوط انتقال برای توزیع عمومی است، هرچند ممکن است صنایع از این مهم استقبال نکنند چراکه طبق بررسی‌ها دلیل اصلی عدم استقبال کارخانجات این است که تعرفه گاز آن‌ها غالبا تعرفه مصرف سوخت و خوراک است و از آنجا که این تعرفه‌ها هزینه تولید برق‌شان را بالا می‌برد، صاحبان صنایع انگیزه‌ای برای وارد مدار کردن برق تولیدی خود ندارند لذا باید سوخت را با تعرفه نیروگاهی در اختیار آن‌ها قرار داد و شرایط عرضه سوخت نیروگاه‌ها یا عرضه برق آن‌ها به مدار خطوط انتقال مانند مابقی نیروگاه شود البته این مهم در "طرح مانع‌زدایی از صنعت برق کشور" مورد توجه قرار گرفته است.

رحیمی مظفری ادامه داد: اقدام دیگری که باید در راستای جلوگیری از خاموشی‌ها انجام داد؛ مدیریت مصرف بخش خانگی است چراکه طبق آمار مسئولان حاضر در جلسه، نیمی از مصرف برق خانگی مازاد بر الگوی مصرف است.

وی مطرح کرد: همچنین 25 درصد از مشترکان که حدود 7 و نیم میلیون می شوند تا 2 برابر الگو، مصرف دارند و حتی 600 هزار مشترک تا 28 برابر نیز مصرف برق دارند که احتمالا بحث استفاده از ماینرها توسط این افراد مطرح است لذا وزارت نیرو باید هرچه سریع‌تر کنتور این مشترکان را هوشمند کند چراکه طبق آمار این وزارتخانه، درصورت انجام این کار حداقل حدود 12مگاوات را می‌توان به شبکه بازگرداند.

به گفته رحیمی مظفری همچنین قرار است درصورت نیاز به خاموشی دادن بیشتر روشنایی عمومی کاهش پیدا کنند تا بخش خانگی کمتر تحت تاثیر خاموشی قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین براساس پروانه‌ای که چاه‌های کشاورزی اخذ کرده‌اند، مقدار مصرفی را برای الکترومتورهای چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته‌ و مازاد بر مصرف آن‌ها را به قیمت آزاد محاسبه کردند که سبب صدور قبوض نجومی برای برخی از کشاورزان شده است لذا شرکت توانیر باید پله‌بندی مصرف را اصلاح کند و پله دوم و سوم در نظر بگیرد تا به یکباره به قیمت واقعی تولید برق نرسیم، ضمن آنکه از آنجا که عمر چاه‌ها بالا رفته است باید الگومصرف اصلاح شود البته وزارت نیرو در حال اصلاح این الگو است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دستور کار دیگر امروز کمیسیون متبوعش، گفت: همچنین مواد 14 و 15 "طرح مانع‌زدایی از صنعت برق کشور" که از صحن علنی به کمیسیون ارجاع شده بود مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و در نهایت مقرر شد؛ کمیته نیرو ایرادت این مواد را رفع کرده و تا مجددا به صحن علنی ارسال شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار