بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد اما تحقیقات نشان داده راه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا و به تأخیر انداختن شروع این اختلال عصبی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸ 24 May 2022

بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل است که تقریباً ۸۰ درصد از موارد زوال عقل را تشکیل داده و افراد زیادی را درگیر می‌کند. اما زوال عقل همان آلزایمر نیست؛ در واقع زوال عقل عبارتی است که به طور کل برای توضیح مجموعه‌ای از علائم که ممکن است شامل ضعف حافظه و مشکل در تفکر، حل مسئله یا زبان شود.
آلزایمر یک بیماری فیزیکی است که مغز را هدف می‌گیرد و باعث بروز مشکلاتی در حافظه و تفکر و رفتار می‌شود. ضمناً آلزایمر یک بیماری مرتبط با سن بوده و پیش‌رونده است، زیرا علائم معمولاً کم‌کم ظاهر شده و به‌مرورزمان بدتر می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند پلاک‌ها و تنگل‌ها، دو پروتئینی که تجمع کرده و جلوی ارتباط بین سلول‌های عصبی را می‌گیرند و در نهایت به این سلول‌ها آسیب زده و آنها را می‌کُشند، عامل بیماری آلزایمرند.


به اندازه کافی بخوابید

وقتی شب‌ها در جای‌تان وول می‌خورید و نمی‌خوابید، میزان پروتئین‌های آسیب‌زننده به مغز در مایع مغزی نخاعی افزایش می‌یابد. مطالعه‌ای نشان داده افرادی که در میان‌سالی به مشکلات مزمن خواب دچارند احتمال اینکه در سال‌های بعدی زندگی خود آلزایمر بگیرند زیاد است. عصب‌شناس‌ها به اهمیت خواب کافی واقف‌اند و تحت هیچ شرایطی این مسئله را نادیده نمی‌گیرند.

فعالیت اجتماعی داشته باشید
دعوت به هیچ دورهمی و مراسم جمعی را رد نکنید! مطالعه‌ای نشان داده فعالیت اجتماعی با دوستان در دهه ۶۰ زندگی می‌تواند ریسک زوال عقل را تا ۱۲ درصد کاهش دهد. حضور در فعالیت‌های اجتماعی و گروهی فواید زیادی برای سلامتی دارد و منطقی است افرادی که اجتماعی‌ترند، مثبت‌تر فکر می‌کنند و نگرش بهتری در زندگی دارند.

همیشه در حال یادگرفتن باشید
افرادی که تحصیلات عالیه دارند کمتر آلزایمر می‌گیرند و این نتیجهٔ تحقیقی در سال ۲۰۱۷ است. ظاهراً آموزش و یادگیری می‌تواند یک نوع ذخیرهٔ ادراکی ایجاد کند که به مغز این توان را می‌دهد در برابر آسیب‌های نورولوژیکی مقاومت کند. برای یادگرفتن هیچ‌وقت دیر نیست!

یک زبان جدید یاد بگیرید
یادگرفتن یک زبان دوم می‌تواند از ابتلا به آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل پیشگیری کند. هرچند هنوز نمی‌دانیم چرا یادگرفتن یک زبان تا این حد مفید است، اما این تئوری وجود دارد که تلاش برای برقراری ارتباط زبانی (زبان دوم) مانند تمرینی برای مغز است و به حفظ سلول‌های خاکستری مغز و عصب‌ها کمک می‌کند.

سعی کنید تعمیرات جزئی را خودتان انجام دهید
به چالش کشیدن مغز از راه‌های جدید می‌تواند حافظه را تقویت کند. اگر تلفنتان مشکلی پیدا کرد یا قفل در خراب شد، اول سعی کنید خودتان مشکل را برطرف کنید. وقتی تلاش می‌کنید راه تعمیر و رفع عیب را پیدا کنید، مغزتان ورزش می‌کند و این بسیار خوب است.

همیشه ورزش کنید
همه می‌دانیم که ورزش برای سلامتی لازم است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند می‌توانند افت عملکرد ادراکی خود را به تأخیر بیندازند. ورزش منظم می‌تواند ریسک زوال عقل را تا ۳۰ درصد و ریسک آلزایمر را تا ۴۵ درصد کاهش دهد. وقتی شما از نظر فیزیکی فعال هستید، کالری بیشتری می‌سوزانید و کمتر ممکن است چاق شوید و ضمناً از نظر قلبی و عروقی سالم‌‌ترید.

مراقب قلبتان باشید
هرآنچه برای قلب خوب است برای مغز نیز مفید است. عوارضی مانند فشارخون بالا، دیابت و کلسترول بالا که ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند، می‌توانند ریسک ابتلا به آلزایمر را نیز بیشتر کنند. افراد میان‌سالی که دارای ریسک فاکتورهای حمله قلبی و سکته مغزی‌اند، بیشتر احتمال دارد دچار تغییراتی در مغز شوند که منجر به آلزایمر خواهد شد. هر چیزی که قلب را سالم و سرحال نگه می‌دارد مستقیماً با سلامت مغز نیز مرتبط است.

استرستان را کم کنید
استرس مداوم می‌تواند اثر بدی روی مغز بگذارد. در واقع استرس مزمن می‌تواند راه ابتلا به آلزایمر را هموار نماید. وقتی شما استرس دارید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند؛ هورمونی که با مشکلات حافظه مرتبط است. ضمناً کارشناسان دریافته‌اند استرس می‌تواند موجب عوارضی مانند افسردگی و اضطراب شود که بر ریسک آلزایمر اثر می‌گذارند. کاستن از استرس، کورتیزول بدن را کاهش داده و مصرف گلوکز بدن را بهینه می‌کند و گلوکز همان چیزی است که مغزتان به‌عنوان غذا به آن نیاز دارد.
دانشمندان می‌گویند ضربه‌های وارد شده به سر می‌توانند ریسک آلزایمر در سال‌های بعدی زندگی را بیشتر کنند، خصوصاً اگر این آسیب‌ها شامل ازدست‌دادن هشیاری فرد نیز بشوند. هرگونه ضربه به سر که نیاز به اقدامات پزشکی را ایجاد کند می‌تواند ریسک آلزایمر را افزایش دهد


تغذیهٔ سالم داشته باشید
ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم‌های غذایی که جلوی بالارفتن فشارخون را می‌گیرند برای سلامت مغز عالی است. چنین رژیم غذایی بسیار مطلوب است؛ شما دست‌کم سه وعده در روز غلات کامل و دو وعده سبزیجات و میوه می‌خورید و میان‌وعده‌تان را از مغزها و پروتئین کم‌چرب انتخاب می‌کنید.
به طور کل اگر تغذیه‌تان مبتنی بر انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غلات کامل باشد و از تمام گروه‌های غذایی در حد اعتدال استفاده کنید و جلوی افزایش وزنتان را بگیرید، شرایط بسیار عالی خواهید داشت و از سلامت مغزتان پشتیبانی خوبی خواهید کرد.

مطمئن شوید به هیچ اختلال خوابی دچار نیستید
یکی از چیزهایی که مانع خوابتان می‌شود اما ممکن است متوجه نباشید، آپنه خواب است. آپنه خواب زمانی روی می‌دهد که راه‌های هوایی فوقانی فرد طی خواب مکرراً مسدود می‌شود و جلوی جریان هوا را می‌گیرد یا آن را کاهش می‌دهد. فاکتورهای زیادی از چاقی گرفته تا بزرگی لوزه‌ها و اختلالات عصبی عضلانی می‌توانند سبب آپنه خواب شوند. آپنه خواب نه‌تنها جلوی یک خواب راحت و باکیفیت را می‌گیرد بلکه درمان نکردن آن می‌تواند ریسک یک سری از بیماری‌ها را افزایش دهد. درمان نکردن آپنه خواب، پیامدهای قلبی و عروقی جدی دارد و عملکرد ذهنی را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ معلوم شد آپنه خواب با تجمع بیومارکرهای بیماری آلزایمر ارتباط دارد؛ بنابراین درمان آپنه می‌تواند مغزتان را هم نجات بدهد.

از سرتان خوب محافظت کنید
دانشمندان می‌گویند ضربه‌های وارد شده به سر می‌توانند ریسک آلزایمر در سال‌های بعدی زندگی را بیشتر کنند، خصوصاً اگر این آسیب‌ها شامل ازدست‌دادن هشیاری فرد نیز بشوند. هرگونه ضربه به سر که نیاز به اقدامات پزشکی را ایجاد کند می‌تواند ریسک آلزایمر را افزایش دهد. هنگام دوچرخه‌سواری کلاه ایمنی بگذارید، همیشه کمربند ایمنی خودرو را ببندید و مراقب هرگونه ضربهٔ احتمالی به سرتان باشید.

چای سبز بنوشید
چای سبز سرشار از فواید سلامتی است از جمله کمک به سلامت مغز. مطالعات نشان داده‌اند چای سبز می‌تواند احتمال آلزایمر را کاهش دهد و این به دلیل ترکیبی در چای سبز است که می‌تواند مانع تشکیل پلاک‌های سمی ِ عامل آلزایمر در مغز شود.
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود

برچسب ها: آلزامیر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار