اختلال بیش فعالی کم توجهی ADHA یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در کودکان است که شیوع آن در پسران بیشتر از دختران است.
کد خبر: ۱۰۴۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 23 May 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:علائم مرتبط با بیش فعالی را می‌توان تحریک پذیری و کم توجهی، اضطراب، اختلالات خلق مانند افسردگی و اختلال دوقطبی، مشکلات ضد اجتماعی، نقص شناختی، ناتوانی در یادگیری ریاضیات و خواندن برشمرد.
راضیه حسینی، افزود:درمان مرسوم بیش فعالی اغلب ترکیبی از درمان رفتاری، روان شناختی و درمان دارویی است که با استفاده طولانی مدت از «متیل فنیدات» و «دگزافتامین» همراه است.
وی ادامه داد:یافته‌ها نشان می‌دهد در کودکان مبتلا به بیش فعالی سطح آهن، روی، منیزیم، امگا ۳ و ویتامین D پایین است. همچنین برخی افزودنی‌های غذایی ممکن است بر روی پیشرفت بیش فعالی اثرگذار باشد.
کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:حذف برخی مواد غذایی از جمله غذا‌های فراوری شده، محصولات حاوی رنگ مصنوعی، طعم دهنده ها، شیرین کننده ها، نگهدارنده‌ها و نوشابه به کاهش علائم بیش فعالی کمک می‌کند.

شکر: مشاهده شده کودکانی که مصرف صبحانه حاوی محصولاتی با نمایه قندی بالا و شکر زیاد دارند، در مدرسه حواس پرت و بی قرار بوده و به درس توجه کمتری دارد. پس بهتر است شکر کمتری مصرف شود.
اسید چرب امگا ۳ و ۶: در بعضی مطالعات منابع امگا ۳ و ۶ در بیش فعالی مفید بوده است.
منابع امگا ۳: بذر کتان، جوانه گندم، گردو، ماهی و غذا‌های دریایی.

منابع امگا ۶: آفتابگردان، بذر کدو تنبل، کنجد، سویا، روغن ذرت و هسته انگور و اکثر مغز ها.
آهن: کمبود آهن باعث کاهش توجه و کاهش توانایی یادگیری می‌شود. محصولات غنی از آهن از جمله گوشت، ماهی، غذا‌های دریایی، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز به بیش فعالی کمک می‌کند.
روی: مکمل روی در کاهش بیش فعالی، تحریک پذیری و امتیازات اجتماعی شدن در کودکان بیش فعالی مفید است، اما استفاده از منبع غذایی حاوی روی بیشتر توصیه می‌شود.
منابع روی درصدف خوراکی، جوانه گندم و گندم سیاه، جگر، کنجد، گوشت گاو سرخ شده کم چرب و گوشت بره و شکلات تلخ وجود دارد.
منیزیم: کمبود منیزیم منجر به افزایش بیش فعالی، نا آرامی، اضطراب و بی خوابی می‌شود. از جمله منابع منیزیم می‌توان به سبوس گندم، کاکائو، آفتابگردان، حبوبات، شکلات تلخ و مغز‌ها اشاره کرد.
در بعضی از مطالعات مکمل منیزیم به همراه ویتامین B ۶ با کاهش پرخاشگری و بی توجهی همراه بوده است.
ویتامین D: ویتامین D با اختلالات روانی و بیش فعالی ارتباط دارد. به طوری که کمبود ویتامین D در کودکان بیش فعال بسیار بالاتر از کودکان سالم است و مکمل یاری با ویتامین D می‌تواند در کاهش بیش فعالی موثر باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بسیاری از افزودنی‌ها و رنگ‌های خوراکی باعث از دست دادن مواد مغذی می‌شود و از این طریق بر عملکرد مغز اثر می‌گذارد. رژیم حاوی شکر بالا و امگا ۳، آهن، روی، منیزیم و ویتامین D پایین در شدت بیش فعالی نقش دارد. اما به طور کلی به جای مکمل یاری با ویتامین و مواد معدنی خاص بهتر است رژیم غذایی متعادل و متناسب برای کودک فراهم کنیم.

برچسب ها: تغذیه ، بیش فعالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار