سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصادی که بر مبنای ارز ترجیحی و رانت‌های در سایه باشد، باید اصلاح شود زیرا تولیدکنندگان که گرداننده چرخ اقتصاد هستند، در این اقتصاد سهمی ندارند.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴ 18 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مجید انصاری درباره اجرای نظام عادلانه سازی یارانه‌ها ، گفت: اصلاحات اقتصادی با تمرکز بر اصلاح ارز ترجیحی،‌ ضرورتی انکارناپذیر است. همه کارشناسان معتقد هستند اقتصادی که بر مبنای ارز ترجیحی و رانت‌های در سایه باشد، باید اصلاح شود زیرا تولیدکنندگان که گرداننده چرخ اقتصاد هستند، در این اقتصاد سهمی ندارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: براساس آمار موجود در سال‌های اخیر فقط تعداد کمی از مردم از یارانه‌های پیدا و پنهان استفاده می‌کردند، یارانه ارزی در حقیقت نوعی رانت بلاوجه بود که عده‌ای از آن بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تحقق عدالت اجتماعی، گفت: دولت رییسی با شجاعت همه هزینه‌های اصلاح اقتصادی را پذیرفت و پا به میدان اصلاح اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها گذاشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس در بودجه ۱۴۰۰ بر اصلاح ارز ترجیحی تاکید داشت اما دولت دوازدهم اراده ای برای این اصلاح اقتصادی نداشت. در بودجه ۱۴۰۱، مجلس به دولت اجازه داد نسبت به اصلاح ارز ترجیحی با ایجاد ساز و کارهای مناسب اقدام کند، رییس جمهور نیز مسئولیت این کار را پذیرفت.

نماینده مردم رستم و ممسنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های رییس جمهور برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش افزود: رییس جمهور با استفاده از نظرات دقیق کارشناسان در راستای تحقق مصوبات مجلس شورای اسلامی برای توزیع عادلانه یارانه‌ها گام برداشته است.

انصاری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه همه باید از دولت حمایت کنند، گفت: بنای دولت جراحی اقتصادی است که در دولت‌های گذشته اهمیتی به آن داده نشده است. البته ممکن است در نحوه و زمان اجرای این تحول بزرگ اقتصادی بین دولت و مجلس اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما در اصل موضوع همه متفق‌القول هستند.

وی با بیان اینکه رییس جمهور بر لزوم اقناع سازی مردم برای این تحول بزرگ اقتصادی تاکید دارد ، یادآور شد: با فرهنگ سازی و روشنگری دقیق و استفاده از تجارب موفق برخی از دولت‌ها و تجارب ناموفق و تلخ برخی دیگر از دولت‌ها، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، می‌توانیم زمینه را برای این جراحی بزرگ اقتصادی فراهم کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در طرح تحول اقتصادی، وارد کننده و صادرکننده منتفع خواهند شد، گفت: حذف رانت‌های اقتصادی و سیاسی و تبیین این موضوع موجب جلب اعتماد مردم به دولت می‌شود. مردم متوجه خواهند شد که رانتی که پیش از این برای بهره‌مندی عده‌ای خاص وجود داشته، قطع شده است.

نماینده مردم رستم و ممسنی با بیان اینکه این جراحی اقتصادی قطعا تبعاتی دارد، تصریح کرد: در بلند مدت این اصلاح اقتصادی به سود اقتصاد کشور تمام می‌شود و دولت می‌تواند با همراهی مجلس، قوه قضاییه و سایر سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌ها با همراهی مردم و نظرات عملیاتی کارشناسان با کمترین هزینه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

انصاری درباره اینکه نمایندگان مجلس تا چه میزان در طرح تحول اقتصادی دولت همراه هستند، اظهار داشت: نمایندگان از مشکلات کشور با خبر هستند و اگر گاهی دغدغه مند صحبت می‌کنند به این دلیل است که با مردم ارتباط تنگاتنگی دارند و نگرانند که با توجه به شرایط سخت اقتصادی، عملکرد دولت نتواند تضمین لازم را در کم کردن فشار بر مردم ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد:‌ اما مجلس تمام قد از مصوبه خود و عملکرد دولت و تصمیمی که رییس جمهور در اجرای این مصوبه دارد، دفاع می‌کند و لازم است در این جهت همدلی کاملی بین مردم و مسوولان شکل بگیرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار