یک متخصص داخلی با اشاره به شیوع فشار خون بالا در جامعه گفت: طبق تخمین های صورت گرفته 30 درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند و عمده آنها از بیماری خود بی اطلاعند.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ 17 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر جعفر نوابی به مناسبت روز جهانی "فشار خون" (27 اردیبهشت) با بیان اینکه تعاریف مختلفی برای فشار خون بالا وجود دارد، گفت: در سالهای گذشته اگر فشار خون فردی بالاتر از 140بر روی 90 میلی متر جیوه بود عنوان می شد که فرد مبتلا به فشار خون بالاست که این اعداد بر اساس تحقیقات جدید کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر اگر فشار خون فردی بالاتر از 130 بر روی 80 میلی متر جیوه باشد فشار خون بالا محسوب می شود و فشار خون معمولی هم بین 120 بر روی 70 یا 110 بر روی 80 میلی متر جیوه است.

نوابی با بیان اینکه علت 97 درصد موارد فشار خون ناشناخته است، گفت: آنچه مشخص است ارث نقش موثری در ابتلا به این عارضه دارد و عمده افراد مبتلا سابقه ابتلا به این عارضه را در نزدیکان خود دارند.


این متخصص داخلی با اشاره به تخمین ابتلای 30 درصد افراد جامعه به این عارضه گفت: این آمار بالا در حالی است که متاسفانه عمده مبتلایان از بیماری خود بی اطلاع هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از فشار خون به عنوان بی علامت ترین بیماری یاد کرد و افزود: این بیماری بطور معمول با عوارض خود را نشان میدهد، بطور مثال فرد زمانی که دچار نارسایی کلیه شده و خونریزی شدید چشمی پیدا کرده متوجه ابتلای خود به فشار خون بالا می شود.

وی با اشاره به عوارض شدید و خطرناک ابتلا به فشار خون بالا گفت: فشار خون بالا در عروق کوچک مانند عروق چشمی و کلیوی می تواند موجب نابینایی، خونریزی شدید چشمی، نارسایی کلیه و ... شود.

وی افزود: همچنین این بیماری در عروق بزرگ مانند عروق قلب و مغز می تواند موجب سکته قلبی و مغزی شده و در عروق پا هم تصلب شرایین ایجاد کرده و موجب قطع پا شود.

نوابی گفت: با توجه به عوارض خطرناک فشار خون نیاز است که افراد نسبت به شناسایی این بیماری و درمان به موقع آن اقدام کنند.

این متخصص داخلی گفت: توصیه می شود تمامی افراد از سن 25 سالگی به بعد فشار خون خود را اندازه گرفته و اگر فشار خون طبیعی است هر چند سال یکبار نسبت به آزمایش فشار خون اقدام کرده و در صورتی که فشار خون آنها بالا تشخیص داده شود سالانه و یا حتی شش ماه یکبار فشار خون را اندازه بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر داروهای بسیار خوبی در زمینه کنترل فشار خون در بازار وجود دارد و اگر داروها به موقع مصرف شود، فشار خون بالای افراد به راحتی قابل کنترل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار