محمدحسن اسدی :از سوی دیگر ماکارونی هم که با آرد یارانه ای تولید می شود به طور وسیعی صاد می شود و در عمل شاهد حراج منابع ارزی ایران به جیب کشورهای وارد کننده ماکارونی و مشتقات گندم هستیم.
کد خبر: ۱۰۴۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 16 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: محمدحسن اسدی افزود: یکی از مصادیق اقتصاد بیمارگونه ایران یارانه های مختلفی است که وجود دارد و نحوه بهره مندی و برخورداری مردم از آن نیز عادلانه نیست، این اقتصاد ناسالم باعث تبعات بسیار زیاد منفی از جمله قاچاق کالا و رانت و بی عدالتی در سطح جامعه شده است.

او ادامه داد: از جمله سیاست های غلط و اشتباهی که در 5 سال گذشته حال این اقتصاد مریض را بدتر کرد ایجاد ارز۴۲۰۰ تومانی بود و لذا اصلاح و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از ضروریات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورا اذعان کرد: در شرایط کنونی دنیا و تحولات جهانی و منطقه‌ای ضرورت اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌شود و الان که شاهد جنگ روسیه و اوکراین هستیم، تاثیر آن بر اقتصاد کل دنیا و از جمله ایران غیر قابل انکار است؛ چرا که این دو کشور ۴۰ درصد غلات و نزدیک نصف روغن خوراکی جهان را تولید می کردند و با از سر گرفتن جنگ، عرضه غلات و روغن از سوی روسیه و اکران کاهش قابل محسوسی یافته است.

اسدی گفت: در پنج سال اخیر شاهد تفاوت چشمگیر قیمت اردی که دولت به نرخ ۴۰ هزار تومان به نانوایی‌ها می‌دهد، با ارد قاچاق لب مرز که بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به فروش می رسد بودیم یا روغن یارانه‌ای ایران که در ترکیه و افغانستان فروخته می‌شود و سود جذاب آن به جیب قاچاقچیان ریخته می شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر ماکارونی هم که با آرد یارانه ای تولید می شود به طور وسیعی صادر می شود و در عمل شاهد حراج منابع ارزی ایران به جیب کشورهای وارد کننده ماکارونی و مشتقات گندم هستیم.

اسدی تاکید کرد: در 10 روز گذشته که دولت سیزدهم دست به چنین کار بزرگی زده است و به اصطلاح دست به اصلاحات و جراحی اقتصادی زده است مسئولین مربوطه و کارشناسان ذیربط توسط رسانه ها توانستند تا حدودی ضرورت این امر را بازگو کنند و لذا دست به کار شدن دولت برای اصلاحات اقتصادی پسندیده و ستودنی است چراکه این کار دولت، حمایت از خانوارها و اعطای درآمد حاصل از آن بر مردم است.

وی افزود: دولت ریسک بزرگی کرد و هزینه زیادی برای خودش ایجاد نمود بنابراین برای تحقق این کار بزرگ همه مردم باید همراهی کنند تا شاهد اجرای درست و کامل آن باشید.

اسدی یادآور شد: این ۱۰ روز به نظر می رسد مردم شریف ایران همراهی بسیار خوبی داشتند که در ادامه انتظار و تقاضا از دولت این است که از اقشار کم درآمد و متوسط حمایت کند و البته برابر الزامات قانون بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه را نیز جبران نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار