معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس اعلام کرد که در راستای همگرایی و توسعه فارس اولین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی به زودی در استان راه‌اندازی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ 12 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمد فرخ‌زاده پنج‌شنبه ٢٢ اردیبهشت نیز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی ارده سنتی زرقان بیان کرد: سال ١٤٠١ با خبر خوش استقبال و حضور بالای مسافران و گردشگران نوروزی از استان فارس و شهر شیراز پس از دو سال رکود آغاز شد.

او ادامه داد: شروع سال با حضور چند میلیونی در حرم احمد بن موسی(ع) آغاز و با روزهای داراب گرد و دیگر روزها سپری شد و امروز هم با برگزاری یک رویداد تداوم یافته است.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس همچنین با به رویدادهای پیش رو از جمله رالی بین‌المللی، مسابقات جهانی زورخانه‌ای در شیراز، میزبانی از یک هیات کنک فو و ... در راستای معرفی فارس به کشورهای دیگر اشاره کرد.

فرخ‌زاده اعلام کرد که در راستای همگرایی و توسعه فارس اولین شورای عالی زیارت و گردشگری مذهبی به زودی در استان راه‌اندازی خواهد شد.

او ادامه داد: در بحث شورای عالی توسعه گردشگری هم بیش از ١٠٠ پروژه احصا و در کارگروه رفع موانع در حال بررسی است.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال ١٤٠١، با بیش از دو هزار میلیارد تومان رونق پروژه‌های گردشگری در استان مواجه شویم.

فرخ‌زاده تصریح کرد: از آنجا که در فارس با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، باید به ارتقا و تقویت سرمایه گذاری گردشگری تمرکز کرد.

او که معتقد است برگزاری چنین رویداها و جشنواره‌هایی که مردم محور است، منجر به معرفی رسوم و آداب‌ها می‌شود، افزود: حلوا ارده سنتی زرقان خواستگاه تاریخی و مردمی دارد که با این جشنواره در حال معرفی به نقاط دیگر کشور است.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس همچنین با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان، گفت: فارس با بیش از سه هزار اثر ثبت شده، ٥٠٠ اثر تاریخی و ١٥٠٠ امامزاده واجب‌التعظیم، بزرگترین امانتدار کشور است و لذا نیاز به کارکردهای سرمایه گذاری، افزایش مراکز اقامتی، اجرای پروژه‌های مرمت شهری و ایجاد شهرک‌های صنعتی ویژه احساس می‌شود.

احسان خازن، فرماندار شهرستان زرقان نیز در این مراسم بیان کرد: این جشنواره همزمان با روز زرقان در حال برگزاری است.

او بیان کرد: اولین جشنواره ملی ارده سنتی زرقان به عنوان مصوبه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان در دستور برگزاری قرار گرفت.

فرماندار زرقان با بیان اینکه حلوا ارده این شهرستان قدمتی به بلندای تاریخ دارد، گفت: بیش از چند سده است که این محصول در زرقان تولید می‌شود و در سال٩٨ به عنوان میراث ناملموس، در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

خازن ابراز امیدواری کرد که این جشنواره به معرفی بهتر و بیشتر ارده سنتی در سطوح ملی و بین‌المللی ختم شود.

او همچنین با بیان اینکه حلوا سنتی ارده زرقان به تنهایی موجب تحول اقتصادی این شهرستان می‌شود، خطاب به معاون روابط کار وزارت تعاون، خواست که نسبت به انجام و اختصاص تسهیلات کم بهره برای راه‌اندازی کارگاههای تولید حلوا و ایجاد صنایع بسته بندی اهتمام جدی شود.

فرماندار زرقان همچنین خواستار راه‌اندازی شهرک صنعتی خصوصی حلوا ارده در این شهرستان شد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز در این مراسم گفت: تاسیس شهرک صنعتی محصولات کنجد و ارده برای توسعه زیرساخت‌های زرقان در حال پیگیری است

او با تاکید بر اینکه تولیدات سنتی استان فارس باید به تولید صنعتی منجر شوند، افزود: با توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای در سطح شیراز، اقدامات مکملی باید در زرقان به دلیل همجواری با این کلانشهر ایجاد شود.

قادری ادامه داد: گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی، گردشگری فرهنگی و گردشگری مبتنی بر آداب و رسوم، این امکان را فراهم می‌کند که توسعه زیرساخت‌ها تقویت شوند و علاوه بر آن زمینه حضور جدی سرمایه گذاران در این شهرستان فراهم شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس اضافه کرد: همجواری با کلانشهر شیراز یک مزیت است که اگر از آن استفاده نشود، علاوه بر ایجاد مشکل، فرصت هم از دست خواهد رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار