رسوم ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشورمان را برای شما عزیزان در این مطلب آورده ایم.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷ 18 April 2022

تابناک فارس به نقل از رکنا: رمضان نهمین ماه هجری قمری است و روزه داری در این ماه تمرین خویشتن‌ داری. در کنار همه آداب و رسوم معنوی این ماه افطاری دادن هم نیکو شمرده شده و سفره افطار خوان نعمتی است که در این ضیافت الهی گسترده می شود. با وجود اینکه نفس افطار بر سادگی است، در میان بسیاری از مردم پخت غذاهای محلی و خاصی در آن رایج شده و به سنتی جالب توجه تبدیل شده است. در ادامه با رسوم مناطق مختلف ایران در ماه رمضان به ویژه خوراکی های مخصوص در افطارشان بیشتر آشنا می شویم.

رسوم ماه مبارک رمضان در استان مازندران

رمضان یکی از ماه‌های قمری است که رسوم مناطق مختلف ایران در ماه رمضان نیز بسیار متفاوت از یکدیگر و بسیار جلبی است. این ماه مبارک در همه نقاط ایران گرامی داشته می شود اما در هر منطقه به سبک و سیاقی خاص. مردم استان‌های شمالی به خصوص استان مازندران با شروع این ماه پر برکت مراسم و آیین‌های خاصی را اجرا می‌کنند. مردم استان مازندران سه روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، در ماه شعبان به استقبال رمضان می‌روند و روزه می‌گیرند. همچنین یکی دیگر از مراسم سنتی مردم مازندران برگزار کردن مراسم ختم انعام و خواندن این سوره قبل از افطار است.

روزه داران در استان مازندران با مقداری نان، نمک و آب که میزبان در یک سینی بزرگ قرار می دهد، افطار را باز می کنند.

رسوم ماه مبارک رمضان در استان آذربایجان شرقی

رمضان در آذربایجان شرقی و تبریز رنگ و بوی دیگری دارد که در نوع خود جالب است. یکی از رسومی که مردم استان آذربایجان شرقی دارند این است که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، زنان و دختران هر خانواده دورهم جمع می‌شوند و کیسه‌ای را می‌دوزند و در داخل آن مقداری پول قرار می‌دهند و تا رمضان سال آینده از آن نگهداری می‌کنند. در گویش آذری به این کیسه “Barkat Kisasi” یا کیسه برکت می گویند و معتقد هستند که این کیسه باعث خیر و برکت در زندگی آنها می‌شود.

یکی از مراکز مذهبی شهر تبریز امامزاده سید حمزه است که مردم در ماه مبارک رمضان بیش از اوقات دیگر به زیارت آنجا می‌روند و به دعا و نیایش مشغول می‌شوند.

آش دوغ، کوفته و آش آبغوره از جمله غذاهای سنتی شهر تبریز است که در رمضان برای افطار پخته می‌شود.

رسوم ماه مبارک رمضان در شیراز

اعتقاداتی که مردم شیراز به حضور در امامزاده ها و مساجد در ماه رمضان دارند از گذشته تا به حال به قوت خود باقی‌مانده است. برای مثال «جمعه الوداعی» یکی از مراسمی است که مردم شهر شیراز در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می کنند و طی آن برای رسیدن به آرزوهایشان و دعا و نیایش به مساجد می‌روند. زوج‌های نابارور نیز در این مراسم حاضر می شوند و برای داشتن فرزندی پاک دعا می کنند. زنان باردار مخصوصاً زنانی که اولین فرزند خود را باردار هستند مقداری پارچه و نخ سوزن با خود به مسجد می‌آورند و اولین لباس کودک خود را در مسجد در این روز کوک می‌زنند. آنها بر این باور هستند که این کار به کودکشان شادی می‌بخشد و برای او موفقیت به ارمغان می آورد.

یکی دیگر از مهم‌ترین سنت‌های مردم شیراز که هنوز هم اجرا می‌شود غبارروبی حرم مطهر شاهچراغ (ع) است. در آستانه ماه مبارک رمضان آیین گلاب شویی و گنبدشویی در حرم اجرا می‌شود و حرم آماده پذیرایی از زائران می‌شود.

آش سبزی، آش کارده، کلم‌پلو و تره حلوا از جمله غذاهای سنتی شهر شیراز است که در ماه مبارک رمضان درست می‌شود.

رسوم ماه مبارک رمضان توسط ترکمن‌ها

ترکمن‌ها که در بخش‌های شمال شرقی کشور زندگی می‌کنند در طول ماه مبارک رمضان چندین مراسم مذهبی برگزار می‌کنند. یکی از آن‌ها «یا رمضان» که در اصل به معنای «نیمه رمضان» است. این مراسم به شکرانه نصف شدن این ماه و برکتی که از آن وارد خانه‌ها شده است، برگزار می‌شود. در شب‌های ۱۴ و ۱۵ رمضان، یک روحانی یا ریش سپید محل با گروهی از مردان در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و روستا پیاده‌روی می‌کنند و بر در خانه‌ها می‌روند و با خواندن اشعار و فضیلت‌هایی از این ماه مبارک مردم و جوانان را تشویق به ادامه روزه‌داری می‌کنند و افراد پس از خواندن این اشعار در پاسخ به روحانی «الله» می گویند، صاحب‌خانه در کیسه‌ای که یکی از افراد گروه حمل می‌کند شیرینی و یا پولی می‌گذارد و آنها اقلام جمع‌آوری ‌شده را در بین نیازمندان تقسیم می‌کنند.

رسوم ماه مبارک رمضان در مشهد

ماه مبارک رمضان در مشهد حال و هوای دیگری دارد. همه ما خوب می دانیم که حرم امام رضا و مشهد مهم‌ترین شهر مذهبی ایران است و در این ماه شهر پر می شود از زائران. اما بد نیست با خوراکی های مخصوص ماه رمضان این شهر نیز آشنا شویم؛ کباب شیشلیک، شله مشهدی و دیزی، از جمله غذاهایی هستند که در ماه مبارک رمضان در سفره افطار روزه‌داران شهر مشهد زیاد دیده می شود.

رسوم ماه مبارک رمضان در استان اصفهان

مساجد شهرهای استان اصفهان مثل بسیاری از مناطق دیگر ایران بعد از اذان و اقامه نماز سفره‌های افطاری مختصر و یا مفصل خود را برای نمارگزاران می گسترانند. از جمله غذاهای سنتی و خوشمزه‌ای که در ماه مبارک رمضان در اصفهان پخته می‌شود و بر سر این سفره ها گذاشته می شود، می‌توانیم به حلیم عدس و شیر، خورشت ماست اصفهان، بریونی، حلیم بادمجان و آش شله‌قلمکار اشاره کنیم.

رسوم ماه مبارک رمضان در رشت

اگر در ماه مبارک رمضان تصمیم به سفر به استان گیلان و رشت را دارید حتماً به محله‌های سنتی این شهر از جمله محله چله خانه رشت سری بزنید و در زمان افطار به آشپزخانه معروف این محل، «آش مادربزرگ» مراجعه کنید. رشته‌خشکار از جمله شیرینی‌های سنتی این شهر است که زینت بخش سفره‌های افطار روزه‌داران مردم گیلان است. شیرینی فروش ها این شیرینی را قبل از ماه مبارک رمضان، در کنار زولبیا و بامیه آماده می‌کنند.

رسوم ماه مبارک رمضان در استان قزوین

استان قزوین نیز در روزهای معنوی رمضان حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و مردم باایمان شهر در ماه نزول قرآن با آداب و رسوم خاص خود به استقبال مهمانی الهی می‌روند. مؤمنان و روزه‌داران این شهر قبل از شروع ماه مبارک رمضان در ماه شعبان روزه می‌گیرند و به پیشواز رمضان می‌روند.

از جمله غذاهای سنتی که در ماه مبارک رمضان پخته می‌شود و بر سر سفره افطار خود می‌گذارند می‌توان به حلیم معروف قزوین، آش دوغ، آش رشته، شیر برنج، شله‌زرد و دویماج اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار