از جمله توصیه‌هایی که در ماه مبارک رمضان برای سلامت بیشتر روزه‌داران مطرح می‌شود، صرف وعده شام با کمی فاصله از وعده افطار است که در این نوشتار نکاتی را درباره وعده شام هنگام روزه‌داری می‌خوانیم.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ 16 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: از جمله توصیه‌هایی که در ماه مبارک رمضان برای سلامت بیشتر روزه‌داران مطرح می‌شود، صرف وعده شام با کمی فاصله از وعده افطار است. در اینجا با نکاتی که می‌تواند در رژیم غذایی روزه‌داران و به‌ویژه در وعده شام مفید باشد، آشنا می‌شویم.

به‌طور کلی رعایت تعادل و تنوع رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان نیز همانند سایر ماه‌های سال توصیه می‌شود. به این صورت که هر فرد روزانه از همه گروه‌های غذایی همچون میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و جانشین‌های آن همچون مرغ، ماهی، تخم مرغ یا حبوبات، همچنین لبنیات و نان و غلات به میزان مناسب و براساس نیازهای بدن خود دریافت کند.

وعده‌های غذایی در ماه رمضان به وعده‌های سحری، افطار و شام تقسیم‌بندی می‌شود. توصیه می‌شود در وعده سحری از مصرف غذاهای شور، پرادویه، سرخ کرده و پرچرب همچنین و مصرف زیاد مواد غذایی شیرین پرهیز شود.

از مصرف قهوه، چای پررنگ و نوشیدنی‌های گازدار به‌ویژه از نوع سیاه و کافئین‌دار نیز باید خودداری شود؛ چراکه اکثر این مواد غذایی در تشدید حس تشنگی نقش دارد. علاوه بر استفاده از مایعات کافی، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها نیز در وعده سحری برای تأمین آب مورد نیاز بدن توصیه می‌شود.

در وعده افطار باید از غذاهای کم حجم و سبک همچون شیر و خرما، انواع سوپ یا نان و پنیر و سبزی استفاده شود و توصیه می‌شود روزه‌داران از مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین و چرب همچون حلوا، زولبیا و بامیه خودداری کنند.

حدود یک ساعت پس از صرف افطار، مصرف شام توصیه می‌شود که می‌توان ترکیبی از گروه نان و غلات همچون نان یا برنج؛ منابع پروتئینی مانند گوشت یا جانشین‌های آن، سبزی‌ها مانند سالاد، کاهو و سبزی خوردن همچنین لبنیات همچون ماست باشد. در این وعده هم باید از مصرف غذاهای چرب، شور یا نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کرد.

در فاصله شام تا سحری باید مایعات کافی همچون آب، آب سبزی‌ها یا شربت کم شیرین نوشیده شود؛ به طوری که میزان مصرف به دست کم هشت لیوان در روز برسد و البته بر حسب گرمای محیط یا تعریق می‌تواند افزایش یابد. همچنین در فاصله شام تا سحری می‌توان از مصرف میوه‌ها و دانه‌های روغنی برای دریافت بیشتر ویتامین‌ها مواد معدنی و انرژی بهره برد.

برچسب ها: تغذیه ، ماه رمضان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار