بنا بر اعلام سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا سیزدهم فروردین ماه جاری حدود یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۱۴۶ نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی تحت پوشش این اداره کل بازدید کردند.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 05 April 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: افزایش چشمگیر سفرهای نوروز در آغاز سال ۱۴۰۱ پس از سه سال سکوت طاقت فرسا برای این بخش و فعالین عرصه گردشگری فارس که براثر سیل ۵ فروردین ۹۸ و لغو بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی در این سال و شیوع ویروس نامرئی کرونا در نوروز ۹۹ و ۱۴۰۰ که سفرهای این ایام را تعطیل کرده بود در تعطیلات امسال کام فعالین این حوزه را شیرین و رونقی به این صنعت بخشید.
روانه شدن شمار زیادی از مسافران به سمت استان فارس و خصوصا شهر شیراز در نوروز ۱۴۰۱ که به گفته مسئولان امر بیش از ۱۵ درصد به نسبت نوروز سال ۹۷ و قبل از شیوع کرونا افزایش سفر به استان محقق شده علیرغم رونق بخشی به صنعت گردشگری فارس موجب بروز مشکلات و چالش هایی برای هموطنان ازجمله کمبود مراکز اقامتی رسمی و ازدحام در مقابل ابنیه تاریخی و میراث استان نیز شد.
با این وجود، آنچه در خیابان‌ها در چهره مسافران نوروزی شیراز دیده شد، شادی و نشاط بود و از سوی دیگر، رونق یافتن شهر به واسطه حضور گردشگران موجب برکت و فزونی روزی فعالان بخش های گردشگری و خدمات؛ از این رو، میزبان و میهمان هر دو، این روزها شاد بودند.


۱۵ درصد افزایش مسافر نسبت به نوروز ۱۳۹۷

رئیس جامعه هتلداران استان فارس گفت: نوروز ۱۴۰۱ پس از حدود سه سال رکود گردشگری شیراز با تلاش دستگاه‌های متولی در امر اقامت مسافران نوروزی ازجمله هتلداران استان، شهرداری شیراز و اداره کل آموزش و پرورش استان به خوبی سپری شد.
حسن سیادتان افزود: در نوروز ۱۴۰۱ به نسبت مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۱۵ درصد افزایش تعداد مسافر در شیراز داشته ایم.

۱۹ هتل نیمه تمام فارس را دریابیم تا در پیک سفر با کمبود مواجه نشویم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمبود تخت مراکز اقامتی رسمی ازجمله هتل و هتل آپارتمان در نوروز امسال و راهکار جبران این مساله در آینده گفت: در حال حاضر ۱۹ هتل نیمه تمام در سطح استان فارس وجود دارد که با همت دولت و سرمایه گذاران می توان این مراکز اقامتی را به بهره برداری رساند تا مشکل کمبود تخت در ایام پیک سفر سالهای آینده در سطح فارس رفع شود.
رئیس جامعه هتلداران استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ هزار تخت مراکز اقامتی رسمی ازجمله هتل،هتل آپارتمان و مهمانپذیر و اقامتگاه های بومگردی در سطح استان فارس وجود دارد گفت: با بهره برداری از ۱۹ هتل نیمه تمام استان تعداد تخت اقامتی در فارس به حدود ۳۵ هزار تخت افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دستاورد اقتصادی مسافرت های نوروز ۱۴۰۱ برای جامعه هتلداران استان چه رقمی بوده است،افزود: در سال ۹۸ سیل پنجم فروردین شیراز موجب لغو شدن رزرو هتل ها و مراکز اقامتی این کلانشهر در ایام نوروز شد و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت سفر هتل ها و مراکز اقامتی شیراز و فارس خالی ماند اما رونق سفر در نوروز امسال تا حدودی توانست مشکلات اقتصادی مراکز اقامتی استان را جبران کند.

پیش بینی دور تازه سفرها از عید فطر

سیادتان اظهار داشت: رقم دقیق چرخش مالی مراکز اقامتی استان در نوروز امسال هنوز محاسبه نشده است.
رئیس جامعه هتلداران استان فارس از تکمیل ظرفیت کامل تخت های مراکز اقامتی و هتل های استان در ایام نوروز امسال خبرداد و گفت: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ظرفیت مراکز اقامتی استان نیز اکنون خالی است اما پیش بینی می شود با فرارسیدن عید فطر در اردیبهشت امسال سفرها جان تازه ای بگیرد خصوصا که در این ایام روز شیراز و حافظ را نیز در پیش رو داریم.


نظارت مستمر بر بازار نوروزی

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس گفت: نوروز امسال به نسبت حدود سه سال گذشته که جامعه درگیر شیوع بیماری کرونا بود شاهد ورود بی سابقه مسافران به شیراز بودیم که رخداد خوبی بود.
محمود هاشمی افزود: دستگاه های متولی حوزه گردشگری و اقتصادی،ستاد خدمات سفر استان فارس و شیراز با هم افزایی کارنامه خوبی بجا گذاشتند.
وی ادامه داد: کشیک اصناف برای ایام نوروز ۱۴۰۱ در ۱۶ رسته صنفی تعیین و فهرست این اصناف بصورت گسترده اطلاع رسانی شد تا شهروندان و مسافران و زائرین استان و شیراز با مشکلی در این خصوص مواجه نشوند.
وی اضافه کرد: نظارت بر بازارهای فرهنگی و تاریخی شیراز با همکاری پلیس نظارت بر اماکن بصورت مستمر در ایام نوروز انجام شد.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس در ادامه بیان کرد: پیش از شروع تعطیلات نوروز به بیش از ۷۰۰ واحد صنفی درخصوص رعایت ساعت کاری و عدم تغییر شغل هشدار داده شد و از طرفی نظارت بر بازار با استفاده از ظرفیت های مختلف ازجمله بسیج اصناف، بازرسین و ناظران تشدید شد.
وی ادامه داد: کسبه و بازاریان شیراز در ایام نوروز امسال خدمات مناسبی به مسافران و زائرین شیراز ارایه کردند که جای قدردانی دارد.
هاشمی اضافه کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم در این ایام برای کنترل بیماری کرونا در اصناف و واحدهای صنفی شیراز در دستور کار قرار داشت.

نمایشگاهی که بدون مجوز در شیراز برپا و اعتراض اصناف را به دنبال داشت

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: یکی از دستگاه های اجرایی شهرستان شیراز بدون اخذ مجوز اقدام به برگزاری نمایشگاه در ایام نوروز ۱۴۰۱ با ۱۳۰ غرفه در ورزشگاه حافظیه کرده بود که این نمایشگاه با وجود مخالفت فرمانداری شیراز و استانداری فارس و سازمان صمت در این محل برگزار شد که این مساله اعتراض و گلایه اصناف و بازاریان را در پی داشته است.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با بیان اینکه این غرفه داران از استانهای دیگر به شیراز آمده و درآمد اصناف شیراز را غصب کردند، گفت: در سال جاری عدم برگزاری نمایشگاه های این چنینی که اصناف را با مشکل مواجه می کند ممنوع اعلام شده بود.
وی اعلام کرد: پیگیری حقوقی و قضایی این اقدام از سوی اتاق اصناف شیراز انجام خواهد شد.


رفع سریع مشکلات در خدمات دهی به مسافران نوروزی

رئیس ستاد عالی نظارت و ارزیابی شورای شهر بر عملکرد نوروزی شهرداری شیراز چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در جلسه شورای اسلامی این کلانشهر گفت: پنج هزار ایراد در خدمات دهی به مسافران نوروزی در سطح این کلانشهر توسط بازرسین در محل احصا کرده و منتقل کردند که ۷۰ درصد از ایرادات به سرعت برطرف شده است.
مسعود زارعی افزود: امسال برای نخستین بار ستاد عالی نظارت بر ستاد استقبال سفر شهرداری توسط شورا تشکیل شد و با حضور موثر نیروهای خادم در شهرداری و حضور در میدان شهردار شیراز سنگ تمام گذاشته شد.
وی گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برنامه ریزی برای ستاد سفرهای نوروزی شیراز انجام نشده بود، ممکن بود که نواقصی وجود داشته باشد اما کار ارزشمندی انجام گرفت که البته به منزله نبود نقد و ایرادات نیست و بر همین اساس ۳۵ تکلیف برای شهرداری مشخص شد که در ستاد نظارت مورد دقت و بررسی قرار گرفت.
زارعی با بیان اینکه هدف اصلی تشکیل این ستاد برطرف کردن ایرادات در ارائه خدمات به مسافران بود، افزود: پنج هزار ایراد بازرسین در محل احصا کرده و منتقل کردند که ۷۰ درصد از ایرادات به سرعت برطرف شده است.
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه تحلیل بیشتر ستاد نوروزی شهرداری در جلسه هفته آینده کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورا تشریح خواهد شد گفت: شهرداری شیراز هشت برجستگی عمده و ۱۲ ایراد ساختاری داشته است که این موارد نیز در جلسه کمیسیون سلامت بررسی می‌شود.
رئیس ستاد عالی نظارت و ارزیابی شورای شهر همچنین از پایش لیست تلاشگران این عرصه در کمیسیون خبر داد.


معاون استاندار: رضایت نسبی از خدمات به گردشگران نوروزی فارس بدست آمد

پیش از این نیز معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز با اشاره به ورود قابل توجه مسافران نوروزی به فارس و برگزاری کارگروه‌های ۱۳ گانه ستاد هماهنگی تسهیلات نوروزی، اظهار کرد: با اتخاذ تمهیدات، اهتمام ویژه و تلاش جدی، خدمات مطلوبی به میهمانان نوروزی ارائه شد و رضایت نسبی به دست آمد.
محمد فرخ زاده با تأکید بر جهت دهی اقتصاد استان از بخش کشاورزی به گردشگری به دلیل کمبود منابع آبی موجود، بیان کرد: جمعیت ۱/۶ میلیارد نفری مسلمانان در بیش از ۱۰۰ کشور جهان و سرعت رشد جابجایی گردشگران مسلمان ایجاب می کند تا از ظرفیت های مناسب گردشگری حلال و اسلامی در جهت رشد گردشگری بهره ببریم.
به گفته وی، گردشگری سومین صنعت درآمدزا و صنعتی پاک محسوب می‌شود لذا برای بهره‌وری بیشتر از این صنعت باید نگاه دانش‌بنیان به آن داشته باشیم.
فرخ زاده ضمن تاکید بر اهمیت تمرکز بر اتمام طرح های گردشگری نیمه تمام، متوقف شده در استان عنوان کرد: نهضت سرمایه‌گذاری باید در استان فارس راه بیفتد و لازم است با تعامل بخش خصوصی در حوزه شهری و برون شهری اتفاقات خوبی رقم زده شود.


آمار اسکان مسافران نوروزی در مدارس فارس از نوروز ۹۸ بیشتر شد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز با ارائه گزارشی گفت: باپایان یافتن کاراسکان درمدارس استان در مجموع یک میلیون و نهصد وهشت هزار و ۳۷۹ نفرروز در مدارس و اماکن اقامتی وابسته به آموزش و پرورش فارس پذیرش و اسکان داده شدند که این رقم بیشتر از آمار اسکان مدارس استان در نوروز بدون کرونا در سال ۹۸ است.
محمد خلیل عسکری افزود: در نوروز سال ۱۳۹۸ که آخرین سال اسکان در مدارس قبل از شیوع کرونا بود تاصبح روز ١٢فروردین، یک میلیون و هفتصد و بیست و شش هزار و۴۲۵ نفرروز در مدارس استان پذیرش شدند که امسال این عدد به یک میلیون و نهصد وهشت هزار و ۳۷۹ نفرروز رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: میزان اسکان در مدارس فارس نسبت به مدت مشابه در نوروز سال ٩٨حدود ۱۰درصد افزایش داشته است.
رییس ستاد اسکان مهمانان نوروزی آموزش و پرورش فارس گفت: باتوجه به اینکه امسال، آموزش حضوری از روز ۱۴ فروردین آغاز شد و لازم بود مدارس سریعتر در اختیار کار آموزش قرار گیرد مجبور شدیم یک روز زودتر کار اسکان را خاتمه دهیم و اگر کار اسکان ادامه داشت قطعا این آمار افزایش پیدا می کرد.


نگاهی به آمار بازدیدها از اماکن گردشگری فارس

حرم مطهر برادر امام رضا (ع) در شیراز در ایام نوروز و دیگر ایام سال زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) است. بنا بر اعلام مسئولان آستان مقدس احمدی و محمدی، در لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ افزون بر یکصد هزار نفر در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) حضور داشتند. این آمار در آرامگاه حافظ، حدود ۴۰ هزار نفر اعلام شد.
بنا بر اعلام سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا سیزدهم فروردین ماه جاری حدود یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۱۴۶ نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی تحت پوشش این اداره کل بازدید کردند.
سید مؤید محسن نژاد افزود: در این مدت، ۴۱۹ هزار و ۷۲۷ نفر از آرامگاه حافظ بازدید کردند و آرامگاه حافظ امسال در ایام نوروز توانست رتبه اول شمار بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی فرهنگی فارس را به خود اختصاص دهد.


وی گفت: مجموعه جهانی تخت جمشید از ابتدای طرح نوروزی تاکنون با ۲۸۵ هزار و ۲۹۲ نفر رتبه دوم از بازدیدهای نوروزی تحت پوشش میراث فرهنگی استان را از آن خود کرد و مجموعه فرهنگی سعدی با ۲۴۸ هزار و ۸۸۰ نفر در رتبه سوم اماکن پربازدید فارس قرار گرفت.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: ارگ کریمخان با ۱۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر رتبه چهارم و مجموعه پاسارگاد با ۱۳۸ هزار و ۶۴۳ نفر رتبه پنجم شمار بازدید اماکن فرهنگی و تاریخی فارس را در اختیار دارند.

 

تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد،نقش رستم،نقش رجب، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخانی موزه سنگ های تاریخی هفت تنان، موزه پارس و موزه گرمابه حمام وکیل از اماکن تاریخی فرهنگی فارس به شمار می‌روند که زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هستند.
همچنین شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، موزه مردم شناسی کازرون، قلعه دختر و کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان و موزه باغ نشاط شهرستان لار از دیگر آثار تاریخی ـ فرهنگی استان فارس محسوب می‌شود که این روزها پذیرای مسافران است.
گفتنی است، آمار اعلامی اداره کل میراث فرهنگی فارس، آمار بازدید همه اماکن گردشگری و تاریخی استان را شامل نمی‌شود.
برخی اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز همچون باغ گیاه شناسی ارم (ثبت شده در میراث جهانی یونسکو)، نارنجستان قوام و موزه تاریخ طبیعی زیر نظر دانشگاه شیراز اداره می‌شود. باغ تاریخی عفیف آباد زیر نظر ارتش جمهوری اسلامی و مسجد نصیرالملک (صورتی) زیر نظر اوقاف است و آمارهای بازدید آنها، جداگانه اعلام می‌شود.

آمار بازدید از باغ ارم شیراز از بازدیدهای تخت جمشید پیشی گرفت

به عنوان نمونه، مدیر مجموعه باغ گیاه شناسی ارم شیراز گفت: از روز ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ تا دوازدهم فروردین ماه جاری ۳۱۳ هزار و ۱۲۱ گردشگر و مسافر نوروزی از این اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو بازدید کردند.
حمیدرضا ستاری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در این مدت حدود ۳۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر از باغ ارم شیراز بازدید کردند که از این مجموع حدود ۳۱۲ هزار و ۶۷۲ نفر گردشگر ایرانی و ۴۵۰ نفر گردشگر خارجی بودند.
مدیر مجموعه باغ گیاه شناسی ارم شیراز ادامه داد: بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از باغ ارم مربوط به چهارم فروردین ماه بود که در این روز ۳۱ هزار نفر از این باغ دیدن کردند.
ستاری افزایش تعداد باجه‌های بلیت فروشی‌ و افزایش ساعات بازدید از این باغ را از مهمترین اقدامات برای میزبانی از مسافران نوروزی دانست و گفت: راه‌اندازی باجه ارائه اطلاعات گردشگری، نصب تابلوهای راهنما برای هدایت گردشگران و فعال کردن درِ شماره دو باغ در حاشیه خیابان ارم در ایام نوروز از دیگر اقدامات در این مجموعه برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی محسوب می‌شد.
آمار اعلامی بازدید باغ ارم گویای آن بود که این مجموعه جهانی، آمار بازدید بیشتری نسبت به تخت جمشید داشته و در جایگاه دوم واقعی مکان های پربازدید فارس قرار گرفته است.

بیشترین مسافران استان فارس از چه استان‌هایی بودند؟
پیش از این، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس گفت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز ۱۳ فروردین ماه جاری، به طور متوسط روزانه ۱۷۴ هزار و ۴۸۷ تردد خودرو در محورهای این استان ثبت شده که این میزان تردد در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد افزایش داشته است.
علیرضا راستار در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات پلاک های ثبت شده در دوربین های پلاک خوان، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۱، بیشترین مسافران نوروزی به ترتیب از استان‌های تهران (۱۱ و ۶ دهم درصد)، مازندران (هشت و ۲ دهم درصد)، اصفهان (هفت و ۶ دهم درصد)، خراسان رضوی (سه و ۶ دهم درصد) و پس از آن بوشهر، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان وارد استان فارس شده اند.
او ادامه داد: ۶۴ درصد خودروهایی که طی مدت مذکور از دیگر استان های کشور وارد استان فارس شده‌اند بین کمتر از یک تا سه روز در استان اقامت داشته اند.

افزایش ۲۱ درصدی تلفات رانندگی همزمان با افزایش ۴۶ درصدی تردد در جاده‌های فارس

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس هم به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: از ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین جاری، در نتیجه حوادث رانندگی در محورهای فارس، ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار، نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد افزایش داشت.
محمد جواد مرادیان افزود: ماموران اورژانس طی این مدت در جریان ماموریت های خود به سه هزار و ۳۱۸ نفر از مصدومان خدمات درمانی ارائه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۲ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و ۹۱۵ نفر نیز به شکل سرپایی درمان شدند.
وی یادآور شد: در این مدت، ۱۴ هزار و ۱۶ ماموریت توسط اورژانس فارس انجام شد که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۳ ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بود.
به گفته رئیس مرکز اورژانس فارس، یک هزار و ۳۳۲ مورد از حوادث ترافیکی، درون شهری و یک هزار و ۲۷۱ ماموریت نیز برون شهری و جاده ای بود.
پیش از این، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با اشاره به افزایش حوادث جاده ای استان و تلفات ناشی از آن گفت: این استان از نظر زیرساخت های راه های استاندارد به نسبت حجم سفرهایی که در آن انجام می‌شود وضعیت مناسبی ندارد که هم از نظر زیرساختی و هم امکانات نیازمند توسعه و تقویت است.
اسماعیل محبی پور ادامه داد: علاوه بر این، قرار گرفتن فارس در مسیر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و جاذبه های گردشگری و توریستی آن زمینه ساز تردد حجم بالای خودرو در محورهای آن شده است.
او افزود: مجموعه این عوامل در کنار جمعیت فارس و طول راه‌های آن سبب شده که استان از استان های پرتردد کشور باشد که به تبع آن حجم حوادث رانندگی و مرگ میر ناشی از آن نیز بالا است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: در نوروز امسال فارس از نظر تلفات جاده‌ای رتبه سوم کشور را در اختیار دارد که این مساله سبب گردید که استاندار فارس بر لزوم کاهش آمار حوادث و تلفات ناشی از آن تاکید کند.
محبی پور افزود: با توجه به آغاز موج دوم سفرهای نوروزی، ظرفیت خودرویی ادارات را نیز در اختیار افزایش گشت های نامحسوس پلیس راهور استان قرار دادیم و از ظرفیت بسیج مردمی نیز در جهت کنترل و نظارت بر ترددهای جاده ای استفاده خواهد شد.
وی گفت: در کاهش تلفات جاده‌ای، کیفیت خودروها نیز بسیار اثرگذار است و امیدواریم امسال شاهد ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم.

بنا بر اعلام اورژانس فارس، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز ۱۳ فروردین، ۸۹ نفر در استان فارس در اثر استشمام گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰۲ درصد افزایش را نشان می دهد.
گفتنی است شمار قابل توجهی از مسافران نوروزی که بدون رعایت نکات ایمنی، در چادر نسبت به روشن کردن پیک نیک و برپا نمودن آتش با ذغال و چوب کرده بودند، در میان افراد مسموم شده بر اثر استشمام گاز منواکسید کربن بودند.

در مجموع، تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در حالی سپری شد که سفر شمار زیادی از هموطنان، رونق تازه‌ای به بخش‌های گردشگری و خدماتی شهر شیراز و دیگر مناطق استان فارس بخشید و نویدبخش روزهای بهتر شد و اینکه در دنیای بهبود یافته از نظر شیوع کرونا، روزهای شاد و پرنشاط توام با سفر و گشت و گذار تکرار شوند.
تا نوروز ۱۴۰۲، حدود یکسال فرصت هست تا هم مسافران فارس برنامه سفرهای آتی خود را نهایی کنند و گرفتار مشکلات سفرهای برنامه‌ریزی نشده نشوند.
در این فرصت یکساله، می‌توان بخشی از زیرساخت‌های گردشگری در حال احداث را نیز مهیای پذیرش مسافران کرد تا سفر خاطره انگیز و با رفاه نسبی در سفر به فارس، رقم بخورد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار