در این رسم، برای تازه عروس رختِ نو، چادر، کفش، یک قطعه طلا و یک لوازم خانگی می برند در کنار این سر رختی‌ها، سفره هفت سین هم چشم روشنی دیگری است که به تازه عروس تقدیم می کنند از کوزه سبز شده با سبزه، تخم مرغ رنگ شده که معمولأ آن را رنگ سبز می زنند، سمنو و شیرینی‌های محلی لارستان از زیگرو، دلبرو، قتلمه، بوفه شکری و... مرغ شکم پر، دلمه برگ و کباب کنجه لاری هم در سفره ای که برای نوعروسها می برند، یافت می شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲ 24 March 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: در آستانه عید نوروز مردم ایران زمین رسم و رسوم ویژه ای برای نکوداشت این عید باستانی دارند; از خانه تکانی تا سبز کردن جوانه هایی که در درون هر کدام از این رسوم، اسرار بسیاری نهفته است و پرداختن به هر کدام، فرصتی دیگر می طلبد.

یکی از رسومی که از دیرباز تاکنون در میان ایرانیان و همچنین مردم لارستان وجود داشته است، عیدی بردن برای نوعروسان است.

رسمی که در آن نشانه احترام و افزایش مهر و محبت به چشم می خورد، عیدی دادن به نوعروس در میان بسیاری از خانواده های ایرانی وجود دارد، رسمی که با گذشت سالها هنوز هم وجود دارد و در این میان بیشتر خانواده ها برای عیدی دادن به عروس، شور و حرارت خاصی دارند.

رسم عیدی دادن به عروس در لارستان هم ریشه در سالهای دور و دراز دارد، رسمی که اگرچه ممکن است در زمان حاضر برخی رسوم جانبی به آن افزوده شده باشد و رنگ تجمل را به خود گرفته باشد اما در آن روزها آن طور که حکایت می شود هدفی جز صفا، صمیمیت و محبت نداشته است.

 

تلفیق سبزی و طراوت نوروز با آغاز زندگی مشترک

عشرت جهان دیده، از فعالان فرهنگی لارستان در توضیح این رسم و رسوم می گوید: نوروزی بردن برای نوعروس رسمی دیرینه است که از گذشته در لارستان رواج داشته است، در آستانه نوروز برای تازه عروس‌هایی که به تازگی به جمع خانواده دیگر پیوسته بودند، هدایایی می بردند و نام آن را نوروزی بردن گذاشته اند.

وی ادامه می‌دهد: در این رسم، برای تازه عروس رختِ نو، چادر، کفش، یک قطعه طلا و یک لوازم خانگی می برند در کنار این سر رختی‌ها، سفره هفت سین هم چشم روشنی دیگری است که به تازه عروس تقدیم می کنند از کوزه سبز شده با سبزه، تخم مرغ رنگ شده که معمولأ آن را رنگ سبز می زنند، سمنو و شیرینی‌های محلی لارستان از زیگرو، دلبرو، قتلمه، بوفه شکری و... مرغ شکم پر، دلمه برگ و کباب کنجه لاری هم در سفره ای که برای نوعروسها می برند، یافت می شود.

جهان‌دیده بیان می‌کند: رسم عیدی برون برای نوعروس ها در لارستان این طور است که اگر عروس و داماد عقد کرده باشند، این رسم را خانواده داماد به جا می آورند اما اگر ازدواج کرده باشند و بر سر خانه و زندگی خودشان رفته باشند، خانواده عروس نوروزی را برای نوعروس می برند و آنچه را که مختص عروس است باید بردارند و بقیه را میان آشنایان توزیع کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: نکته جالب در نوروزی بردن برای نوعروسان لارستانی این است که از آنجا که در آستانه نوروز طبیعت رخت سبز بر تن می کند برای آنکه‌ عیدی برون با طبیعت همخوانی داشته باشد سعی می کردند از رنگ سبز در آراستن وسایل استفاده کنند، رخت و لباس سبز خریداری کنند و تخم مرغ‌ها را به همین منظور رنگ سبز رنگ آمیزی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار