افشاری گفت: بیماری اعتیاد با سایر بیماری‌ها متفاوت است و شرایط فهم بیماری، هزینه‌هایی که باید در مسیر درمان بیماری متحمل شویم و پذیرش بیمارانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند در وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر بیماری‌ها قرار دارد.
کد خبر: ۱۰۳۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱ 11 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر رامین افشاری اظهار کرد: سازوکار و ساختار کمپ‌های ترک اعتیاد از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده که بیمار خود معرف باشد و فرد بتواند بدون دارو اعتیاد خود را تَرک کند.

ترک اعتیاد اجباری روشی نادرست در کمپ‌ها

رییس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این کمپ‌ها ترک اعتیاد بدون مصرف دارو است اما متأسفانه مهمترین مشکل کمپ‌های ترک اعتیاد این است که معتادان را به صورت اجباری بستری می‌کنند.

افشاری افزود: اداره کمپ‌های اعتیاد به شیوه علمی صورت نمی‌گیرد و بیشتر بر اساس نظریات فردی است و گاه شاهد توهین و ضرب و شتم معتادان در این مکان‌ها هستیم و حتی اصول بهداشتی هم در اغلب کمپ‌های ترک اعتیاد رعایت نمی‌شود.

وی در رابطه با جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر گفت: قطعا جمع‌آوری معتادان نقش بسزایی در بهتر شدن وضعیت شهر و کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی دارد. البته جمع‌آوری معتادان از سطح شهر یک مطالبه و خواسته مردمی است.

ضرورت مؤثر بودن اقدامات پس از جمع‌آوری معتادان از شهر

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امور اعتیاد بیان کرد: بدون شک چهره شهر با حضور معتادان متجاهر وضعیت نامطلوبی پیدا می‌کند که موجب شکایات مردمی می‌شود و این فشارها از سوی مردم در نهایت باعث می‌شود که مسئولان اقدام به جمع‌آوری معتادان کنند. اما مهم این است که پس از جمع‌آوری این معتادان از سطح شهر چه اقداماتی برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور درمان اعتیاد و بازگرداندن آنها به چرخه زندگی انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: در کشور ما در زمینه‌ درمان اعتیاد بین سال‌های ۷۶ تا ۹۰ شاهد اتفاقات علمی و خوبی بودیم. در آن زمان بحث ارتقا مراکز ترک اعتیاد و تدوین برنامه‌های تأثیرگذار و علمی برای درمان این بیماری مطرح بود اما متأسفانه سازمان‌های مسئول از سال ۹۰ تاکنون بیش از توجه به راهکارهای مناسب برای درمان به پاکسازی و جمع‌آوری معتادان از سطح شهر می‌پردازند.

تضعیف جایگاه درمان‌های علمی برای مبتلایان به اعتیاد

افشاری گفت: بیماری اعتیاد با سایر بیماری‌ها متفاوت است و شرایط فهم بیماری، هزینه‌هایی که باید در مسیر درمان بیماری متحمل شویم و پذیرش بیمارانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند در وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر بیماری‌ها قرار دارد.

وی افزود: استفاده از شیوه‌های علمی در سیستم‌های درمانی و یکصدایی نهادهای مختلف برای پذیرش معتادان و درمان آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افشاری با اعتقاد به اینکه درمان اعتیاد یک درمان همه جانبه، تیمی و بلندمدت است، گفت: بیماری اعتیاد یک بیماری مزمن و پیش رونده است. این در حالیست که درمان‌های علمی برای بهبود معتادان از جایگاه مطلوبی بهره نمی‌برند و می‌توان گفت جایگاه این شیوه از درمان در جامعه تضعیف شده است.

بکارگیری درمان‌های موفق دنیا برای ترک اعتیاد

وی با بیان اینکه بهترین شیوه درمان اعتیاد بکارگیری شیوه‌های تأیید شده و درمان‌های موفق در دنیا است، افزود: در مرحله اول می‌بایست وضعیت فرد معتاد مورد ارزیابی قرار گیرد و انگیزه او برای ترک اعتیاد تقویت شود. بررسی اعضای خانواده، سم‌زدایی در صورت لزوم، درمان‌های روانشناختی، خانواده درمانی، بسته پیشگیری از عود و آماده سازی فرد برای زندگی جدید پس از ترک از اقدامات ضروری برای درمان این بیماری به شمار می‌رود.

افشاری عنوان کرد: سازمان‌های مختلفی از جمله بهزیستی اگر بتوانند شرایطی را برای بهبود وضعیت معتادان متجاهر فراهم کنند و حتی اقدام کوچکی در این زمینه انجام دهند قطعا شاهد بازدهی خوبی خواهیم بود. بدون تردید هر گونه اقدامی در این زمینه کمک کننده است.

گرایش به مواد مخدر با عدم درمان اختلالات و مشکلات روانی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عدم درمان آسیب‌های روانی تا چه اندازه منجر به اعتیاد می‌شود،گفت: اختلالات روان یکی از عوامل خطر برای مصرف مواد مخدر است و اگر اختلالات روان درمان شود احتمال اینکه افراد در آینده مواد مصرف کنند کمتر خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بدون شک افرادی که شیشه مصرف می‌کنند دچار اختلالاتی از جمله هذیان و توهم می‌شوند. در واقع کسی که شیشه مصرف کند حتما دچار اختلالات روانی و جنون خواهد شد. سکته‌های قلبی و مغزی هم از عوارض جسمانی مصرف شیشه به شمار می‌رود.

جمع‌آوری ۹۵درصدی معتادان متجاهر از شهر شیراز

جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهرهای استان فارس طی ماه‌های گذشته با تاکید استاندار به شکل ویژه‌ای دنبال شده است، به گونه‌ای که آمارهای اعلامی در جلسه شورای اداری استان فارس حاکی از جمع آوری ۹۵ درصد این افراد است.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در جلسه شورای اداری استان فارس با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از معتادان متجاهر در این استان جمع‌آوری شدند، گفت: تلاش خوبی با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی شده که باید ادامه‌دار باشد.

استاندار فارس همچنین طرح جمع آوری معتادان متجاهر در بافت تاریخی شیراز را موفق ارزیابی کرد و افزود: باید با برنامه ریزی برای ترک اعتیاد و اشتغال به کار این افراد، زمینه پاکسازی جامعه را فراهم کنیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار