انتقال کارخانه سیمان به خارج از شهر با توجه به نقش و تأثیر این کارخانه در آلودگی هوای شیراز و اهمیت سلامتی مردم می‌تواند نفسی تازه بر ریه‌های خسته شهر بدمد. چراکه تنها امید خروج از وضعیت اضطراری آلودگی هوای شیراز در شرایط کنونی رسیدگی به وضعیت صنایع آلاینده شهر و مهیا کردن شرایط برای تسریع در روند خروج این صنایع از شهر است.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 27 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: اینک با تلاش‌های صورت گرفته برای تامین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه، بارقه‌های امید برای خروج این کارخانه و کاهش آلودگی هوا در دل مردم شهر شیراز زنده شده است اما این درخواست و آرزو، به گفته مسئولان کارخانه قرار است در سال ۱۴۰۳ محقق شود و از این رو، مردم همچنان برای تحقق آن نیازمند صبر و انتظار هستند.
آلودگی کارخانه سیمان سالهاست‌ که بر زندگی مردم شیراز به ویژه اهالی منطقه پیرامون این کارخانه سایه انداخته و افزون بر آلودگی‌های زیست محیطی و تهدید سلامت مردم، چهره شهر را نیز مخدوش کرده است. مردم شیراز در طول این سال‌ها بارها از وضعیت آلودگی کارخانه‌ سیمان ‌و نبود نظارت بر آلایندگی زیست محیطی آن گلایه دارند و می‌گویند گرد و غبار ناشی از فعالیت این کارخانه باعث آلودگی و مشکلات عدیده‌ای برای آنها شده است.

آغاز پروژه انتقال کارخانه از سال ۹۴

رسیدگی به این مشکل در قالب عملیات اجرایی پروژه انتقال کارخانه به خارج از شهر از سال ۹۴ به صورت جدی آغاز شد و عملیات ساختمانی و خریداری بخشی از تجهیزات مورد نیاز مانند سیستم پخت از همان زمان در مرحله اجرایی قرار گرفت و شهرستان خرامه که در فاصله ۸۲ کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد نیز به عنوان مکان جدید برای انتقال این کارخانه در نظر گرفته شد اما همزمان شدن طرح انتقال کارخانه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجبات توقف این طرح را فراهم کرد.

شتاب‌بخشی به روند انتقال کارخانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم

اجرای طرح انتقال کارخانه‌ سیمان شیراز به شهرستان خرامه از سال ۱۳۹۹ مجددا در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تحقق مطالبه مردمی در زمینه خروج صنایع آلاینده از شهر شیراز با دستور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس شتاب گرفت.
حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس نیز هفتم دی‌ماه ۱۴۰۰ در رابطه با پروژه انتقال این کارخانه به خرامه اعلام کرد: یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال کارخانه آلاینده سیمان به خارج شهر است که با توجه به مصمم بودن مدیران استان در حمایت از این روند، تحقق این امر نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ است.

ورود اعضای شورای شهر به پروژه انتقال کارخانه

بدین ترتیب طرحی که کلید انتقال آن سال ۹۴ زده شد و به دلیل نبود اعتبارات سال‌ها به تعویق افتاده بود؛ در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد.
برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر جلسات و نشست‌های متعددی توسط مسئولان شهری و استانی برگزار شد و از آنجا که فروش زمین‌های اطراف این کارخانه نیازمند ورود مجموعه مدیریت شهری به این طرح بود؛ کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا تلاش کرد تا با انجام اقدامات لازم روند انتقال این کارخانه را سرعت بخشد. بر همین اساس اعضای این کمیسیون در سومین نشست مشترک با مدیران کارخانه سیمان؛ طرح انتقال این کارخانه به خرامه را نهایی کردند.

آغاز کار تفکیک زمین‌های کارخانه

مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شیراز با اعتقاد به اینکه انتقال کارخانه یکی از مطالبات اصلی مردم مناطق جنوبی شیراز است، گفت: طرح انتقال قطعی شده و کار تفکیک زمین‌های کارخانه نیز آغاز و مقرر شده این زمین‌ها به مناطق مسکونی، تجاری و فضای سبز تبدیل شوند.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز هر شش ماه یکبار روند انتقال را پیگیری و به شهروندان گزارش می‌دهند.

مزایای انتقال کارخانه به خرامه

یکی از مزایای به سرانجام رسیدن پروژه انتقال این کارخانه از منظر مسئولان فراهم شدن شرایط اشتغالزایی و امکان رشد و توسعه اقتصادی در شهرستان خرامه است. بدون شک کارخانه سیمان شیراز که از نظر قدمت دومین کارخانه سیمان در کشور محسوب می‌شود می‌تواند برای حدود ۲۹۹ تا ۲۵۰ به صورت مستقیم و به طور کلی برای ۳۰۰۰نفر اشتغال ایجاد کند.
افسانه خواست خدایی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا بر این باور است که‌ پروژه انتقال این کارخانه که به عنوان یکی از صنایع آلاینده زیست محیطی در شیراز محسوب می‌شود برای مردم شیراز از نظر موضوع آلودگی هوا اهمیت بسیاری دارد؛ ضمن اینکه راه‌اندازی این کارخانه در خرامه نیز تأثیرات قابل توجهی در توسعه مجموعه شهری خرامه و افزایش اشتغالزایی در این شهرستان دارد.

برطرف شدن مشکل اعتباری برای ساخت کارخانه در خرامه

مدیرعامل شرکت سیمان فارس نیز که تا چندی پیش(سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰) اعلام کرده بود که خروج این کارخانه از شیراز نیازمند شتاب‌بخشی به فروش زمین‌های پیرامون کارخانه است و تسهیل و تسریع روند تغییر کاربری این زمین‌ها در کمیسیون ماده پنج، اعتبارات لازم را برای انتقال کارخانه به خرامه فراهم می‌آورد، این روزها سخنانی امید بخش بر زبان رانده است. علیرضا بستانیان گفته است: با پیگیری‌های فراوان مشکل اعتباری ساخت کارخانه جدید به صورت کامل حل شده و با تحویل گرفتن زمین در شهرستان خرامه عملیات اجرایی ساخت کارخانه جدید آغاز شده است.
بستانیان افزود: حدود ۲۲۰۰میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه جدید در خرامه در نظر گرفته شده است که با توافقات انجام شده با مجموعه شهرداری بخش عمده اعتبار این پروژه از محل فروش اراضی کارخانه فعلی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت سیمان فارس اضافه کرد: خبر خوب این است که فعالیت کارخانه فعلی طبق برنامه زمان‌بندی که تدوین کردیم‌ در پایان سال ۱۴۰۳ متوقف می‌شود و شاهد ادامه فعالیتش در شهرستان خرامه خواهیم بود.

دمیدن نفسی تازه بر ریه‌های خسته شهر با انتقال کارخانه

انتقال کارخانه سیمان به خارج از شهر با توجه به نقش و تأثیر این کارخانه در آلودگی هوای شیراز و اهمیت سلامتی مردم می‌تواند نفسی تازه بر ریه‌های خسته شهر بدمد. چراکه تنها امید خروج از وضعیت اضطراری آلودگی هوای شیراز در شرایط کنونی رسیدگی به وضعیت صنایع آلاینده شهر و مهیا کردن شرایط برای تسریع در روند خروج این صنایع از شهر است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار