مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 01 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت و جهاد علمی و عملی، ساعتی قبل دار فانی را وداع گفت.

به همین مناسبت به مرور بخش‌هایی از زندگی ایشان می‌پردازیم:

ایشان در سال ۱۲۹۷ شمسی دیده به جهان گشود. پدر او عالم عارف، مرحوم آیت‌الله آخوند ملا محمدجواد صافی بود که علاوه بر تخصّص، تحقیق، تألیف و تدریس در گرایش‌های مختلف علوم اسلامی مانند فقه، اصول، کلام، اخلاق و حدیث، در زمینه هنرهای ارزشمندی چون شعر و خوشنویسی نیز سرآمد بود. زهد، تقوا، عشق به ولایت و فضیلت‌های علمی اخلاقی آن بزرگ‌مرد، از یک سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهی از منکر و جبهه‌گیری‌های صریحش در برابر افکار انحرافی، غیرمتدیّنان، ظالمان و جابران آن روزگار از سویی دیگر، هر قدر که مردم گلپایگان را شیفته و مطیع محض او می‌کرد، هیئت‌حاکمه، خوانین و زورگویان را در برابرش شکننده‌تر می‌کرد؛ چنان‌که آنها همیشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‌گذاری‌های خود دیده و تا زنده بود از غیرت دینی و خشم الهی او می‌ترسیدند.

تحصیلات
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تحصیلات خویش را در رشته‌های ادبیات، کلام، تفسیر، حدیث و سطح (مکاسب) و (کفایه) در گلپایگان، ابتدا در خدمت عالم جلیل ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب»، و سپس در محضر والد خود ادامه داد، و از سال ١٣۶۰ هجری قمری به قم حرم اهل‌بیت (ع) مهاجرت کرده و با حضور در مجالس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه و مطالعه و تدریس و تحقیق، به تکمیل تحصیلات و تحقیقات علمی خویش پرداخت. ایشان مدتی به نجف اشرف مشرف شد و در جوار حرم مطهّر باب مدینه علم حضرت علی (ع) از محضر چند تن از مراجع بزرگ و فقهای عالی‌قدر استفاده کردند.

اساتید معظّم‌له
اساتید ایشان در قم، حضرات آیات حاج سیّد محمدتقی خوانساری، حاج سیّد محمد حجّت کوه‌کمره‌ای، حاج سیّد صدرالدین صدرعاملی، حاج سیّد محمدرضا موسوی گلپایگانی و در نجف اشرف، حضرات آیات حاج شیخ محمدکاظم شیرازی، حاج سیّد جمال‌الدین هاشمی‌گلپایگانی، حاج شیخ محمدعلی کاظمی‌خراسانی بودند و لیکن استادی که در ساختار شخصیت علمی و فکری معظّم‌له اثر بسیار سازنده‌ای داشته است و وجود علمی ایشان به او وابستگی کامل دارد، زعیم عالی‌قدر شیعه آیت‌الله العظمی بروجردی است که ایشان به مدت ۱۷ سال از آن حضرت در دروس و مباحث رسمی و در خلوت و جلوت و مناسبت‌های مختلف استفاده کرده، و از اصحاب خاص استفتای ایشان بوده است و در موارد بسیاری، پاسخ به مسائل مهمّ و یا تحقیق برخی از مباحث را به شخص ایشان ارجاع می‌داد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی مدت‌ها از ناحیه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی امتحان خارج طلاب و فضلا را بر عهده داشتند. در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی ایشان و مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری (رحمه‌الله) از استان مرکزی به نمایندگی مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند، و همواره مواضع سیاسی و انقلابی و مذهبی ایشان مورد توجه نمایندگان منتخب در مجلس خبرگان بود، به‌طوری‌که وقتی فقیه گران‌قدر مرحوم آیت‌الله العظمی حائری (رحمه الله) به عللی استعفا داد، در جلسه علنی اعلام کرد: «رأی آیت‌الله صافی، رأی من است».

معظّم‌له از طرف بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان انتخاب شد و مدتی مسئولیت دبیری آن شورا را عهده‌دار بود. نظرات و مواضع مهم ایشان در شورای نگهبان در حفظ هویت اسلامی نظام و پاسداری از احکام، معروف و مشهور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار