در سه ماهه اول بارداری، غذاهای چرب و سرخ شده توصیه نمی شود. در حد امکان غذا ها باید به صورت بخار پز، کبابی و آب پز طبخ شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 25 January 2022

دکتر آناهیتا حق جو متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان این مطلب که در دوران بارداری چه مواد غذایی را باید مصرف و از کدام یک باید اجتناب کرد گفت: زنان باردار به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد غیر باردار دارند در صورت ابتلا به مسمومیت با مواد غذایی در معرض خطرات و عوارض بیشتری قرار می گیرند. برای ایمنی مادر و جنین، اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری های ناشی از تغذیه بسیار مهم است.

 

 

وی افزود: در دوران بارداری باید مصرف کافئین را محدود کرد زیرا کافئین از جفت عبور می کند و می تواند بر ضربان قلب جنین تاثیر بگذارد. توصیه می شود مصرف کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز (حدود ۲ فنجان قهوه) باشد.

 

 

وی بیان کرد: مادران باردار باید “جگر” را با احتیاط مصرف کنند به خصوص در سه ماهه اول بارداری و غذاهای چرب و سرخ شده را کم تر استفاده کنند. در حد امکان غذا ها به صورت بخار پز، کبابی و آب پز طبخ شوند.

 

 

به گفته وی در دوران بارداری باید از مصرف غذاهای فست فودی، کنسروی و فرآوری شده اجتناب کرد. همین طور گوشت قرمز و گوشت سفید باید کاملا پخته شود و برای مصرف تحم مرغ باید کاملا آن را پخت تا زمانی که زرده آن سفت و سفید رنگ شود. سس سفید دارای تخم مرغ خام است بنابر این مصرف آن در بارداری ایمن نیست.

 

 

این متخصص زنان و زایمان گفت: در این دوران مواد غذایی دیگر که باید از آن اجتناب کرد، استفاده از محصولاتی است که حاوی شیر غیر پاستوریزه است. همچنین از مصرف آب میوه های غیر پاستوریزه باید پرهیز کرد.

 

 

وی تاکید کرد: هنگام استفاده از میوه ها و سبزیجات با دقت آنها را بشویید زیرا حاوی باکتری های مضر هستند. به طور کلی از مصرف جوانه های خام خودداری کنید.

 

 

دکتر حق جو در ادامه گفت: باکتری هایی مانند سالمونلا، اشرشیاکلی و لیستریوز در سبزیجات خام، آبمیوه های غیر پاستوریزه، گوشت، مرغ و تخم مرغ نپخته وجود دارند که می توانند باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا مرگ جنین شوند.

 

 

وی با اشاره به مصرف مولتی ویتامین بارداری در این دوران گفت: مولتی ویتامین بارداری، نوعی مولتی ویتامین است که مناسب نیاز های مادران باردار تولید شده و همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادران باردار را تامین می کند. به مادران باردار توصیه می شود علاوه بر مصرف اسید فولیک و مکمل آهن که مصرف اسید فولیک به جلوگیری از تولد نوزادان ناقص و مکمل های آهن به جلوگیری از کم خونی زنان باردار کمک می کنند از مولتی ویتامین ها نیز استفاده کنند.

برچسب ها: تغذیه ، بارداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار