امگا ۳ یک اسید چرب ضروری برای انسان است که بدن قادر به تولید آن نیست، مصرف روزانه انواع ماهی ها، تخم کدو، گردو، لوبیا، تخم کتان، انواع روغن های سویا، کانولا و کنجد، نیاز بدن را به این ماده اسیدی مفید، برطرف می کند.
کد خبر: ۱۰۲۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 23 January 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:اگرچه امروزه مصرف مکمل های حاوی امگا ۳ در بین افراد جامعه به امری شایع تبدیل شده است، اما در این زمینه نیاز به تجویز پزشک وجود دارد تا نیاز بدن به این ماده به کمک مصرف مکمل های غذایی و یا مصرف انواع ماهی ها، تخم کدو، گردو، لوبیا، تخم کتان، انواع روغن های سویا، کانولا و کنجد تامین شود.
دکتر مصطفی قائمی نیا افزود:به طور معمول کپسول های امگا ۳ در درمان بالا بودن تری گلیسرید خون استفاده و باعث کاهش ساخت تری گلیسیرید کبد می شود، برای این افراد با توجه به سطح تری گلیسیرید خون، روزانه دو تا چهار عدد کپسول تجویز می شود.
وی ادامه داد:به عنوان مکمل نیز مصرف روزانه یک عدد کپسول کافی است که برای جذب بیشتر آن، بهتر است همراه با غذا مصرف شود. همچنین در افرادی که دچار سکته قلبی می شوند، برای کاهش بیماری های مربوط به عروق کرونر قلب، توصیه می شود با تجویز پزشک، کپسول امگا ۳ استفاده شود.

امگا ۳ و افسردگی

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:مصرف امگا ۳ می تواند در بهبود علائم افسردگی و در آلزایمر ناشی از افسردگی نقش به سزایی داشته باشد. همچنین به خاطر داشته باشیم که تعادل میان امگا ۳ و امگا ۶ بدن بسیار مهم است، به طور معمول میزان امگا ۶ در رژیم غذایی بالاست، از این رو باید با مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ به حفظ این تعادل کمک کنیم.

عوارض مصرف امگا ۳

وی مهمترین عارضه مصرف بیش از حد امگا ۳، را مشکلات گوارشی و اسهال است عنوان کرد و اظهار داشت :همچنین گاهی باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی می شود که در صورت بروز این عوارض بهتر است مصرف آن قطع شود.

موارد ممنوعیت مصرف امگا ۳
به گفته این کارشناس :مصرف امگا ۳ در زنان باردار یا افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند و یا حتی افرادی که به مشکلات انعقادی خون مبتلا و یا داروهای رقیق کننده خون مانند «آسپرین» و «وارفارین» مصرف می کنند و سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، ممنوعیت دارد.
دکتر مصطفی قائمی نیا از مردم استان فارس خواست در صورت داشتن هرگونه پرسش یا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم اثر داروها و عوارض احتمالی آن می توانند با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با شماره تلفن های ۰۷۱۳۲۳۳۱۰۱۷ یا ۱۹۰ تماس بگیرند.

برچسب ها: امگا 3 ، مصرف امگا 3 ، عوارض
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار