رئیس پلیس راهور شیراز همچنین به خبرنگار ایرنا گفت: کامیون در حدود ۲۰ درصد تصادفات شیراز دخیل است.
کد خبر: ۱۰۲۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳ 23 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: ورود کامیون‌ها و دیگر خودروهای سنگین به محدوده شهر شیراز و حوادثی که به واسطه تردد این خودروهای سنگین بوجود می‌آید مدتی است که بیشتر شده و نگرانی‌هایی را برای ساکنین این شهر بوجود آورده است.
تردد این کامیون‌ها به دلایل متعددی ازجمله جثه بزرگ، نقاط کور و حادثه ساز بسیار و شلوغی خیابان‌های شیراز تصادفات بسیاری که اغلب نیز دلخراش است را بوجود آورده است.
کامیون پای ثابت بسیاری از حوادث شیراز ازجمله اتفاقات دلخراش یک‌ماه اخیر در پل یغمور، پل گچی، بلوار دکتر حسابی و حادثه امیرکبیر و سوانح رانندگی متعدد کمربندی شیراز است.
اینگونه که به نظر می‌رسد بازشدن پای کامیون‌ها به خیابان های شیراز و عدم چاره اندیشی برای وضعیت کمربندی این شهر باعث شده سهم خودروهای سنگین در سوانح رانندگی شیراز به شدت بالا رود به نحویکه باور آن برای متولیان امر نیز سخت است.

زخمی شدن دو نفر در تصادف عجیب کامیون با خودرو سواری

حوالی ساعت ۵ صبح چهارشنبه ۲۹ دیماه ۱۴۰۰ در یک سانحه شدید یک دستگاه کامیون که به سمت میدان پارسه در حرکت بوده با یک دستگاه خودرو سواری در پل شهیدان یغمور شیراز، دو راننده را مصدوم و خسارت مالی برجای گذاشت.

کامیون که حامل بار ماسه بود به علت نامعلومی پس از انحراف از مسیر اصلی خود، به شدت با خودروی پژو برخورد و واژگون شد.
این اتفاق منجر به گرفتار شدن دو راننده ۳۵ و ۵۰ ساله شده بود که راننده خودروی پژو در همان لحظات اولیه توسط افراد حاضر از خودرو خارج اما راننده ۳۵ ساله کامیون درون اتاقک محبوس شد.
آتش نشانان حاضر شده در محل این سانحه ضمن رعایت موارد ایمنی و چیدمان علائم راهنمایی و رانندگی در طول مسیر، اقدام به قطع جریان برق و رفع نشت سوخت کرده و پس از تحویل راننده مصدوم خودرو سواری به تیم اورژانس با برش اتاقک کامیون راننده گرفتار را رها کردند.

مصدومیت راننده در پی واژگونی کامیون

حدود یک هفته پیش نیز کامیونی در حوالی پل گچی شیراز واژگون و سانحه‌ای را رقم زد.


در این حادثه یک دستگاه کامیون پس از برخورد با جدول حاشیه از مسیر اصلی خارج و دچار واژگونی و نشتی سوخت شده و راننده خودرو نیز در اتاقک این وسیله نقلیه گرفتارشد.
این حادثه یک مصدوم در پی داشت.

حوادث عجیب و غریب و خونبار ناشی از تردد کامیون در شیراز

ساعت ۱۹ شامگاه دوشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ نیز تانکر حمل سوخت به هنگام حرکت با پنج خودرو سواری پارک شده در کوچه‌ای واقع در بلوار امیرکبیر شیراز برخورد و این سواری ها را مچاله کرد.


۱۶ آذر ۱۴۰۰ نیز برخورد شدید چهار دستگاه خودروی سبک و سنگین در بلوار دکتر حسابی شیراز یک فوتی و دو مصدوم به دنبال داشت.
در پی تماس رانندگان خودروهای عبوری با دستگاه های امدادرسان مبنی بر برخورد شدید دو کامیون با دو خودروی سواری پراید و پژو و با توجه به شدت حادثه به سرعت تیم های امداد و نجات به بلوار دکتر حسابی شیراز اعزام شدند.


در این سانحه یک دستگاه خودرو کامیون در حال حرکت به دلیل عدم کنترل در رانندگی به شدت با خودروی سواری پراید برخورد کرده و این حادثه موجب برخورد یک دستگاه کامیون با خودروی پژو نیز شده و در نهایت در این سانحه رانندگی که در اثر بی احتیاطی راننده خودروی سنگین بوده یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر نیز به شدت مجروح شدند.

فیلم‌ها و تصاویر این حادثه به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر و احساسات جامعه را بر انگیخت.
این چهار سانحه تنها بخشی از تصادفات چند هفته اخیر شیراز است که تردد کامیون در محدوده این کلانشهر عامل بروز آن بوده و خبر آن در رسانه های این شهر منعکس شده است.

تردد کامیون‌ها در شیراز سطح بندی است

رئیس پلیس راهور شیراز گفت: پیش نویسی در خصوص تردد کامیون در سطح شهر شیراز تهیه و مصوبه شورای ترافیک را نیز به دست آورده که تردد خودروهای سنگین در سطح این کلانشهر براساس این دستورالعمل است.
سرهنگ حمید کریمی افزود: شیراز در حوزه تردد کامیون‌ها به ۳ بخش تقسیم بندی شده که محدوده مرکزی که اغلب ترافیک سنگین دارد بعنوان محدوده قرمز تعیین شده است و تردد خودروهای سنگین در این مناطق از ساعت ۲۴ بامداد تا ۶ صبح مجاز است.
وی ادامه داد: رینگ دوم حاشیه مناطق مرکزی شیراز را شامل می شود که بعنوان محدوده نارنجی نام دارد که تردد کامیون در این منطقه نیز از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح و همچنین ساعات کم ترافیکی نیز در طول روز مجاز است.
وی اضافه کرد: محدوده سبز نیز شامل بخش سوم است که محدوده کمربندی و شهرک های حاشیه کمربندی را شامل می شود که تردد خودروهای سنگین در طول شبانه روز در این نقاط مجاز است.

تکلیف کمربندی شیراز روشن شود

رئیس پلیس راهور شیراز با بیان اینکه از نظر قانونی کمربندی شیراز به دلیل اینکه در محدوده خدماتی اداره کل راه و شهرسازی است در محدوده شهر شیراز محسوب نمی شود، گفت: امیدواریم بزودی جایگزینی برای این محور پرخطر که در واقع جز شهر شیراز است درنظر گرفته و این رینگ به شهرداری واگذار شود که تردد کامیونها در این محور محدود شده و حوادث زیاد این مسیر کاهش یابد.

نقص فنی عامل حادثه امیرکبیر بود

کریمی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص علت حادثه ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ که در آن تانکر حمل سوخت به هنگام حرکت با پنج خودرو سواری پارک شده در کوچه‌ای واقع در بلوار امیرکبیر شیراز برخورد کرد و به این سواری‌ها آسیب رساند،گفت: علت این حادثه از سوی کارشناسان پلیس خالی شدن ترمز و نقص فنی تشخیص داده شد.
وی اظهار داشت: راننده این تانکر حمل سوخت نیز بعد از تصادف متواری شد.

نقش کامیون در تصادفات شیراز، آری یا نه؟

رئیس پلیس راهور شیراز معتقد است که تصادفاتی که کامیون در آن دخیل است در شیراز هر ماه یا ۲ ماهی یکبار حادث می شود.
کریمی وعده بررسی دقیق این موضوع و ارایه اطلاعات دقیق درخصوص تصادفات محدوده شهر شیراز که کامیون در آن دخیل است را داد.

نقش ۲۰ درصدی کامیون در سوانح شیراز

رئیس پلیس راهور شیراز گفت: کامیون در حدود ۲۰ درصد تصادفات شیراز دخیل است.
کریمی با بیان اینکه اگر روزانه ۲۰۰ تصادف در شیراز باشد شاید ۳ تا ۴ مورد آن مربوط به کامیون باشد،افزود: به همین دلیل این احتمال پررنگ شده که آمار ۲۰ درصدی نقش کامیون ها در تصادفات شیراز و اطلاعات سامانه ها با واقعیت همخوان نباشد.
رئیس پلیس راهور شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص ارایه آمار فوتی های ناشی از تصادفات شیراز و آمار تصادفات این شهر گفت: در رابطه با ارایه آمار تصادفات محدودیت وجود دارد اما ارائه نسبت افزایشی یا کاهشی براساس درصد مانعی ندارد.
وی افزود: آمار ۸ ماهه تصادفات امسال نشان از رشد ۱۰ درصدی حوادث رانندگی در شیراز دارد.

امنیت روانی شهروندان در ترددهای شبانه، نیازمند توجه

جدا از مساله سهم ۲۰ درصدی کامیون در تصادف‌های محدوده شهر شیراز و اینکه این رقم ممکن است بالاتر یا کمتر باشد، مساله مهم‌تر امنیت روانی شهروندان است که در پی تردد شبانه کامیون‌ها دچار خدشه شده است.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در خیابان‌های شهر شیراز گویای آن است که شمار قابل توجهی از خودروهای سنگین در زمان تردد در شب در محدوده مرکز شهر قائل به رعایت سرعت مطمئنه نیستند و حرکات آنها با سرعت زیاد در میان خودروهای سواری، آرامش تردد شبانه را مختل می‌کند. موضوعی که نیاز است، مسئولان امر برای آن تدبیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار