چگونه دارایی و اموال عمومی و با کدام مجوز خصوصی می‌شود و چگونه کسی می‌تواند کوه را که متعلق به همه مردم است بخرد و تبدیل به خانه، ویلا و قصر کند؟ اما این اتفاق قانونی، سند دار و با مجوز چندسالی است که در حال رخ دادن است.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 19 January 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: از بلوار خلیج به سمت شهر صدرا که حرکت کنیم از همان ابتدا کوه‌های منطقه تصرف شده و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساختمان‌سازی در حال شکستن کوه و تبدیل آن به قصر و ویلا هستند.

این پروژه که «قصر سبز» نام دارد بخشی از برنامه باغ شهری شهر صدراست که کوه‌ها و اراضی طبیعی را به شکل قانونی تصرف کرده و با تخریب کوه اقدام به ساخت خانه های ویلایی می‌کنند.

کوه از منابع طبیعی ملی کشور و جزء انفال است و همه مردم حق بهره برداری و استفاده از آن را دارند.
چگونه دارایی و اموال عمومی و با کدام مجوز خصوصی می‌شود و چگونه کسی می‌تواند کوه را که متعلق به همه مردم است بخرد و تبدیل به خانه، ویلا و قصر کند؟ اما این اتفاق قانونی، سند دار و با مجوز چندسالی است که در حال رخ دادن است.

شرکت عمران صدرا پاسخگو باشد

عبدالحسن صمدنژاد، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس از واگذاری این بخش به شرکت عمران صدرا خبر داد و گفت: کل این محدوده به این شرکت واگذار شده است و شرکت عمران صدرا متولی است، پس اگر مسئله‌ای وجود دارد این شرکت باید پاسخگو باشد.

کنترل ساخت و سازها بر عهده شهرداری است

در همین راستا، عزیز الله روشن مدیر عامل شرکت عمران صدرا به خبرنگار فارس توضیح داد: این اراضی در حریم قانونی شهر صدرا قرار دارند که سالها پیش در دهه 80 تغییر کاربری داده شده و همان موقع مدیران وقت نباید مجوز می دادند.

روشن خاطرنشان کرد: همه ساخت و سازها مجوز دارند که ناشی از مصوبه دفتر فنی سال 86 استانداری است و فقط دو مورد انحرافات جزئی دارند.

وی در این باره توضیح داد: پلاک‌های بالا کمی خارج از نقشه کار کرده اند و از سمت راست سی هکتاری، گوشه بالا نیز پلاک اول انحراف دارد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با تاکید بر این نکته که دادن مجوز در کارگروه امور زیر بنایی مصوب شده است، افزود: در مصوبه اول کارگروه ذکر شده که تنها به قصد ساختن باغچه اراضی واگذار شوند و هیچ ساخت و سازی انجام نشود و متعاقب آن مصوبه دوم وجود دارد که اجازه 7 درصد ساخت و ساز را می دهد که متأسفانه رعایت نمی شود.

روشن ادامه داد: کمیسیون ماده 5، تغییر کاربری و واگذاری دست ماست اما کنترل ساخت و ساز که دیگر دست ما نیست تخلفات را شهرداری باید نظارت کند.

مصوبه دفتر فنی استانداری

مدیرعامل شرکت عمران صدرا، مفاد مصوبه دفتر فنی استانداری را این گونه بیان کرد: نامه 30اردیبهشت 86 مدیر عامل شرکت عمران شهر صدرا مبنی بر درخواست احداث باغ شهر یک هزار متری، بررسی اراضی پلاک 2015/11 به مساحت حدود 30 هکتار مطرح و با توجه به مجاورت اراضی با محدوده طرح تفصیلی با احداث باغچه های یک هزار متر مربعی موافقت شد. هرگونه ساخت و ساز در اراضی ممنوع است.

روشن اضافه کرد: در ادامه پیرو این نامه، مجددا نامه دومی آمده که گفته شده به میزان 7 درصد از فضای عرصه برای ساخت بنا موافقت می شود. وی تاکید کرد: بدین معنا اگر کسی یکهزار متر زمین داشته باشد می تواند 70 متر بسازد نه اینکه 500 متر ساخت و ساز کنند، کنترل این مسائل هم با شهرداری است.

اما بهزاد پرنیان، شهردار صدرا در خصوص قصر سازی تحت عنوان پروژه قصر سبز به خبرنگار فارس گفت: ابر پروژه قصر سبز صدرا به چند بخش تقسیم می شود، یک قسمت اراضی واگذاری جهاد کشاورزی است، یک قسمتی مربوط به کانون کارشناسان است، قسمتی واگذاری منابع طبیعی و یک بخش هم محدوده 32 هکتاری یاس است.

وی افزود: همه این اراضی هم از منابع طبیعی، هم از شرکت عمران صدرا امکان واگذاری گرفته اند. در محدوده خدمات شهر هستند و کاربری باغ مسکن دارند.

مجوزهای ساخت در زمان شهردار سابق داده شده است

پرنیان تصریح کرد: از نظر قانونی در حال حاضر، که به شهرداری برای پروانه مراجعه می کنند هیچ منع قانونی ندارد.

شهردار صدرا در خصوص ضابطه 7 درصد ساخت و ساز گفت: ضابطه احداث بنا به 10 رصد و تراکم 15 تغییر کرده است، مثلا یک زمین هزار متری اجازه دارد تنها صد متر پایین و 50 متر هم بالا بسازد و اگر در حد 20، 30 متر هم بیشتر شود در کمیسیون ماده 100 میشود و مقبول است. اما متأسفانه برخی اندازه 500، 600 متر ساخت و ساز کرده اند و حدود 5؛6 برابر ساخته اند.

پرنیان تصریح کرد: این ساخت و سازها مربوط به دوره مدیریت شهری قبل است، مجوز داده میشد اما نظارتی روی ساخت و ساز وجود نداشت و چندین برابر ساخته می‌شد.

شهردار صدرا تاکید کرد: شما اگر تصویر هوایی را ببینید در این دو سال که بنده مسئولیت گرفته ام، ادعا نمی‌کنم صفر شده، چون واقعا صفر کردن تخلفات کار سختی است، اما تخلفات انگشت شمار بوده که آن هم شناسایی و متوقف شده است.

هر اندازه بنا بزرگتر جریمه بیشتر

وی افزود: قبلا متأسفانه شهرداری به دید انتفاعی نگاه می کرد، که هرقدر متراژ بنا بیشتر باشد، جریمه ای که در کمیسیون ماده 100 پرداخت می‌شود بیشتر است لذا ممانعتی نمی‌شد اما از دو سال پیش ما خیلی سفت و سخت ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم اصلا ساخته شود.

بناها بجای تخریب، جریمه شدند

پرنیان در خصوص تصمیمات کمیسیون ماده 100 گفت: زمانی که یک ملک اضافه بنا می‌گیرد در کمیسیون ماده 100 که متشکل از یک قاضی، نماینده استانداری و نماینده شورا است مطرح می شود که تخریب شود یا جریمه پرداخت کند. تا به حال همه مشمول جریمه شده اند. که مالک جریمه پرداخت کرده و بعد پایان کار گرفته است و سند اکنون قانونی است.

وی به اقدامات کنونی شهرداری اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر در همان هنگام پی ریزی، مأمور تخلفات بررسی می‌کند اگر بزرگتر از حد معمول گرفته باشند اصلا اجازه ساخت نمی دهیم.

اخراج 20 مأمور تخلفات به دلیل کوتاهی

وی ادامه داد: سیاست ما بر این بوده که انجام نشود و اگر هم رخ داده از دست ما در رفته است و برهمین اساس 20 نفر از نیروهای تخلفات را که در محدود مکانی مأموریتشان ساخت و ساز انجام شده، اخراج کرده و نیروی جدید را جایگزین کردم.

صدور پروانه در بخش کوهستانی متوقف کرده‌ایم

شهردار صدرا در پاسخ به این سوال که تا کی این ساخت و سازها ادامه پیدا می کند اظهار داشت، گفت: هنگامی که فردی به قصد گرفتن پروانه به شهرداری مراجعه می کند، سه مولفه برای شهرداری مهم است: سند یا برگ واگذاری داشته باشد، در محدوده قانونی شهر باشد، کاربری ملک متناسب با درخواست باشد و هرکس چنین ویژگی ها را داشت، ما موظف به دادن پروانه‌ ایم و گرنه با عنوان ممانعت از حق می تواند شکایت کند. اما با این وجود ما دادن پروانه به قسمت شیب دار و در محدوده کوه بخش یاس را متوقف کرده ایم و خوش بختانه شکایتی رخ نداده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار