معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به روند افزایشی بیماری سالک نسبت به سال‌های گذشته گفت: تجمع زباله‌ها، نخاله‌های ساختمانی، کودهای حیوانی و سگ‌های ولگرد مهمترین عوامل بروز بیماری سالک و که تا به امروز بیش از ۳۰۰ مورد بیماری سالک در شهرستان جهرم گزارش شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 16 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر سید مجید ارجمند، در جلسه شورای بهداشتی شهرستان جهرم گفت: شهر جهرم و حومه، حیدرآباد و قطب‌آباد به ترتیب بالاترین آمار مبتلایان را تا به خود اختصاص داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی این آمار در سال آینده سیر بسیار بالاتری داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار کرد: امسال کودکان زیر ۱۰ سال بالاترین آمار مبتلایان به سالک هستند. تجمع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی، خانه‌های مخروبه و خالی از سکنه در بافت قدیم، جوندگان و سگ‌های ولگرد و کودهای حیوانی از مهمترین عوامل افزایش پشه خاکی و در نتیجه افزایش بیماری سالک است.

این مسوول ابراز کرد: عامل این بیماری انگل است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان انتقال پیدا می‌کند. در جایی که نیش می‌زند علاوه بر زخم سالک که ممکن است دچار عفونت ثانویه نیز بشوند.

وی با بیان اینکه این بیماری به عنوان یکی از معضلات سلامت کشور که هنوز مطرح است، تصریح کرد: کنترل و پیشگیری این بیماری دشوار است و مستقیما با عملکرد فردی و اجتماعی ارتباط دارد. کاری که شهروندان می بایست انجام دهند این است که از گزش پیشگیری کنند. از جمله اینکه از پشه بند و توری در محل پنجره‌ها و درب ورودی به خصوص در فصول فعالیت پشه‌ها استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: لباس‌های پوشیده و آستین بلند بپوشند و از دور کننده حشرات استفاده کنند و در روستاها نیز روستاها زباله‌ها را به صورت بهداشتی جمع آوری و دفع کنند و فضولات دامی را جمع آوری نمایند. دامداری‌ها را از محل زندگی‌شان دور کنند که فاصله تجمع پشه‌ها با محل زندگی افزایش پیدا کند.

ارجمند تأکید کرد: بیماریابی فعال، بهسازی محیط با همکاری سایر سازمان‌هایی که به نوعی در این امر موثر هستند، مانند جمع و دفع بهداشتی زباله‌ها، جمع آوری مناسب آب‌های راکد و فاضلاب‌ها هم از جمله اقداماتی است که برای مهار و کنترل بیماری بسیار مهم است.

این مسوول بیان کرد: اگر هر فردی دچار زخمی شود که بیش از ده روز طول بکشد و بهبود پیدا نکند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید تا امور درمانی برای وی سریعا آغاز شود.در این راستا تمام اقدامات تشخیصی و درمانی بیماری سالک در مرکز درمان سالک واقع در آزمایشگاه غفوری به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

جهرم از شهرستان‌های پر شیوع سالک

کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه گفت: بیماری سالک یا لیشمانیوز پوستی، از مهمترین بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان است. در این بیماری زخم‌هایی بر روی نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شود که علاوه بر نیاز به درمان طولانی مدت، از عوارض آن به جا ماندن یک جوشگاه دائمی و فرورفته یا اسکار، حتی بعد از بهبودی است که باعث می‌شود اثرات روحی روانی برای شخص داشته باشد.

دانیال فرهیخته افزود: ناقل بیماری سالک، پشه‌ ریزی به نام پشه خاکی است که از طریق گزش وخونخواری کردن، عامل بیماری را به انسان سالم منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: پشه خاکی روی مواد آلی در حال فساد مثل کودها، زباله‌ها، خاک مرطوب، لانه‌های پرندگان، اماکن مخروبه و محل زندگی حیوانات تخم گذاری کرده و تکثیر می‌یابند. پشه خاکی بیشترین فعالیت در بهار و تابستان دارد.

کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: هنگامی که پشه خاکی آلوده، یک فرد را مورد گزش قرار می‌دهد زمانی حدود چند هفته تا چند ماه و گاهی تا یک سال طول می‌کشد تا بیماری به صورت زخم ظاهر شود و به همین دلیل است که اکثر گزش‌های پشه خاکی در بهار و تابستان اتفاق می‌افتد ولی ما زخم های بیماری سالک را در اواخر تابستان و پاییز و گاهی زمستان شاهد هستیم.

فرهیخته تأکید کرد: سگ و موش صحرایی از مهمترین مخازن ناقل سالک به شمار می‌روند و انسان بیمار هم از طریق زخم‌های بدون پوشش سالک در نوع سالک شهری در انتقال بیماری نقش مخزن ثانویه را ایفا می‌کند. امروزه این بیماری به دلیل تعداد زیاد سگ‌های بدون صاحب در جهرم افزایش یافته است و بدن این سگ‌ها محل واسط قابل توجهی شده است.

کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: بهترین راه مقابله با سالک جونده کشی و مبارزه با سگ‌های بلا صاحب در سطح شهر است‌. به نظر می‌رسد تا قبل از اینکه این داغ ننگ و مهر درنگ مسئولان روی صورت و بدن همه جهرمی‌ها نمایان شود باید به فکر این موضوع بود.

این کارشناسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: برای پیشگیری از بیماری سالک اقدامات زیر حائز اهمیت است که همکاری بین بخشی دستگاه‌های مربوط می‌طلبد:از بین بردن جوندگان از طریق جونده‌ کشی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بلا صاحب، جمع‌آوری و دفن بهداشتی مستمر زباله‌ها و کودهای حیوانی از محیط زندگی، جلوگیری از انباشتن نخاله‌های ساختمانی در هنگام ساختمان سازی و جمع آوری سریع آن‌ها.

وی ادامه داد: تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی، بهسازی آسفالت یا سطوح کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی، ترمیم شکاف و درز دیوارها در مناطق مسکونی انسان و دام و تعمیر شکستگی لوله های آب و جلوگیری از تجمع فاضلاب از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری از شیوع سالک است.

به گفته وی استفاده از پشه‌بند با سوراخ‌های ریز و آغشته به سم و نصب توری بر در و پنجره‌ها و استفاده از لباسهای پوشیده در هنگام شب از دیگر موارد لازم برای پیشگیری از ازدیاد سالک است.

فرهیخته با بیان درمان سریع و صحیح بیماران در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این معاونت اقدامات مربوط به تشخیص و درمان بیماری سالک شامل کرایوتراپی، تزریق موضعی،به صورت رایگان در مرکز مشاوره سلامت واقع در آزمایشگاه غفوری ارائه می‌کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: سالک ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار