نخستین جشنواره ملی تئاتر «سردار عشق» ویژه گرامیداشت یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی در شیراز برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱ 10 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایکنا: احمد وامق، انجمن هنرهای نمایشی استان فارس امروز، ۲۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر «سردار عشق» ویژه گرامیداشت یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شیراز خبر داد و گفت: این جشنواره در ۴ گرایش و ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه بخش رقابتی شامل تئاتر خیابانی، صحنه‌ای و نمایش‌خوانی و بخش غیر رقابتی رادیو تئاتر است، افزود: این جشنواره از تاریخ ۵ بهمن ماه تا ۹ بهمن‌ماه در سراسر استان فارس اجرا خواهد شد.

وامق تصریح کرد: بخش تئاتر خیابانی این جشنواره در جنوب استان فارس و بخش صحنه‌ای در شمال استان برگزار و دست کم همه بخش‌ها یک بار در شیراز به اجرا خواهد رفت.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس یادآور شد: آیین پایانی این جشنواره روز دهم بهمن‌ماه سال جاری در تالار حافظ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان فارس برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: جشنواره مذکور در چهار گرایش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه‌خوانی با رویکرد ترویج فرهنگ مردمی بسیج که همانا لشکر مخلص خداوندگار است و نیز شهیدپروری و ارج نهادن به مقام والای شهادت پیش‌بینی شده است.

وامق گفت: در مسیر برگزاری جشنواره یک کارگاه آموزشی (طراحی حرکت) با نام سِرِ سردار با موضوع تئاتر خیابانی مقاومت، بر مبنای تولید آثار این مهم به مدت۲ روز در نظر گرفته شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس به موضوعات این جشنواره اشاره کرد و گفت: نگاهی آزاد و نو به سرگذشت مردمان آزاده ایران زمین از جمله سردار عشق، نگاهی آزاد به زندگی‌نامه سردار عشق، سردار عشق و(بسیجی، دفاع مقدس، شهدا، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و...)، سردار عشق و (ولایت‌مداری، مردم‌داری و نسل جوان)، سردار عشق و (امنیت ملی و وحدت ملی)، پاسداشت و زنده نگاه داشتن ارزش‌های شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان موضوعات این جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در بخش رادیو تئاتر به صورت غیررقابتی است، گفت: حضور هنرمندان گرایش‌ رادیو تئاتر در مدت زمان برگزاری جشنواره در نظر گرفته نشده است و نیز این گرایش به صورت غیر رقابتی (همایش) است و متقاضیان تنها از ورودی جشنواره بهره‌مند خواهند شد.

وامق بخش‌های رقابتی را شامل تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی و نمایشنامه‌خوانی اعلام کرد و گفت: تمامی متقاضیان می‌توانند خواستارحضور در هرچهار بخش باشند و تعدد آثار ارسالی از یک کارگردان برای شرکت در هر بخش آزاد است. همچنین حضور قبلی آثار ارسالی در جشنواره‌های دیگر ممانعت ندارد.

وی با بیان اینکه جشنواره مذکور ارزیابی متن ندارد، گفت: به آثار متقاضی که در بخش مربوط به خود ثبت نام نکرده‌اند، ترتیب اثر داده نخواهد شد و شرکت کنندگان بر اساس تقویم اجرایی اعلام شده می‌بایست فیلم کامل اثر را برای ارزیابی در یک مرحله به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند.

وامق یادآور شد: کلیه متقاضیان در هنگام ثبت نام در جشنواره ملزم هستند مدارک شناسایی، مجوزنویسنده، مترجم و یا ناشر اثر پیشنهادی خود را به آدرس دبیرخانه ارسال کنند. بدون داشتن اصل این مدارک مجوز ارزیابی اثردرهیچ بخشی برای متقاضی صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه هرگونه تغییر در شرایط درخواستی (نام نمایش، تعویض کارگردان، درخواست کارگردان مشترک دیگری و ...) تنها با هماهنگی و موافقت دبیرخانه امکان‌پذیر است، گفت: در صورتی که دو کارگردان به صورت مشترک اثری را به دبیرخانه پیشنهاد دهند هردو باید شرایط عمومی شرکت در جشنواره را رعایت کرده باشند.

وامق با تأکید بر اینکه درهر زمان تناقضی در مدارک ارسالی متقاضی احراز شود، اثر مورد نظر حذف می‌‌شود، گفت: تعیین مکان، زمان و تعداد اجرای آثار حاضر در جشنواره از اختیارات دبیرخانه جشنواره بوده و بر مبنای امکانات و شرایط برگزاری جشنواره تعیین خواهد شد.

وی با تصریح اینکه ایمیل و شماره تلفن همراه وارد شده در فرم ثبت نام توسط متقاضی پل ارتباطی آتی دبیرخانه با شرکت کنندگان است؛ لذا متقاضیان در ثبت ایمیل و تلفن همراه خود دقت فرمایند، گفت: به موجب برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای نمایش‌ها، مدت زمان آثار حداقل و حداکثر در تئاتر صحنه‌ای ۳۰ تا ۹۰ دقیقه، رادیو تئاتر ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، نمایشنامه خوانی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و تئاتر خیابانی- محیطی ۱۵ تا دقیقه ۴۵ است.

وامق با ذکر این نکته که جشنواره مذکور محدودیتی درتعداد اعضاء گروه‌های اجرایی در در هر دو بخش (رقابتی و غیر رقابتی) ندارد، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده در این فراخوان و آیین‌نامه بر عهده دبیرخانه مرکزی جشنواره است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس با بیان اینکه ثبت‌نام این جشنواره به صورت الکترونیکی است، گفت: تکمیل فرم الکترونیکی مشخصات فردی، تکمیل فرم الکترونیکی مشخصات اثر و بخش مورد تقاضا و تصویر مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر اثر از جمله کارهایی است که برای ارسال آثار باید انجام داد.

وی آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را ۲۵ دی‌ماه جاری و اول بهمن‌ماه را زمان معرفی پذیرفته‌شدگان اعلام کرد و گفت: دبیرخانه جشنواره به آدرس شیراز، چهار راه حافظیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن هنرهای نمایشی فارس و شماره تماس ۰۷۱۳۲۲۸۱۰۷۱- ۰۹۰۳۱۷۹۴۶۶۵ است. همچنین ایمیل جشنواره: sardar.eshgh.fars@gmail.com و کانال تلگرام جشنواره: sardar.eshgh.fars انتخاب شده است.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست خبری از پوستر جشنواره ملی تئاتر «سردار عشق» رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار