کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد عصر امروز _دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه_ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ 10 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی‌فرد اظهار کرد: دوشنبه _۲۰ دی‌ماه_ دنباله‌دار C/2019 L3 (ATLAS) در فاصله ۳.۵۵ واحد نجومی نزدیکترین فاصله خود را به خورشید دارد و در موقعیت حضیض بین ساعت ۱۸:۱۷ تا ۰۴:۵۵ قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که حدود ساعت ۱۸:۱۷ در ارتفاع ۲۱ درجه از افق شمال شرقی قابل دسترسی خواهد بود و ساعت ۲۳:۳۶، ۸۶ درجه بالای افق شمالی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. سپس حدود ساعت ۰۴:۵۵ هنگامی که به ۲۱ درجه‌ای افق شمال غربی برسد، غیر قابل رصد خواهد شد. قدر دنباله‌دار در این زمان ۹.۶ تخمین زده شده است، پس قطعاً فقط با ابزار قابل رصد است.

وی افزود: این دنباله‌دار برای نخستین بار در اوایل دی ۱۳۹۸ به وسیله سیستم هشدار برخورد سیارکی یا ATLAS که در هاوایی مستقر است، رصد شد. این سامانه برای شناسایی زودتر از موعد سیارک‌هایی طراحی شده است که خیلی به زمین نزدیک می‌شود، اما در این مورد خاص، یک دنباله‌دار عظیم را شکار کرد.

بیش‌ترین ارتفاع عطارد در آسمان شامگاهی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: عطارد عصر امروز _دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه_ به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، قدر این سیاره منفی ۰.۶ خواهد بود. از مختصات رصدخانه لارستان سیاره تیر هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۶ درجه بالای افق می‌رسد. مدار عطارد همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیر قابل رصد می‌شود.

وی تصریح کرد: هر بار که این سیاره به بیشترین جدایی از خورشید می‌رسد، یعنی در در فازهای تربیع اول و چهارم به‌خوبی رصد می‌شود. این پدیده‌ها تقریباً هر سه تا چهار ماه یک بار تکرار می‌شود و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه عطارد در شرق خورشید یا در غرب آن قرار دارد، رخ می‌دهد. وقتی این سیاره در شرق قرار دارد، مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می‌کند و در اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است. هنگامی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می‌کند و اندکی قبل از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است. دوشنبه شب این سیاره در صورت فلکی جدی ساعت ۱۸:۴۰، حدوداً یک ساعت و نیم بعد خورشید غروب می‌کند و حدود ۴۵ درصد روشنایی دارد.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار