عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان تصریح کرد: پیامک‌ها را روی تلفن‌ خود ببینید، تقریبا همه کارمندان غیر از مدیران بانک‌ها و مدیران شرکت‌های خصولتی، ناراحت هستند. شاید لازم باشد برای یکبار هم که شده نحوه پرداخت حقوق‌ها را تغییر دهیم و پرداخت حقوق را از خرید زمان برای خرید کار، فعالیت و راندمان در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر می‌دادیم. باید در بودجه سال آینده جراحی انجام می‌دادیم که این کار را نکردیم.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ 09 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 علیرضا پاک فطرت در مخالفت با کلیات لایحه ۱۴۰۱ گفت: مخالفت من با بودجه مخالفت با دولت خدمتگزار نیست، من مخالف دولت انقلابی نیستم، اتفاقاً مخالفت من در جهت تقویت دولت است.

نماینده مردم شیراز در مجلس خطاب به نمایندگان افزود: بودجه سال آینده مشکل معیشتی را حل نخواهد کرد زیرا تفکری که این بودجه را نوشته همان تفکری است که در چند سال گذشته بودجه را نوشته است. زمانی بودجه مشکل معیشت را حل می‌کند و می‌تواند اشتغال به وجود بیاورد که بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

پاک‌فطرت عنوان کرد: متاسفانه بودجه سال ۱۴۰۱ نگاهی به پروژه‌های عمرانی نداشته است. ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که عمر آنها بالای ۱۰ سال است و بودجه سال آینده نگاهی به آن نداشته و این پروژه‌ها را تعیین تکلیف نکرده است.

وی ادامه داد: راه‌های روستایی در حال از بین رفتن هستند، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه داریم که در بودجه سال آینده توجهی به این راهها نداشته‌ایم. در بودجه سال آینده برای آسیب دیدگان اجتماعی خصوصاً معلولین برنامه رضایت‌بخشی ندیده‌ام.

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان تصریح کرد: پیامک‌ها را روی تلفن‌ خود ببینید، تقریبا همه کارمندان غیر از مدیران بانک‌ها و مدیران شرکت‌های خصولتی، ناراحت هستند. شاید لازم باشد برای یکبار هم که شده نحوه پرداخت حقوق‌ها را تغییر دهیم و پرداخت حقوق را از خرید زمان برای خرید کار، فعالیت و راندمان در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر می‌دادیم. باید در بودجه سال آینده جراحی انجام می‌دادیم که این کار را نکردیم.

پاک‌فطرت با بیان اینکه سیستم اداری رها و ضدتولید است، گفت: امروز راندمان جمعیت به کارمند در کشور چقدر و در دنیا چقدر است؟ چند درصد بودجه عمومی باید صرف حقوق و دستمزد شود؟ در دنیا از مردم مالیات اخذ می‌کنند و زیرساخت‌های کشور را انجام می‌دهند، ما مالیات را از مردم می‌گیریم صرف حقوق و جاری می‌کنیم متاسفانه سال آینده هم در بودجه به همین شکل است.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده بیش از ۶۰ درصد مالیات را افزایش داده‌ایم، بدون اینکه اتفاقی در تولید بیفتد، چگونه می‌خواهیم این مالیات را از مردم دریافت کنیم؟ در بودجه سال آینده به جای اینکه در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم، بودجه عمرانی را کاهش دادیم که برای کشور بسیار خطرناک است.

نماینده مردم شیراز بیان کرد: همه نمایندگان می‌دانند ۱۰ درصد اضافه کردن به حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان با تورم حدود ۴۰ درصد همخوانی ندارد و متاسفانه سال آینده سفره مردم کوچکتر خواهد شد.

پاک‌فطرت یادآور شد: به جای اینکه در گذشته سالانه قیمت بنزین را افزایش می‌دادیم هفت سال قیمت بنزین را ثابت نگه داشتیم و یکباره آن را چند برابر کردیم. متاسفانه قیمت سوخت در بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده است و معلوم نیست دولت می‌خواهد با مردم چه بکند و متاسفانه بودجه در این مورد هم شفاف نیست.

وی اضافه کرد: دولتی که هنوز نمی‌داند چند نفر حقوق بگیر دارد و چگونه باید برنامه‌ریزی کند چگونه می‌خواهد پرداخت ۵ میلیون حقوق بگیر را در سال آینده تعیین تکلیف کند؟

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان تصریح کرد:‌ در کدام کشورها ۸۰ درصد بودجه صرف حقوق، دستمزد و جاری شده و در کدام کشور همه مالیاتی را که از مردم اخذ می‌کنند صرف حقوق و دستمزد می‌شود؟ متاسفانه بانک مرکزی و دولت هیچ اراده‌ای برای دادن لایحه برای اصلاح بانک‌های خصوصی ندارد و در بودجه ۱۴۰۱ هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

پاک‌فطرت گفت: متاسفانه هزار و ۲۱۰ دستگاه داریم که از بودجه پول می‌گیرند، این دستگاه‌ها واقعا چه کاری در دولت انجام می‌دهند. متاسفانه سال آینده با بودجه‌ای که به مجلس ارائه داده‌ایم، فاصله طبقاتی بیشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: امیدوارم دولت بودجه را اصلاح کند و نمایندگان دقت بیشتری داشته باشند، کار اصلی مجلس تصویب بودجه و نظارت بر اجرای بودجه است که متاسفانه مجلس در سال ۱۴۰۰ نظارت خوبی بر بودجه سال جاری نداشت. امیدوارم سال آینده بتوانیم هم بودجه خوبی را به مردم ارائه دهیم و هم بتوانیم نظارت خوبی داشته باشیم بنابراین با این بودجه مخالف هستم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار