کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یک شنبه -۱۹ دی‌ماه- ماه در فاز ربع اول قرار می گیرد و هلال هفت روزه در آسمان غروب واضح دیده می شود و در نیمه شب غروب می کند.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 09 January 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: زهره دومین سیاره بعد از خورشید و همسایه زمین در منظومه شمسی است. هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۲۲۵ روز طول می‌کشد و یکشنبه ساعت ۴:۱۲ در وضعیت مقارنه پایان ظهور ونوس در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است.

وی افزود: مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، چون سیارات داخلی (عطارد و زهره) در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند از دید ناظر زمینی، نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابجا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند و به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره زهره در نزدیکترین جدایی زاویه‌ای در فاصله چهار درجه و ۵۱ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای مدتی غیر قابل رصد است. زهره همچنین از موقعیت حضیض زمینی- زمانی که نزدیکترین فاصله به زمین را دارد- می‌گذرد زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد. امشب سیاره‌ ناهید از فاصله ۰.۲۷ AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۶۲.۸ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

فاز نیمه روشن (تربیع) عطارد
وی تصریح کرد: کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی، عطارد در ظهور عصرگاهی خود یکشنبه - ۱۹ دی‌ماه- به فاز تربیع خواهد رسید و با قدر منفی ۰.۵ در آسمان می‌درخشد. در واقع سیاره‌ تیر کمی بعد از غروب خورشید، در ارتفاع ۱۶ درجه بالای افق جنوب غربی تا ساعت ۱۸:۴۰ قابل مشاهده است. در شب‌های آینده عطارد به سمت انتهای ظهورش پیش می‌رود، یعنی زمانی که در موقعیت مقارنه داخلی قرار خواهد گرفت و از بین زمین و خورشید عبور می‌کند. فازهای عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است؛ به عنوان مثال هنگامی که از بین زمین و خورشید عبور می‌کند طرفی که به سمت زمین است مانند ماه نو کاملاً بدون نور است و برعکس وقتی در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد مانند ماه بدر کاملاً روشن به نظر می‌رسد ولی در این زمان در فاصله‌ دورتری نسبت به زمین قرار دارد؛ بنابراین در واقع کم نورتر از زمان‌های دیگر است.

فخرایی‌فرد افزود: سیاره عطارد در فاز میانی - که تربیع نامیده می‌شود- تقریباً در دورترین فاصله از خورشید و بیشترین کشیدگی و حداکثر جدایی زاویه‌ای ظاهر می‌شود (پدیده‌ای که ۱۷ دی شاهد آن بودیم)، مدار عطارد به خورشید نزدیکتر از زمین است، بدین معنی که همیشه این سیاره نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و بهترین زمان رصد در موقعیت بیشترین کشیدگی‌ها است.

تربیع اول ماه
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان افزود: یک شنبه شب ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان غروب واضح دیده می‌شود و در نیمه شب غروب می‌کند. در واقع هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، در حدود ساعت ۱۷:۳۰، ۶۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما در صورت فلکی حوت قابل مشاهده خواهد بود، سپس در ساعت ۰۰:۰۶ به سمت افق فرو می‌رود. ناظر زمینی از روی زمین ماه را به صورت نیم دایره می بیند. در علم نجوم به این حالت تربیع اول گفته می‌شود.

وی گفت: ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می چرخد و باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه جدید، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. ماه ۲۹.۵ روز یکبار چرخش خود را در مدارش به دور زمین از دید ناظر زمینی کامل می‌کند و زمان هلالی ماه (فاصله بین رؤیت دو هلال هر ماه) نامیده می‌شود. ماه طی روزهای آینده هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل، حوالی غروب طلوع می‌کند و در حوالی سپیده دم غروب می‌کند.

 

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار