کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد جمعه -۱۷ دی‌ماه- ساعت ۱۶:۴۴ به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود به میزان ۱۹.۲ درجه نسبت به خورشید می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 07 January 2022

تابناک فارس هب نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره عطارد جمعه -۱۷ دی‌ماه- ساعت ۱۶:۴۴ به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود با ۱۹.۲ درجه از خورشید می‌رسد، که البته بعد از غروب خورشید با قدر منفی ۰.۶ در صورت فلکی جدی قابل مشاهده است. زاویه کشیدگی زاویه‌ای میان خورشید و سیاره است که زمین به عنوان نقطه مرجع آن در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی اتفاق می‌افتد که در مسیر مدار خود به دور خورشید مماس با ناظر زمینی باشد.

وی افزود: در این موقعیت، سیاره گریزپای عطارد هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۶ درجه بالای افق می‌رسد؛ پس رصد این سیاره به دلیل فاصله کم از افق با وجود گرد و غبار کمی دشوار است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است؛ بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است، مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. برای رصد این سیاره فقط دقایقی بعد از غروب خورشید فرصت دارید که البته باید افقی باز در سمت جنوب غربی داشته باشید. سیاره عطارد دقایقی بعد از خورشید ساعت ۱۸:۴۲ غروب می‌کند.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار