برداشت گل نرگس در شهرستان رستم از دی ماه آغاز شد و عطر این گل منطقه را معطر کرده است. گل نرگس از جمله گل است که رایحه ای معطر داشته و در رویش مجدد خود گل های درشت تر و زیباتری از را آن مشاهده خواهید کرد.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸ 02 January 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: اولین گلی که به ذهن هرکسی خطور می‌کند گل نرگس است. گلی زیباست با رنگی دلنشین و عطری دلنواز که روح هر انسان را جلا می‌بخشد، گلی که متبرک شده به نام امام عصر حضرت مهدی (عج) است.

این گل به نرگس شیراز معروف است. اما نرگس های استان فارس بیشتر در نزدیکی شهر کازرون و در منطقه «جره»، «بلبلک»، «سرمشهد»، «فامور» یافت می شود.

گل نرگس از دسته گل‌هایی است که رایحه فوق‌العاده ای دارد. این گل در هر دفعه رشد خود، گل‌های درشت‌تری دارد.

نرگس‌ها دارای خواص زیادی هستند و از جمله گل‌هایی بوده‌اند که به راحتی کاشت می‌شوند. فصل گل دهی نرگس، فصول سرما بوده اما از آن جایی که سردی هوا به پاییز هم رسیده است، می‌توان گل دهی این گل را علاوه بر زمستان در فصل پاییز نیز مشاهده کرد. بنابراین باید در ماه‌های مرداد و شهریور به کاشت این گل اقدام کرد.

نرگس زارهایی نیز به شکل خودرو هرساله پر گل می شوند و گل های آن در ماه های زمستان برداشت شده و به سراسر ایران صادر می شود.

با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت گل نرگس در شهرستان رستم، بر آن شدیم تا با دو نفر از تولید کنندگان گل نرگس این شهرستان گفتگو کنیم.

گل نرگس رستم با طراوت خاص روانه بازار می شود

یکی از تولید کنندگان گل نرگس در شهرستان رستم گفت: برای کاشت هر هکتار گل نرگس، به ۳ تن پیاز نیاز است که در حال حاضر هر تن پیاز گل نرگس ۵۰ میلیون می باشد و به صورت تقریبی ۵۰ میلیون هم هزینه کاشت، به دور بقیه هزینه ها می باشد.

وی ادامه داد: در کاشت گل نرگس، مسائلی مانند اینکه چه موقع گیاه، گل بدهد و روانه بازار شود و... وجود دارد که بسیار حائز اهمیت می باشند و گل منطقه رستم زمانی بدست می آید که نرگس شهرستان های دیگر روانه بازار شده است.

این کشاورز در خصوص در امد گل نرگس بیان کرد: شاید بتوان گفت درآمد گل نرگس از گندم بیشتر است اما؛ این گل زحمات و توجه های زیاد تری نسبت به گندم لازم دارد و کاشت آن نیازمند عشق و علاقه می باشد.

وی افزود: نرگس کاری بعنوان شغل دوم بنده است و تا جایی که در توانم بوده از نرگس هایی که در باغ خودمان وجود داشت تکثیر کردیم که این روند در کاهش هزینه ها به ما نیز کمک کرد.

 

نرگس کاران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند

یکی دیگر از تولید کنندگان نرگس در شهرستان رستم که مساحتی حدود ۱۵ هکتار زیر کشت این گل دارد گفت: از نظر اینکه زمین زیر کشت ما بصورت اجاره ای می باشد، تولید نرگس سود دهی قابل توجه ای برای ما ندارد.وی ادامه داد: از مسوولین انتظار داریم که نرگس کاران را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مهمترین مسائلی که وجود دارد این است که مردم خارج از مشکلات و زحمات این کار به سمت نرگس کاری روی می آورند و باتوجه به اینکه صادرات این گل یا به خارج از کشور انجام نمی شود، بازار ایران کشش این حجم از تولید برای فروش را ندارد و قیمت نرگس کاهش پیدا می کند.

وی که بیش از ۳۰ سال نرگس کاشت می کند در بحث خواص این گل گفت: نرگس یکی از دارو های طبیعی ضد افسردگی ست که تاثیرات مثبتی بر روی فرد گیرنده دارد و فردی که دچار افسردگی است با دیدن گل نرگس به وجد می آید.

 

در ادامه با رییس جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفتگویی در این خصوص داشته ایم که مهندس علی گودرزی گفت: شهرستان رستم در حال حاضر ۲۵ هکتار نرگس زار دارد و گل نرگس را تقریبا می توان در کلیه مناطق ایران از دزفولِ خوزستان تا همدان کشت کرد.

گل نرگس منطقه رستم در بهترین زمان و از بهترین کیفیت عطر و بو برخوردار است

رییس جهاد کشاورزی رستم بیان کرد:اگر چه دمای بهینه برای رشد و گلدهی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد ولی این گل نسبت به سرما، گرما و کم آبی تا حدود زیادی مقاوم است.

گودرزی افزود: کاشت گل نرگس در اواخر تابستان و اوایل مهر آغاز و برداشت آن در دی و بهمن می باشد، و این گل گونه های مختلفی دارد که نوع سنتی آن نرگس شیراز و بهترین گل نرگس معروف به نرگس شهلا می باشد.

 

وی ادامه داد:گل نرگس بصورت شاخه ای به فروش می رسد که در حال حاضر قیمت روز آن شاخه ای ۸۰۰۰ تومن می باشد و متوسط تولید گل نرگس در هکتار بطور میانگین ۱۵۰۰۰۰ شاخه می باشد.رئیس جهاد کشاورزی رستم در خصوص استفاده هایی که از گل نرگس می شود بیان کرد: از گل نرگس روغن و اسانس گرفته میشود که در عطر سازی ها و اسپری های معطر استفاده می شود.

مهندس علی گودرزی گفت: این درآمد بدون درآمد فروش پیاز هست که بعد از ۵ سال کاشت می توان آن را نیز بفروش رساند که معمولا در هکتار ۲۵ تن پیاز برداشت می شود.

وی در پایان گفت: گل نرگس منطقه رستم در بهترین زمان و از بهترین کیفیت عطر و بو برخوردار است.

برچسب ها: برداشت ، گل نرگس ، رستم ، بازار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار