نماینده ولی فقیه در فارس افزود: باید یکبار دیگر به مقوله گردشگری مذهبی نگاه کنیم و می توانیم این مذهبی بودن را به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی می خواهد مکان های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و حتی می توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد در نظر بگیریم و اگر رویکرد در نظر گرفتیم مسئله تفاوت پیدا می کند.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 18 December 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (شنبه 27 آذر) در مراسم اختتامیه «دهه گردشگری مذهبی» که در حرم مطهر حضرت «سید علاالدین حسین (ع)» شیراز برگزار شد، گفت: یکی از آیات الهی گردشگری و سیر است و حرم های مطهر باید مورد توجه باشند و جواهرهایی در شهر داریم که پیدا نیستند و وقتی پیدا نیستند تاثیر آن کم می شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری این مطلب که در های حرم ها باید شبانه روز روی مردم باز باشد و رفع مشکلات اجتماعی در این فضا شکل گیرد و امنیت روی خود را نشان دهد تا گردشگری به دل بنشیند، افزود: اگر مشکلات اجتماعی نباشد مردم با فراغ بال حتی سحرها هم در حرمین حضور می یابند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه با این وضعیت موجود حضور شکل نمی گیرد، نه این نخواهند بیایند، اضافه کرد: این نگاه عمیق گسترده به مقوله گردشگری مذهبی کلید خورده است.

وی افزود: باید یکبار دیگر به مقوله گردشگری مذهبی نگاه کنیم و می توانیم این مذهبی بودن را به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی می خواهد مکان های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و حتی می توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد در نظر بگیریم و اگر رویکرد در نظر گرفتیم مسئله تفاوت پیدا می کند.

آیت الله دژکام گفت: شیراز مجموعه بزرگی است و حیف است این همه امکانات را ضایع کنیم و یک کسی در رابطه با موقوفات این حرم های شریف صحبتی کرده بود، موقوفه اولی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) توسط «آبش خاتون» شکل گرفته و اینکه هنوز اسم او را می برند به همین رویکرد مذهبی است و به خاطر تعظیم شعائر الله و رویکرد مذهبی اسم باقی مانده است و قرآن به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) هدیه و وقف کرد؛ هزاران شاهزاده آمدند و رفتند ولی اسمی از آنان نمانده است.

وی گفت: باید به گردشگری شیراز رویکرد مذهبی بدهیم و باید نقاط تاریخی با نگاه گردشگری مذهبی ببینیم چرا که خداوند متعال در آیات قرآن فرموده اند آثار تاریخی را ببینید، نفرموده آن را خراب کنید، از این رو باید آرامگاه «آبش خاتون» مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله دژکام افزود: به مکان های مذهبی کم توجهی می شد و آمدیم آن را درست کردیم و رویکرد مذهبی را برای مکان هایی بگذاریم که مذهبی نیستند ولی می توانند از نگاه مذهبی دیده شوند و باید گردشگر در ضمن دیدن فضاهای گردشگری باید دید دینی آشنا شوند و با نگاه مذهبی مورد توجه قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه این نگاه با فضاسازی هتل ها و آموزش تورلیدرها را ایجاد کرد، تاکید کرد: تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه دیدن همین رویکرد است و جلوه های رویکرد مذهبی به گردشگری دادن و معرفی اهل بیت (ع) به زبان ساده به غربی ها، که اهل بیت (ع) افراد انسان دوست بوده اند و با حقوق برابر انسان ها اعتقاد داشته و به آن عمل می کرده اند، از جمله وظایفی است که باید شکل گیرد و برگ جدیدی در حرکت تمدن ساز انقلاب اسلامی با بهره گیری از ظرفیت های این شهر و تفکر عمیق این جوانان ایجاد می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار