یک متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه آرتروز زانو می توانند افراد را زمین گیر کند، در مورد علائم، راه‌های پیشگیری و درمان توضیح داد.
کد خبر: ۱۰۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ 14 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر سید محمد طحامی با بیان این مطلب که آرتروز زانو یکی از شایع ‌ترین علت‌ های درد و ناتوانی حرکتی در افراد میانسال و مسن است، به ایسنا گفت: درد و تورم، احساس خشکی، محدودیت حرکتی و کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو و التهاب از علائم شایع آرتروز زانو است که می‌ تواند باعث لنگیدن فرد حین راه رفتن و همچنین لاغر و ضعیف شدن عضلات ران و ساق پا شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آرتروز زانو می ‌تواند منجر به ناتوانی در انجام فعالیت‌ های روزمره زندگی شود، ادامه داد: فیزیوتراپی یکی از درمان ‌های اصلی برای پیشگیری و درمان آرتروز زانو است.

او تقویت عضلات اطراف زانو و ران زیر نظر متخصص فیزیوتراپی را در تقویت ماهیچه ها و کاهش التهاب که سبب کاهش فشار بر مفصل زانو و افزایش دامنه حرکتی مفصل می شود موثر دانست و افزود: کاهش فشار به مفصل زانو، سبب کاهش درد، انجام بهتر فعالیت ‌های روزمره و بهبود کیفیت زندگی می‌شود.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تمرین های تخصصی زانو که از سوی فیزیوتراپیست برای بیمار انجام می شود سبب کاهش سفتی و خشکی مفصل زانو و افزایش دامنه حرکتی در راستای خم و صاف کردن زانو می‌شود.

دکتر طحامی با بیان اینکه به طور کلی فیزیوتراپی می ‌تواند علاوه بر بهبود فعالیت افراد و کاهش درد و تورم، سبب کاهش مصرف داروهای مسکن و ضدالتهابی شود، تاکید کرد: استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهابی برای کاهش درد و التهاب مفصل زانو، در فاز حاد بیماری کمک کننده است؛ هر چند به دلیل عوارض جانبی مصرف طولانی مدت آنها می‌ تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند.

تقویت ماهیچه ها؛ الگوی صحیح کاهش عوارض آرتروز زانو

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: الگوی صحیح این است که با انجام تمرین ها و ورزش ‌های مناسب، ماهیچه ها تقویت شود و افراد می ‌توانند با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی، تمرین، ورزش‌های مناسب و مشاوره لازم را برای پیشگیری دریافت کنند. هرچه درمان در مراحل ابتدایی آرتروز و یا حتی قبل از شروع آن آغاز شود، تأثیرگذاری بیشتر و بهتری دارد.

دکتر طحامی عنوان کرد: در موارد شدید آرتروز زانو، هنگامی که درمان ‌های فیزیوتراپی در کاهش درد و ناتوانی موفق نباشد، درمان جراحی تعویض مفصل زانو انجام می ‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌ دهد بازتوانی و آموزش تمرین ها قبل از عمل جراحی می‌ تواند به بازگشت سریع فرد به زندگی روزمره و کاهش دوره استفاده از وسایل کمکی همانند واکر و عصا بعد از عمل جراحی کمک کند. همچنین به دنبال عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی می تواند نقش به سزایی در بهبود وضعیت بیمار داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه فیزیوتراپی از همان روز یا فردای روز عمل در بیمارستان آغاز می ‌شود و به صورت فیزیوتراپی در منزل یا در مراکز فیزیوتراپی ادامه می یابد، یادآور شد: کاهش درد، کاهش التهاب، افزایش قدرت عضلات، افزایش حرکات خم و راست کردن زانو از مهمترین اهداف بعد از تعویض مفصل زانو است که با انجام فیزیوتراپی تخصصی، به سادگی به دست می ‌آید.

برچسب ها: علائم ، آرتروز ، درمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار